یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
​نقد و بررسی کتاب «نامیدن تعلیق» در دانشگاه تهران

انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران نشست نقد و بررسی کتاب «نامیدن تعلیق» را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نامیدن تعلیق» برنامه‌ای پژوهشی برای جامعه‌شناسی تاریخی انتقادی در ایران از سوی انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران نقد و بررسی می‌شود.
 
این نشست با حضور مراد فرهادپور (مدرس و مترجم علوم انسانی)، ابراهیم توفیق (مدرس جامعه‌شناسی و سرپرست گروه نویسندگان)، آیدین کیخایی (عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی) و مهدی یوسفی (دانش آموخته دکتری اندیشه سیاسی و عضو گروه نویسندگان) سه‌شنبه ۲۱ آبان، ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

کتاب «نامیدن تعلیق» به مطالعه مفهوم و موقعيت تاريخ انتقادی در ايران كنونی می‌پردازد، موضوعاتی را كه تاريخ انتقادی بايد در دوره گذار از سنت به مدرنيته، به آن‌ها بپردازد، مطرح می‌كند و چگونگی نگارش تاريخ اين كشور را به دور از نگاه شرق‌شناسانه مورد بررس قرار می‌دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «چاكراباتی معتقد است براي پرهيز از افتادن به دام تاريخ غياب بايد به «تاريخ‌نگاری فرودستان» پرداخت. بازگويی صداهای طرد شده از تاريخ مسلط. برای اين كار به شكلی ديگرگونه از مفهوم‌پردازی نياز است كه بتواند زبانی برای طردشدگان باشد. چاكراباتی مي‌پرسد: «در فضايی كه نخبگان ملي اغلب تلاش می‌كنند تا طبقات فرودست را ذيل تئوری‌های مرحله‌مند تاريخ براساس ايده‌های اروپايی مدرنيته توضيح دهند، چگونه می‌توان مسائل تاريخی و سياسی را در چارچوبی كه فرودستان و رعايا بخشی از آن هستند، مفهوم‌سازی كرد؟»
 
مکان برگزاری نیز در سالن مطهری دانشکده علوم اجتماعی، واقع در بزرگراه جلال‌آل احمد، پل گیشا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها