سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
نمایشگاه مجازی کتاب دائمی باشد

عبدالعظیم فریدون معتقد است؛ باید شرایطی ایجاد شود که نمایشگاه مجازی کتاب به‌صورت همیشگی و دائمی برپا باشد؛ اما باید زیرساخت‌های لازم برای ناشران و مخاطبان برای بهره‌مندی از امکانات خرید اینترنتی فراهم شود.

عبدالعظیم فریدون، رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نمایشگاه مجازی کتاب برگزاری این رویداد را حرکت مثبتی قلمداد کرد و گفت: نمایشگاه مجازی خوب است اما قطعا نباید فکر کنیم که جایگزین نمایشگاه فیزیکی کتاب است،؛ زیرا نمایشگاه فیزیکی برای کودک و نوجوان جذابیت‌هایی به همراه دارد که نمایشگاه مجازی نمی‌تواند آن را به کودکان منتقل کند.
 
وی ادامه داد: ما در انجمن معتقد هستیم که دیدن کتاب یکی از اهداف برپایی نمایشگاه به‌شمار می‌آید و حسی که ایجاد می‌کند و شادی و وجدی که برای بچه‌ها به‌وجود می‌آورد و دیدن کتاب‌های جدید، همگی از حس‌های بسیار خوبی است که کودکان باید تجربه کنند.
 
فریدون با بیان اینکه برای بیشتر ناشران ما بستری فراهم نیست که بتوانند در نمایشگاه مجازی حضور داشته باشند، عنوان کرد: شاید تنها بخش خاصی از ناشران ما این امکان را داشته باشند که کتا‌ب‌های خود را در نمایشگاه مجازی عرضه کنند و این موضوع واقعیتی است که در برپایی نمایشگاه باید آن را در نظر گرفت.
 
وی تاکید کرد: باید بسترهای حضور ناشران سنتی برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب فراهم شود و این بسترها به سرعت فراهم نمی‌شود. این مساله، از جمله مباحث جدی است که دست‌اندرکاران برگزاری باید آن را در نظر داشته باشند.
 
فریدون با پیشنهاد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به‌صورت همیشگی و دائمی گفت:‌ معتقدم که این نمایشگاه مجازی نباید مقطعی باشد؛ بلکه باید دائمی باشد تا ناشران به تدریج از پوسته سنتی خارج شده و به این نمایشگاه ملحق شوند و زمینه‌ای برای تشویق و ترغیب آن‌ها ایجاد شود که هر یک پنل کاربری مجزا داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه انجام شدن این کار و پوشش همه ناشران و مخاطبان کار سختی است، افزود: همان‌طور که اشاره کردم بخش زیادی از ناشران ما سنتی هستند و هم اینکه بخشی از مخاطبان امکان دسترسی به اینترنت و خرید از فضای مجازی ندارند و ممکن است نتوانند از این امکان بهره‌مند شوند.
 
فریدون همچنین به لزوم هماهنگی با اداره پست برای ارسال کتاب‌ها برای مخاطبان اشاره کرد و گفت: مشکل پست کتاب، مساله‌ای بسیار جدی است و این اداره برای اینکه حجم زیادی از کتاب‌ها را به دست مخاطبان برساند کار مشکلی پیش رو دارد که باید زیرساخت‌های اجرایی آن را نیز فراهم کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها