یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کتابشناسی شهید «علی اندرزگو»

به مناسبت دوم شهریور، سالروز شهادت «علی اندرزگو»، مبارز و نخبه انقلابی، به مرور مهم‌ترین آثار منتشر شده درباره این شهید پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از شهدای بزرگ و ماندگار شهریورماه، شهید اندرزگو است، سيدعلی اندرزگو سال 1318 در يكی از مناطق جنوبی تهران متولد شد. وی به تحصيل دروس حوزه علميه پرداخت و توسط برادرش به هيئتی معرفی شد كه متأثر از حركت فداييان اسلام بودند. به اين ترتيب، سيدعلی اندرزگو مبارزه با رژيم پهلوی را آغاز كرد. اندرزگو در جريان قيام 15خرداد 1342 نقش مهمی در حركت و تظاهرات مردم داشت. پس از واقعه 15 خرداد، دستگير و به شدت شكنجه شد. اين مبارز به زندگی مخفيانه و مبارزه جدی و برنامه‌ريزی شده روی آورد. رژيم پهلوی كه اين بار از يافتن وی مأيوس شد، سيدعلی اندرزگو را غيابی محاكمه و به اعدام محكوم كرد.


اندرزگو مدتی به عراق رفت و در كنار امام خمينی(ره) به مبارزه ادامه داد. وقتی هم به ايران بازگشت، قوی‌تر از پيش به فعاليت‌های انقلابی پرداخت. سال 1351، يكی از دوستان وی دستگير شد و زير شكنجه به رابطه با شهيد اندرزگو اعتراف كرد. مأموران ساواك با اين سرنخ شش سال در جست‌وجو بودند تا سرانجام توانستند او را در تاريخ دوم شهريور 1357 و در خيابانی محاصره كنند.


سيدعلی اندرزگو توانست بعضی اسنادی كه در جيب داشت در دهان گذاشته و بجود و بعضی ديگر را به خون آغشته كند تا به دست مأموران ساواك نيفتد. وی در اين درگيری و پس از سال‌ها مبازره با رژيم پهلوی به شهادت رسيد.
 
روضه حضرت علی‌اکبر(ع) را خوب می‌خواند
اندرزگو با آرامش و اطمینان قلب با دیگران تعامل می­‌کرد. روحی آرام و قلبی مطمئن داشت. چنان آرام و سوزناک دعا می­‌خواند که هم خودش آهسته اشک می‌ریخت و هم دیگران را به گریه وا می‌داشت و وقتی نوبت به قرآن سرگرفتن می‌رسید، این اشک­‌ها و ناله­‌ها سوز بیشتری پیدا می‌کرد. در توسل و ارتباط با معصومان(ع) آرامش خاصی می‌یافت. هرگاه اسم حضرت علی‌اکبر(ع) بر زبان می‌آمد گریه می­‌کرد؛ او عاشق آن حضرت بود. سیدعلی روضه حضرت علی‌اکبر(ع) را خوب می­‌خواند.
 
در سالروز شهادت سیدعلی اندرزگو به معرفی برخی کتاب‌ها درباره ایشان می‌پردازیم. مهم‌ترين آثاری كه تاكنون درباره اين شهيد انقلاب اسلامی منتشرشده، عبارتند از:
 


بررسی سیر مبارزاتی شهید اندرزگو در «چریک تنها»
بعد از تصویب کاپیتولاسیون و کشتار 15 خرداد، جمعی از جوانان مسلمان انقلابی با اجازه مرجعیت تصمیم گرفتند در برابر شاه خائن بایستند. حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت که کاپیتولاسیون را در مجلس به تصویب رساند به عنوان هدف اول انتخاب شد و در اول بهمن 1343 این نخست وزیر خائن توسط چندین جوان انقلابی به سزای اعمالش رسید، اما بسیاری از آنان در روزهای بعد توسط مأموران دستگیر شدند. فقط یک نفر از طراحان و مجریان اصلی ترور منصور فراری بود. همان که تیر خلاص را زد. برای سیدعلی اندرزگو نیز حکم اعدام غیابی صادر شد، اما او به معمایی پیچیده برای ساواک و دستگاه امنیت تبدیل شد و به فعالیت بر ضد رژیم شاه و فراهم کردن اسلحه برای مبارزان ادامه می‌داد. این انسان نخبه، 14 سال فعالیت انقلابی گسترده انجام داد، در عین حال ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد و به یکی از اسطوره‌های مبارزات انقلابی کشور ما تبدیل شد.
 
«چریک تنها»، پس از معرفی شهید اندرزگو به بررسی سیر مبارزاتی این شهید و فعالیت‌های او در زمینه مبارزه با شاه پرداخته و در ادامه با بیان روایت‌های کوتاه، نگاهی به شخصیت این شهید از دید همراهان و خانواده ایشان دارد.
 
گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی کتاب حاضر را در 96 صفحه و دو هزار و 500 نسخه روانه کتابفروشی‌ها کرده است.
 


آشنایی با سرگذشت مردان درخشان با مطالعه کتاب «به کی می‌گن قهرمان؟»
کتاب «به کی میگن قهرمان؟»، از مجموعه‌ کتاب‌های قهرمانان انقلاب است که در 14 بخش تهیه و تنظیم شده و کودکان و نوجوانان با مطالعه این کتاب با تاریخ ایران زمین و سرگذشت مردان درخشان آن آشنا می‌شوند.
 
این کتاب شامل روایت پدربزرگی از زندگی سیدعلی اندرزگو است، موضوع کتاب این است که پدر و مادری می‌خواهند فرزند خود را از خوردن غذاهای ناسالم منع کنند، اما فرزندشان سعی دارد با روش‌های مختلف حتی تغییر چهره به هدف خود برسد این رفتارهای کودک، پدربزرگش را به یاد شهید اندرزگو که یکی از دوستان شهیدش است، می‌اندازد که مواد منفجره و سلاح را در لباس یا چمدان خود پنهان می‌کرد و با تغییر چهره آن را شهر به شهر به مبارزان و انقلابیون می‌رساند. پدربزرگ در ادامه به بیان قصه و داستان زندگی این شهید می‌پردازد.
 
کتاب «به کی میگن قهرمان؟»، تألیف نرگس آبیار در 96 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.
 


خاطرات همسر شهید اندرزگو در کتاب «سفر بر مدار مهتاب»
کتاب «سفر بر مدار مهتاب»، به بررسی خاطرات کبری سیل‌سه‌پور، همسر شهید علی اندرزگو می‌پردازد. در واقع این کتاب، داستان یک زندگی است که در نگاه اول سراسر هول و اضطراب به نظر می‌رسد، اما ایمان و یقینی مؤمنانه، آن را به ساحل امن رسانده است.
 
جلد سوم از مجموعه بانوی ماه، به بررسی گفت‌وگوی انجام شده توسط مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی با کبری سیل‌سه‌پور، همسر شهید علی اندرزگو می‌پردازد.
 
کبرا سیل‌سه‌پور حکایت خود از زمان عقدشان با شهید علی اندرزگو که در روز تولد حضرت زهرا (س) بوده آغاز می‌کند و به مرور خاطراتشان می‌پردازد. پیوند آن‌ها با سفر شروع می‌شود و تمام سفر‌ها به اجبار و پنهانی برای فرار از دست عوامل رژیم شاهنشاهی صورت گرفته است. زمانی که فرزند آن‌ها هشت ماهه است که آن‌ها مجبور می‌شوند برای فرار از این رژیم به قم سفر کنند. و بعد از آن هم به مشهد می‌روند بعد هم به زابل و نهایتاً به افغانستان. آن هم در شرایطی که همسر اندرزگو فرزند دوم‌شان را باردار است.
 
آن‌ها زندگی دشوار اما عاشقانه‌ای داشتند. عبور از رودخانه با همین وضعیت، بازگشت پنهانی به ایران، حمل اسلحه توسط سیل‌سه‌پور و گذراندن لحظاتی نفس‌گیر در پاسگاه‌های بین راه و... بخشی از سختی‌هایی است که ایشان متحمل شده‌اند.
 


روایت عشق و جنگ در کتاب «ستاره شمال»
کتاب «ستاره شمال» به داستان سفرها و مبارزات شهید اندرزگو و نقش وی در وارد کردن اسلحه به ایران و مبارزه با رژیم پهلوی پرداخته است. از ویژگی‌های این کتاب، نثر روان آن است و در بخشی از کتاب، روایت‌هایی از زبان مادر، همسر و خواهر شهید اندرزگو بیان شده است که مخاطبان را با وجوه مختلف شخصیت این قهرمان آشنا می‌کند.
 
«ستاره شمال» به موضوع عشق‌ها، دربه‌دری‌ها، تحصیل، مبارزات و شکنجه‌های این شهید بزرگوار پرداخته و کتابی است که عشق و جنگ را در کنار یکدیگر روایت می‌کند.
 
کتاب «ستاره شمال»، تألیف ناهید سلیمانی در 191 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها