دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
بررسی چالش‌های جمعیتی پیش روی ایران در یک کتاب

کتاب «چالش‌های جمعیتی پیش رو» چالش‌های جمعیتی کشور ایران را به صورت فهرست‌وار مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «چالش‌های جمعیتی پیش رو» نوشته‌ عباس نعمت اللهی، به طور خیلی خلاصه و کاربردی چالش‌های جمعیتی کشور ایران را به صورت فهرست‌وار مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب در سه بخش کاهش زاد ولد، پیری جمعیت و چالش تک فرزندی تنظیم شده است.

جمعیت هر کشور از جهات مختلفی مانند ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت می‌باشد. علاوه بر عامل کمی جمعیت هر کشور، بافت جمعیتی نیز بر موارد ذکر شده تأثیرگذار است. در همه کشورها هم عامل کمی جمعیت و هم بافت و نوع جمعیت در طول زمان تغییر می کند. این تغییر روی ساختار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورها اثر می‌گذارد.
اولین چالشی که می‌توان برای جمعیت در نظر گرفت زاد و ولد می‌باشد. زاد و ولد در انسان‌ها امری بسیار پیچیده بوده و از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر می‌پذیرد. اینکه هر کدام از عوامل ذکر شده تحت چه وزنی بر کاهش زاد و ولد در کشور تأثیر داشته یا دارند، باید مورد مطالعات علمی قرار گیرد.

با کاهش زاد ولد، نسبت نیروهای جوان به نیروهای سالمند و کهنسال جامعه کم خواهد شد. پیری جامعه بر اقتصاد کلان تأثیرگذار خواهد بود. در جامعه پیر نیروی کار کم می‌شود. نیروهای پیر یا میانسال جامعه اکثراً بازنشسته و مستمری بگیر بوده یا محتاج کمک‌های دولتی و مددکارانه برای امرار معاش و ادامه حیات خواهند بود.
 
در بخشی از کتاب چالش‌های جمعیتی پیش رو می‌خوانیم: «با کاهش زاد ولد، نسبت نیروهای جوان به نیروهای سالمند و کهنسال جامعه کم خواهد شد. پیری جامعه بر اقتصاد کلان تأثیرگذار خواهد بود. در جامعه پیر نیروی کار کم خواهد بود. نیروهای پیر یا میانسال جامعه اکثراً بازنشسته و مستمری بگیر بوده و یا محتاج کمک‌های دولتی و مددکارانه برای امرار معاش و ادامه حیات خواهند بود. این نیروهای سن گذشته یا دیگر تولیدکننده نیستند و اگر هم به هر دلیلی اشتغال داشته باشند دارای بهره‌وری نیستند.

این نیروها دیگر به دلایل قانونی و دیگر عوامل نمی‌توانند به صندوق‌های بازنشستگی یا تأمینی حق بازنشستگی پرداخت نمایند. از طرفی اکثراً دریافت کننده مستمری از صندوق‌های ذکر شده هستند. این امر باعث افت درآمد صندوق‌های بازنشستگی و تأمینی خواهد شد. از طرف دیگر این افراد دریافت‌کننده مستمری و حقوق بازنشستگی خواهند بود و همین امر سرمایه صندوق‌های بازنشستگی و تأمینی را کاهش خواهد داد. این کاهش، کاهش در سرمایه‌گذاری را بدنبال خواهد داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها