شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
کرونا تیر خلاص بود!/ قیمت مواد اولیه چاپ را کنترل کنید

یک فعال حوزه لیتوگرافی معتقد است؛ همزمان با شیوع بیماری کرونا و پایین آمدن قدرت خرید، دولت می‌تواند با کنترل مواداولیه مورد نیاز چاپ و نشر به دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه کمک کنند تا چرخ‌های تولید را به‌گردش درآورند.

هادی تخیری، مدیر لیتوگرافی نیکان پردازش در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تبعات بیماری کرونا بر فعالیت اهالی چاپ و نشر گفت: این صنف به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز از ماه‌ها پیش در زمینه تامین مواد اولیه مثل کاغذ، مرکب و سایر ملزومات چاپ، دچار مشکلات ریز و درشت بود.
 
وی افزود: فعالیت در این صنف طی سال گذشته رکود زیادی داشت و از آنجایی که حجم زیاد کار ما در نیمه دوم سال بیشتر می‌شود، به سال نو و چاپ سررسید و تقویم از یک‌سو و از سوی دیگر به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و افزایش حجم سفارشات، امیدوار بودیم که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، انتظارات ما محقق نشد.

این فعال صنعت چاپ با بیان اینکه متاسفانه در دو ماه پایانی سال 99 وضعیت دست اندرکاران این صنعت بحرانی شد، عنوان کرد: از ابتدا با قیمت مواد اولیه مشکل داشتیم و صدمات زیادی از آن خوردیم اما تیر خلاص را بیماری کرونا زد به صنعت نشر زد؛ به‌طوری که از اوایل اسفند کار تعطیل شد.
 
وی با طرح این موضوع که حفظ سلامتی کارگران و همکاران برای ما در اولویت قرار دارد، گفت: این تعطیلی البته سراسری و برای همه صنوف در نظر گرفته شد و اگرچه برخی مشاغل دیگر به فعالیت خود ادامه دادند اما ازآنجایی‌که حجم سفارش‌های ما در بخش چاپ و نشر کاهش پیدا کرده، مجموعه خود را تعطیل کردیم.
 
تخیری یادآور شد: به‌دلیل کرونا ما با تمهیدات بهداشتی و رعایت اصول و قوانین تلاش می‌کنیم کار خود را ادامه دهیم اما فعالیت در این شرایط، کار سختی است و با توجه به ضررهای مالی دو ماه گذشته، ادامه فعالیت برای ما ساده نیست.
 
وی با بیان اینکه سفارشات ما در این مدت صفر بوده است، گفت: ما در طول سال باید 12 ماه حقوق بدهیم و در ماه اسفند علاوه بر حقوق باید عیدی، سنوات و پاداش هم برای همکاران خود بپردازیم. سایر هزینه‌ها هم چندین برابر می‌شود اما از اواخر بهمن ماه کار ما رسما به پایان رسید و در آمدی نداشتیم.
 
تخیری با ابراز نگرانی از آینده فعالان لیتوگرافی در حوزه نشر کتاب و مطبوعات، توضیح داد: چاپخانه‌ها و همکارانی که در حوزه بسته‌بندی فعال بودند به کار خود ادامه دادند اما عملا کار ما که در بخش نشر و مطبوعات‌ایم، آسیب زیادی دید و تیراژها به شدت پایین آمد.
 
وی با ارائه پیشنهاد برای بهبود وضعیت فعالیت دست اندرکاران چاپ و نشر، ادامه داد: دولت می‌تواند در این شرایط مواد مصرفی مورد نیاز صنف را با قیمت مناسب و به‌دور از گران فروشی‌ها به دست‌اندرکاران این حوزه برساند تا بخش زیادی از مشکلات ما برطرف شود.
 
تخیری در این زمینه توضیح داد: زینک مصرفی ما در لیتوگرافی از قیمت 12 هزار به 40 هزار تومان رسید؛ درحالی که ارز دولتی برای واردات، در اختیار بسیاری افراد قرار گرفته است و فعالیت آن‌ها مشخص نیست. این بودجه می‌شد در اختیار تشکل‌ها و مجموعه‌های صنفی برای واردات مواد اولیه قرار بگیرد؛ زیرا واردات جنس با قیمت پایین در بهای تمام‌شده کار تاثیر به‌سزایی دارد.
 
وی تاکید کرد: زمانی که قیمت نهایی کار بالا می‌رود، مشتریان ما یعنی ناشران مجبور می‌شوند قیمت خود را بالا ببرند تا هزینه‌های اضافی که به آن‌ها تحمیل شده است را جبران کنند، از سوی دیگر قدرت خرید مردم پایین می‌آید و این چرخه نامتوازن بازار را به‌هم می‌زند.
 
تخیری با بیان اینکه با شروع سال 1399 در‌حالی‌که همه‌جا تعطیل بود اما قیمت مواد اولیه حدود 45 درصد گران شد، گفت: ما در نهایت شاید 25 درصد قیمت نهایی کار خود را افزایش دهیم و بیشتر از این نمی‌توانیم افزایش قیمت داشته باشیم؛ درحالی‌که یک تولیدکننده لبنیات هر میزان گران شود، روی جنس می‌کشند؛ زیرا کالای آن‌ها در اولویت سبد خرید مردم قرار دارد.
 
وی با طرح اینکه کتاب در اولویت نیست و به دنبال گران‌ها دست‌اندرکاران این صنف آسیب جدی می‌بینند، عنوان کرد: کنترل قیمت مواد اولیه می‌تواند تا حد زیادی به فعالان این صنوف کمک کند تا بتوانند چرخ‌های این صنعت را حرکت دهند و بی‌توجهی به این مسائل ضررهای جبران ناپذیری به بدنه چاپ و نشر وارد خواهد کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها