چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
نمایشگاه مجازی کتاب بالقوه یک موفقیت است

«اراز محمد سارلی» مدیر انتشارات مختومقلی فراغی در گرگان گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی بالقوه یک موفقیت محسوب می‌شود و به‌صورت بالفعل هم فضای فرهنگ‌سازی گسترده‌تر را به وجود آورده و شرایط برای عرضه کتاب‌ها بیشتر شده است.

«اراز محمد سارلی» استاد دانشگاه و نویسنده، پژوهشگر و مدیر انتشارات مختومقلی فراغی در گرگان و مؤلف آثار متعددی چون ترکستان در تاریخ، دانشنامه مختومقلی، تاریخ ترکمنستان، دستور زبان ترکمنی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، در بیان ارزیابی خود از نخستین نمایشگاه کتاب تهران، گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب یک دستاورد مهم است؛ زیرا به باور من، در حال حاضر ما در شرایط پیش‌بینی‌نشده و خطرناک کرونایی قرار داریم و هرگونه تجمع که درواقع از الزامات برپایی نمایشگاه حضوری بود، با این شرایط میسر نبود؛ اما با این تدبیر مناسب و مفید، محقق شد.

وی افزود: به باور من نمایشگاه مجازی می‌تواند اساساً روی کتابخوانی هم تأثیر مثبتی بگذارد. ما دوران گذار جدیدی را به نام ارتباط مجازی شاهد هستیم که فضای این نمایشگاه به وجود آورده است و کسانی که توان حضور در نمایشگاه‌ها را در سالیان گذشته نداشتند، امسال می‌توانند از اقصی نقاط کشور با بهره‌مندی از اینترنت در آن شرکت کنند و چه‌بسا این ظرفیت شکل‌گرفته پس از رفع نواقص، بهتر از برگزاری نمایشگاه‌های حضوری باشد.

سارلی ادامه داد: درمجموع برگزاری نمایشگاه مجازی بالقوه یک موفقیت محسوب می‌شود و به‌صورت بالفعل هم فضای فرهنگ‌سازی گسترده‌تر را به وجود آورده و شرایط برای عرضه کتاب‌ها بیشتر شده است، منتهی ضرورت دارد که سبک و سیاق برپایی‌اش با کارشناسی و تعمق بیشتری همراه شود و مشکلاتش که جسته‌وگریخته شاهدش هستیم، برطرف شود.

مدیر انتشارات مختومقلی به‌عنوان نمونه یکی از مشکلات پیش‌آمده، گفت: علی‌رغم اینکه همکاران من بارها تلاش کردند که برای حضور انتشارات در نمایشگاه ثبت‌نام کنیم اما متأسفانه ما به‌عنوان قدیمی‌ترین و یکی از پرکارترین ناشران استان گلستان، موفق به ثبت‌نام نشدیم و نتوانستیم کتاب‌هایمان را عرضه کنیم.

وی ادامه داد: درمجموع با شکل‌گیری این نمایشگاه، به نظر می‌رسد باید بسترهای نشر الکترونیک در ایران فراهم‌تر شود و این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف معرفی شوند. لازم است فرهنگ نشر الکترونیک تقویت شود و این مهم مستلزم برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی دقیق است.

سارلی گفت: من فکر می‌کنم نمایشگاه مجازی کتاب بعد از رفع نواقص باید تداوم داشته باشد و ناشران همچنان که برای نشر کاغذی خود تلاش می‌کنند، شرایط را خود رقم بزنند تا بتوانند در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

وی افزود: ازسوی دیگر مسئولان نیز باید بستر را از ماه‌ها قبل فراهم کنند که بنده به‌عنوان ناشر در یک جدول زمان‌بندی مشخص برای نمایشگاه مجازی و نیز نشر الکترونیک تمهیداتی را اتخاذ کرده و بتوانم بدون دغدغه کتاب‌های منتشر شده‌ام را به دست مخاطبانم برسانم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها