شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
رقابت سنگین پلتفرم‌های خودنشر داستان‌/ نویسندگان آمازون را ترک می‌کنند؟

در سال‌های اخیر با ظهور پلتفرم‌های آنلاین انتشار کتاب و فروش مستقیم نسخه‌های الکترونیک کتاب توسط نویسندگان خودنشر رقابت گسترده‌ای برای جذب این نویسندگان بین سایت‌ها و فروشگاه‌های کتاب ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گود‌ریدر، مایمی فاکس خبرنگار و نویسنده روزنامه نیویورک تایمز خودش یک دو جین کتاب درباره موضوعات مختلف منتشر کرده است که هیچ کدام آنها در این سرویس نیستند ولی اعتقاد دارد بهترین راه برای ظهور استعدادهای جوان نویسندگی پدیده خودنشری در اینترنت است.
 
فاکس سال‌ها برای ناشران مختلف به عنوان نویسنده سایه کار کرده است و حتی کتاب‌هایش از سوی انتشارات دانشگاه استنفورد نیز چاپ شده‌اند ولی خودش علاقه خاصی به سرویس خودنشر آمازون دارد و می‌گوید در این سرویس موفقیت کتاب شما بر اساس نظر مستقیم مخاطب تعیین می‌شود.
 
فاکس اعتقاد دارد آینده چاپ و نشر کتاب متعلق به سرویس‌های خودنشری مشابه شرکت آمازون است چون دیگر هیچ نویسنده‌ای مجبور نیست برای چاپ کتابش از نامش صرف نظر کند و برای ناشران امتیاز قائل شود. در راهکارهایی که وی برای نویسندگان تازه‌کار پیشنهاد می‌کند ارتباط مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد که موجب می‌شود یک نویسنده با استعداد از همان روزهای اول کارش با مخاطب آثارش آشنا شود. وی پیشنهاد می‌کند نویسندگان تازه‌کار به جای چانه زنی با ناشران و متقاعد کردن آنها از اینگونه سرویس‌ها برای شروع کار خود استفاده کنند و حتی می‌توانند در تمام طول عمر شغلی خود به صورت خودنشری فعالیت کنند.
 
در سال‌های اخیر با ظهور پلتفرم‌های آنلاین انتشار کتاب و فروش مستقیم نسخه‌های الکترونیک کتاب توسط نویسندگان خودنشر رقابت گسترده‌ای برای جذب این نویسندگان بین سایت‌ها و فروشگاه‌های کتاب ایجاد کرده است. آمازون یکی از سردمداران این پدیده نوظهور در قرن جدید است ولی سایر رقبایش مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب بارنزاندنوبل تلاش خود را برای کنار زدن آمازون شروع کرده‌اند.
 
فروشگاه نوبل در سال‌های اخیر گزینه مناسبی برای جلب توجه نویسندگان جوان و تازه‌کار پیدا کرده و همان محدودیت‌های فروش مستقیم برای نویسندگان است. این فروشگاه در پلتفرم انتشار داستان خود تغییراتی زیادی داده و همواره سیاست خود را برای ایجاد ایده‌های نو در ارائه خدمات جدید هم به نویسندگان و هم به مخاطبان قرار داده است. این فروشگاه در آخرین خبر در وب‌سایت رسمی خود از پرداخت 70درصد حق‌التالیف به نویسندگان خودنشر از طریق فروش کتاب‌ها را وعده داده است که این رقم به نظر می‌رسد هیچ وقت در سایت آمازون دیده نشود.
 
به نظر می‌رسد گشاده‌دستی مسئولان فروشگاه زنجیره‌ای بتواند کفه رقابت پلتفرم‌های آنلاین انتشار داستان‌ها و کتاب‌های الکترونیک به سمت نوبل سنگین‌تر کند. حتی مسئولان نوبل می‌گویند نویسندگان تا 30 روز کاری می‌توانند مبالغ فروش کتاب خود را دریافت کنند. این درحالی است که آمازون اعلام کرده است که نویسندگان تنها در صورتی می‌توانند رقم 70درصد حق‌التالیف را دریافت کنند که کتاب آنها با قیمت پیشنهادی آمازونی‌ها فروخته شود.
 
البته به نظر کارشناسان بازار فروش کتاب‌های الکترونیک هنوز بارنزاندنوبل مسیر درازی برای پیروزی در مقابل آمازون در پیش دارد چون گستره بازار آمازون چیزی فراتر است و نویسندگان کمتر برای از دست دادن این بازار جهان رغبت می‌کنند پلتفرم کیندل را ترک کنند. بیشتر نویسندگان تازه‌کار به سودای دیده شدن کتاب‌هایشان در بازار جهان کتابخوان مشهور کیندل وارد آمازون می‌شوند و اگر سایت‌ها و فروشگاه‌های دیگر بخواهند آمازون را شکست دهند، به نظر می‌رسد گزینه‌ها و پیشنهادهای بیشتری برای جلب توجه نویسندگان نیاز خواهند داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها