دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
هفته کتاب می‌تواند بخشی از خلأ نمایشگاه را پر کند

مدیر انتشارات روزنه خواستار انتقال برخی از فعالیت‌های نمایشگاه کتاب به هفته کتاب شد تا این هفته به صورت جدی‌تر برگزارشود.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای مختلف با درنظرگرفتن زمان تخصیص داده شده به کتاب، اقداماتی برای کاهش مشکلات این حوزه و افزایش سرانه مطالعه انجام می‌دهند.
 
سیدعلیرضا بهشتی شیرازی، مدیر انتشارات روزنه با اشاره به لزوم یادآوری اهمیت مطالعه به مردم در هفته کتاب، افزایش مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها را برای ادامه حیات فعالان نشر مفید دانست.
 
نظر شما درباره اقداماتی که در هفته کتاب و به خصوص در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 صورت می‌گیرد، چیست؟
هفته کتاب، فرصت خوبی برای تجدید عهد با کتاب‌خوانی و مطالعه است. در طول سال دو فرصت نمایشگاه کتاب و هفته کتاب را برای یادآوری این اهداف داریم. نمایشگاه کتاب جشنواره بزرگی بود و برای ناشران اهمیت زیادی داشت که در همه‌گیری بیماری کووید19 برگزار نشد و نمی‌دانیم چه زمانی برگزار خواهدشد اما هفته کتاب برگزار شد و در این شرایط، هفته کتاب می‌تواند بخشی از خلأ نمایشگاه را پر کند.

این هفته زمان مهمی است تا به مردم یادآوری کنیم که کتاب‌خوانی مساله مهمی است تا آن را در آخرین مرحله فعالیت‌های خود قرار ندهند. در وضعیت اقتصادی کنونی، نمی‌توان گفت که مشکلات در حوزه سرانه مطالعه به چه اندازه با نصیحت قابل حل است، اما در هر صورت هفته کتاب فرصتی است که به مردم اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی یادآوری و به وضعیت بحران‌زده نشر کمک شود.
 
نقش هفته کتاب را در دوره‌های پیش چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا اقداماتی درخور و موثری رخ داده است؟
اقدامات در هفته کتاب، به درخشندگی نمایشگاه کتاب نیست. در دوره‌های پیشین به احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران عرض کردم که بهتر است بخشی از فعالیت‌های نمایشگاه کتاب را به هفته کتاب منتقل کنیم تا این هفته بهتر برگزار شود. البته در دوره‌های پیشین، اقدامات خوبی انجام شد. برای مثال؛ بن‌هایی برای هفته کتاب در نظر گرفته‌شد اما با حوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود و فقط با تبلیغات، نمی‌توان از پس مشکلات برآمد. نمایشگاه کتاب بستر حقیقی دارد و خرید مردم از نمایشگاه باعث گردش اقتصادی می‌شود، به همین دلیل فعالیت در نمایشگاه کتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر مقداری از وظایف نمایشگاه کتاب به هفته کتاب منتقل شود، شاید این هفته جدی‌تر برگزارشود. این مساله حتی می‌تواند برخی از مشکلات حضور در نمایشگاه را کم کند. به‌هرحال بخشی از جامعه توان مالی و جسمانی محدودی برای حضور در نمایشگاه کتاب دارند. همچنین ممکن است از نظر زمان، فرصت استفاده از تمام امکانات نمایشگاه کتاب را نداشته‌باشند. از طرفی هفته کتاب در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود و می‌تواند نیازهای مخاطبان را بهتر پوشش دهد.
 
به عنوان ناشر چه اقداماتی می‌توانید در هفته کتاب انجام دهید؟
در این هفته بیشتر کتاب‌فروشان فعالیت می‌کنند، چراکه ناشران به مخاطبان دسترسی ندارند. اما در دوره‌های گذشته موزعین در این هفته با ناشران هماهنگ می‌کردند و درصدی را آن‌ها و درصدی را ناشران درنظر می‌گرفتند تا بتوان کتاب را با تخفیف به کتاب‌فروشان تحویل داد. در نتیجه کتاب‌فروشان می‌توانستند تخفیف‌های بیشتری برای خرید مردم درنظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط