چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
موسیقی را باید برای نیازهای متفاوت به‌روز کنیم

سید محمدامین میراحمدی ضمن بیان این که انسان‌ها با علایق متفاوت هستند گفت: نمی‌توانیم تک‌صدایی باشیم بلکه باید چندفرهنگی باشیم؛ حال اگر مدرس موسیقی فکر می‌کند فرهنگ برتری بین این‌ها وجود دارد و می‌تواند ارتقای سلیقه‌ای بدهد ضمن کلاس با نواختن قطعات و به مرور آشناکردن آن با هنرجو اتفاق می‌افتد.

سید محمدامین میراحمدی نویسنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره لزوم نگارش جلد اول کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» اظهار کرد: من پیش از این دو کتاب نوشته بودم؛ یکی «جویبار جوشنده» که درباره شیوه و زندگی و آثار استاد مرتضی نی‌داوود بود و پس از آن کتاب «جان مایه» را درخصوص شیوه استاد علی‌اکبر شهنازی و ویژگی‌های نوازندگی او نوشتم. این آثار را به عنوان منابع در محیط‌ آکادمیک، دانشگاه و آموزشگاه و ... معرفی کردیم.
 
وی در ادامه گفت: بعد از نگارش این دو کتاب بنده متوجه شدم که ما بیشتر در مبانی مشکل داریم؛ یعنی دوستانی که نوازندگی می‌کنند حتی هنگامی که وارد دانشگاه می‌شوند در عناصر اولیه دچار اشکالاتی هستند که به راحتی نمی‌توانند مراحل پیشرفته را بنوازند؛ از این رو کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» را نوشتم.
 
او با اشاره به این که برای نگارش این اثر متدهای زیادی را بررسی کردم، بیان کرد: اولین نکته این است که اکثر متدهایی که اکنون تدریس می‌شود برای ۶۰ سال پیش است و جزو متدهای رایج محسوب می‌شود. البته در‌ برخی موارد اساتید جزوه‌های شخصی و کتاب‌هایی را نوشتند ولی هیچکدام از این‌ها از حیطه کلاس خودشان فراتر نرفته است. از این جهت همه این آثار را مطالعه‌ موردی کردم، بررسی تطبیقی انجام‌ دادم و نقاط ضعف و قوت آن‌ها‌ را استخراج و سعی کردم بر این پایه کتابی بنویسم که هنرجوها را از آن پراکندگی و عدم انطباق دوره‌های مختلف بایکدیگر‌‌ بی‌نیاز کند.
 
این نویسنده افزود: این کتاب در دوجلد طراحی شده است، جلد اول کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» که اصول نوازندگی تار و سه تار، از شیوه دست گرفت این دو ساز تا ریتم خوانی و نوت خوانی، انگشت گذاری و تکنیک‌های مضرابی را آموزش می‌دهد.

میراحمدی همچنین اظهار کرد: در آموزشگاه‌های موسیقی دوگانه مشکل‌سازی داریم و آن، این است که اصولا روش‌ها مبتنی بر اصول است و جذاب نیست؛ به همین جهت بسیاری از هنرآموزان از فضای آموزش موسیقی فراری داده می‌شوند، نوع دوم که اکنون با وجود فضای مجازی پررنگ‌تر شده است ایجاد جذابیت صرف است. یعنی برخی از مدرسان هر نوع قطعه و ملودی که جذاب است را آموزش می‌دهند که از اصول ملودیک خارج است و به واقع ما سعی کردیم در این دو جلد آسیب اصلی را پوشش دهیم.
 
او در ادامه تصریح کرد: همچنین کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» دارای پنج سطح است، جوهر و اصالت اطلاعات را در این پنج سطح تقسیم کردیم و در کتاب گنجاندیم. جلد دوم آن که اوایل سال آینده منتشر می‌شود ۳۰۰ قطعه را شامل می‌شود که بر اساس همین پنج سطح نوشته شده است.
 
وی افزود: به عنوان نمونه سطح اول کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» ۱۰ صفحه است؛ در کتاب دوم برای این بخش بین ۲۰ تا ۳۰ قطعه متفاوت و چند فرهنگی انتخاب کردیم که سلیقه و علایق افراد مختلف را پوشش دهد. یعنی قطعه محلی، ردیفی، دوره قاجار، دوره پهلوی، پاپ و سنتی و موسیقی کودک را شامل می‌شود. درواقع وقتی هنرجو مبانی را فرا گرفت می‌تواند با استفاده از کتاب دوم قطعات زیادی را بنوازد و هرچه پیشتر می‌رود از این رو که اطلاعات او افزایش می‌یابد و حیطه آموزشی‌اش گسترده‌تر می‌شود، می‌تواند قطعات بیشتری را انتخاب کرده و بنوازد.
 
 
او در پاسخ به این سوال که نواختن و نوع آموزش سازها سلیقه‌ای است یا مواردی که آموزش داده می‌شود، عنوان کرد: جوهر ثابت است، یعنی مطالبی که جوهری است ثابت بوده و در همین کتاب آمده است. این موضوع در کتاب دوم که درباره قطعات است، می‌تواند ایفای نقش کند.
 
این پژوهشگر همچنین تاکید کرد: به واقع با گذشت سال‌ها آموزش دریافتیم که به عنوان مثال موسیقی دوره قاجار یا ردیفی برای برخی افراد حائز اهمیت نیست، و هنرجو بیشتر، خواننده‌هایی که معروف بودند یا قطعات محلی را دوست دارد؛ ضمن این که نمی‌توان به کودکان «نبود رخت» و «چه شورها» آموزش داد.
 
وی در ادامه بیان کرد: باید موسیقی را برای نیازهای متفاوت به روز کنیم؛ جوان‌ها با سلایق متفاوت، کسب و پیشه‌های مختلف و در مجموع انسان‌ها با علایق متفاوت هستند از این رو نمی‌توانیم تک صدایی باشیم بلکه باید چندفرهنگی باشیم؛ حال اگر مدرسی فکر می‌کند  فرهنگ برتری بین این‌ها وجود دارد و می‌تواند ارتقای سلیقه‌ای بدهد ضمن کلاس با نواختن قطعات و به مرور آشنا کردن آن با هنرجو اتفاق می‌افتد.
 
این نوازنده همچنین عنوان کرد: همه این قطعات در کتاب دوم، در اصول مشترک هستند اما هر فرد بر اساس سلیقه خود قطعه مورد نظر را انتخاب کرده و می‌نوازد ضمن این که وقتی هنرجو با یک قطعه مطابق سلیقه خود آشنا می‌شود او را بیشتر علاقه‌مند می‌کند و ما سعی کردیم این امر در زمان کمتری رخ بدهد و هنرجو زودتر با قطعه مورد نظر خود آشنا شده تا بتواند آن را بنوازد.
 
میراحمدی درباره تفاوت کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» با سایر آثار این حوزه با اشاره به روزآمد بودن آموزش‌های موجود در این اثر  اظهار  کرد: در این اثر سعی کردیم آسیب‌های متدهای گذشته را برطرف کنیم، برای مثال رسم‌الخط‌های مختلفی در کتاب‌های متفاوت دیده می‌شود و علامت‌های موسیقی در هر اثر گوناگون است، از این جهت همه آن‌ها را یکی کنیم.

وی افزود: همچنین در مبحث شیوه نوازندگی یا دست گرفتن ساز با این که نیاز به مراقبت دارد تلاش کردیم با عکس‌های مختلف این امر را ممکن کنیم. همینطور پرده‌شناسی ساز به تصاویر جدیدی معرفی شده است. برای تکنیک‌ انگشت‌گذاری در متد پیشین پیشنهادی وجود ندارد و ما این کار را انجام دادیم. همچنین برای اولین بار کتاب آموزش موسیقی را سطح بندی کردیم و هنرجو می‌تواند دریابد در چه سطحی قرار دارد و چه مقدار تا پایان دوره آموزش خود باقی مانده است‌. ما سعی کردیم متدهای قبلی را تماما بررسی کنیم، نقاط قوت آن را در مجموعه خود داشته باشیم و نقاط ضعف آن را کمرنگ کنیم‌.
 

او درخصوص مثلث موجود در طرح جلد کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» بیان کرد: این مثلث مبنای شکل‌گیری این کتاب است. در مرکز این شکل موضوعی به عنوان آموزش موسیقی داریم؛ مدرس، روش و هنرآموز سه راس آموزش موسیقی هستند. ارتباط مدرس با متد ارتباطی فنی است و تمام آن ساختارهای پیچیده‌ای که در ارتباط با آموزش موسیقی هست مدرس در متد خو پیش بینی کرده و آن را به ساده‌ترین شکل بیان می‌کند اما پیچیدگی‌های بسیار زیادی را طی می‌کند تا به آن سادگی برسد.
 
سیدمحمدامین میراحمدی در پایان گفت: ولی ارتباط هنرآموز با متد یک ارتباط فنی نیست به واقع هنرجو با روش آموزش خود ارتباطی سلیقه‌ای برقرار می‌کند و چندان به ارتباط و مفاهیم پس نت‌ها توجهی ندارد. بیشتر در پی نواختن قطعات جذاب است. از سوی دیگر هنرآموز و مدرس ارتباطی عمومی با یکدیگر دارند. به واقع مدرس موسیقی نباید صرفا منتقل کنند مباحث فنی باشد بلکه باید ایجاد انگیزه و نشاط کند و مفاهیم بنیادی را توضیح دهد و تفسیر کند و از طریق روش خود ارتباط فنی را فراهم کند. از این چرخه چنین برمی‌آید که سلیقه هنرجو تامین می‌شود، از طرفی ارتباط مثبتی با کلاس موسیقی خود دارد و در گوشه این و به شکل پنهان مباحث فنی و آکادمیک هم منتقل می‌شود.
 
انتشارات نخبگان جلد اول کتاب «آموزش عمومی تار و سه‌تار‌نوازی بر اساس اهداف و سلایق» اثر سید محمدامین میراحمدی را با شمارگان 500 نسخه، در 207 صفحه و با قیمت 140000 تومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها