شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
روایتی علمی از داستان پیدایش سیستم تولید مثل مونث

اعظم دالمن، گفت: کتاب «تکوین و هیستوفیزیولوژی دستگاه تولید مثل مونث»، داستان چگونگی پیدایش بخش‌های مختلف سیستم تولید مثل جنس مونث، تغییرات دوره‌ای بافتی، عملکرد و در نهایت پاتولوژی آن‌ها را بر پایه مکانیسم‌های مولکولی، فیزیولوژی، سلولی و بافت‌شناسی مطرح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، دوشنبه 26 آبان با معرفی 5 برگزیده و 15 شایسته تقدیر در بخش‌های مختلف، به‌صورت مجازی برگزار شد.
 
یکی از آثار برگزیده‌ این دوره، کتاب «تکوین و هیستوفیزیولوژی دستگاه تولید مثل مونث» در بخش زیست‌شناسی است که اعظم دالمن؛ دکترای بیولوژی تولید مثل و عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان و محبوبه عموشاهی؛ دکترای تخصصی آناتومی، به‌طور مشترک آن‌را تألیف کرده‌اند و در سال 1397 در 417 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه رویان به چاپ رسیده است.
 
اعظم دالمن یکی از مولفان این کتاب در گفت‌و گو با خبرنگار ایبنا، در معرفی آن بیان کرد: کتاب «تکوین و هیستوفیزیولوژی دستگاه تولید مثل مونث» در 6 فصل با عنوان‌های «تخمدان»، «لوله رحم»، «رحم»، «گردن رحم»، «دستگاه تناسلی خارجی زن» و «پاتولوژی دستگاه تولید مثل مونث» تدوین شده است.


وی ادامه داد: سیستم تولید مثل یا سیستم تناسلی، متشکل از اندامک‌های جنسی قرار گرفته در یک اندام است که با یکدیگر برای تحقق اهداف تولید مثل همکاری می‌کنند. با توجه به نقش حیاتی این سیستم در بقای گونه، بسیاری از دانشمندان معتقدند که سیستم تولید مثل یکی از مهمترین سیستم‌های بدن است و درک چگونگی عملکرد آن به شناخت تک‌تک اجزای تشکیل‌دهنده نیاز دارد.
 
این پژوهشگر توضیح داد: مجموعه حاضر سعی دارد تا داستان چگونگی پیدایش بخش‌های مختلف سیستم تولید مثل جنس مونث، تغییرات دوره‌ای بافتی، عملکرد و در نهایت پاتولوژی آن‌ها را بر پایه مکانیسم‌های مولکولی، فیزیولوژی، سلولی و بافت‌شناسی مطرح کند.

دالمن در معرفی کوتاهی از فصل‌های این کتاب، گفت: فصل نخست با موضوع تخمدان، به پیدایش و تمایز سلول‌های زایای بدوی، فولیکولوژنز در دوران فتوسی، کودکی و بلوغ، تخمک‌گذاری و عملکرد لوتئال در سطح مولکولی، کنترل هورمونی و بافتی می‌پردازد. در فصل‌های رحم، لوله و گردن رحمی، چگونگی پیدایش، ساختار بافتی، تغییرات دوره‌ای در مراحل مختلف چرخه تولید مثلی توضیح داده می‌شود. فصل پایانی نیز، اطلاعات مربوط به بیماری‌های هر بخش در سیستم تولید مثل مونث را مورد بحث قرار می‌دهد.


وی درباره مهم‌ترین شاخصه‌های این کتاب، افزود: یکی از ویژگی‌های برجسته این کتاب که آن‌را از موارد مشابه خود متمایز کرده، استفاده از تصاویر مناسب و بسیار در هر بخش، برای فهم بهتر مطالب است. در پایان هر فصل از کتاب نیز منابع به‌کار رفته، معرفی شده‌اند. شاخصه دیگر اینکه، تاکنون کتاب‌هایی که در این حوزه در کشور تألیف شده‌اند، به‌صورت تک‌بُعدی به جنبه‌های فیزیولوژیکی، بافت‌شناسی یا ... پرداخته‌اند. اما اثری که همه این موارد و دستگاه تولید مثل مونث را کامل و یکجا با تمام جزئیات ارائه کرده باشد، وجود نداشت. این کتاب می‌تواند به‌عنوان یک رفرنس مناسب برای دانشجویان به‌ویژه دانشجویان رشته بیولوژی تولید مثل، مورد استفاده قرار گیرد.
 
مولف کتاب «تکوین و هیستوفیزیولوژی دستگاه تولید مثل مونث» در پایان با اشاره به مخاطبان اصلی این کتاب، بیان کرد: این اثر به‌گونه‌ای تدوین شده که بتواند برای دانشجویان و محققانی مناسب باشد که در تحقیقات زیستی پزشکی و حیوانی فعالیت می‌کنند. همچنین متخصصان پزشکی، بیولوژی تولید مثل و معلمان نیز می‌توانند برای به‌روزرسانی دانش خود از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها