در بخشی از کتاب میخوانیم: «تصمیم گیرندگان، مشتریان، مدیران، سیاستمداران، یا قضات همگی با دنیای بسیار پیچیدهای مواجه هستند. این پیچیدگی حاصل از توسعه فناورانه جدید و افزایش چشمگیر، تنوع فرهنگی و سبک زندگی است که روی سیاستها و مقررات تاثیر میگذارد. با انبوه اطلاعات مواجه هستیم و مغز انسان ظرفیت محدودی برای هضم این اطلاعات یا مواجهه با چالشهای شبکههای اجتماعی، اشکال نوآورانه تفکر تحلیلی راهبرد و توسعه محصول دارد، به گونهای که آموزش و یادگیری ضروری هستند. تعاملات محسوس و ایدهپردازی امکان ایجاد راه حلهای دقیق تحلیلی و خلاقانه را فراهم میکند که این امر همان فلسفه زیر بنایی تفکر طراحی است.
تفکر طراحی یکی از مفاهیم جالب توجه در مبحث گفتمان مدیریت است. یعنی بشر روی روشهای جدید تسهیل و مفاهیم فضایی متمرکز میشود. جای تعجب ندارد که تفکر طراحی از دانشگاه استنفورد در قالب دره سیلیکون به وجود آمده است، چرا که شرکتهای فناوری بسیاری از جمله غولهای اینترنتی از این مناطق نشأت گرفتهاند و به تلفیق فناوری و انسان محوری پرداختهاند.»
در بخش اول با عنوان «تفکر طراحی به عنوان دیدگاه، فرایند و جعبه ابزار» آمده است: «تفکر طراحی به عنوان یک دیدگاه دارای چندین اصل کلیدی است: تلفیق تفکر واگرا و همگرا، جهت گیری قدرتمند به سمت نیازهای پنهان و آشکار مشتریان و کاربران و تهیه نمونه اولیه و تفکر طراحی به عنوان یک فرایند تلفیق فرایند خرد و کلان لحاظ میشود. تفکر طراحی به طور بینالمللی در بسیاری از کتابهای علمی، مقالات، سمینارها، مباحث مدیریتی و پیشنهادهای شرکت مشاورهای به کار میرود. نگاهی دقیقتر نشان دهنده فقدان صراحت در مورد مفهوم تفکر طراحی توانمندی بالقوه و چگونگی کاربرد و یادگیری آن است. بر همین اساس هدف از این مقاله توصیف چگونگی کاربرد و آموزش تفکر طراحی در موسسه مدیریت اطلاعات دانشگاه سنت گالن است. تفکر طراحی را میتوان به عنوان رشتهای در نظرگرفت که دانشمندان و متخصصان بسیاری از رشتههای مختلف در این حوزه به چاپ مقاله میپردازند.»
در بخش سوم «تفکر طراحی برای نوآوری» میخوانیم: «تفکر طراحی روشی برای هدف تغییر مثبت است. این امر توسعه محصول یا خدمات با توجه به کارکرد فایده، ارزش، یا قیمت میشود یا هدف رشد مستقیم یا افزایش بهره وری را دنبال میکند. با این حال تفکر طراحی به خودی خود به دنبال رشد یا افزایش بهره وری نیست ولی تغییر یا تقویت محصولات، خدمات یا محیط ها با پیامدهای مذکور همراه است. در نهایت متفکران طراحی هیچ گاه به مسائل در قالب مشکلات نگاه نمیکنند بلکه آن را چالشی برای فرصت سازی و اعمال تغییر میدانند. هدف نهایی متفکر طراحی به صورت تقویت زندگی افراد مرتبط از جمله مشتریان، ذینفعان، یا کارکنان است.»
کتاب «تفکر طراحی برای نوآوری» نوشته والتر برنر، فالک ابرنیکل با ترجمه بهزاد بیانی، در 345 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به بهای 56 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شد.
نظر شما