چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
از طریق دعا می‌توانیم اهل بیت (ع) را بدون تنش به جهانیان معرفی کنیم

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در نشست مسئولان و استادان مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت: می‌توانیم از طریق دعا، اهل بیت (ع) را بدون هیچ تنش و مشکلی به جهانیان معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست مسئولان و استادان مرکز تخصصی صحیفه سجادیه سه‌شنبه (پنجم شهریورماه) در درالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه غربی‌ها تشنه معارف معنوی در این دنیای وانفسا هستند، گفت: دعا بهترین دستمایه و وسیله برای ارتباط با دنیای بشری، ادیان مختلف و مذاهب اسلامی است. می‌توانیم از طریق دعا، اهل بیت (ع) را بدون هیچ تنش و مشکلی به جهانیان معرفی کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره امام سجاد (ع) با بیان اینکه فطرت بشر بر مبنای معنویت است، افزود: امروزه در غرب، شاهد رشد تفکرات و نحله‌های فلسفی با نگرش‌های معنویت‌گرایی و فضیلت‌گرایی، در برابر اخلاق لیبرال هستیم که نشان می‌دهد بشر تشنه معنویت است.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه می‌توان همه اسرار را در دعا یافت، بیان کرد: قرآن کریم قانون اساسی و کلیات دین است و تفسیر آن در کلمات پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) یافت می‌شود، لذا دعاهای ایشان، تفسیر آیات قرآن است.
 
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به شان و اهمیت بالای دعا گقت: نماز عبادت است اما دعا مغز عبادت است و به قول علامه طباطبایی بلندترین مطالب سلوکی و عرفانی را می‌توان از ادعیه استخراج کرد.
 
وی در ادامه به تاسیس مرکز تخصصی صحیفه اشاره کرد و افزود: این مرکز تخصصی به عنوان پشتوانه فکری و علمی برای حمایت از سربازان خط مقدم جبهه معرفی صحیفه سجادیه در سراسر کشور تأسیس شده است.

عبادی با بیان اینکه باید مطالب اجتماعی صحیفه سجادیه را احصاء کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم موج محبت اهل بیت (ع) را در جامعه ایجاد کنیم، باید نشست‌ها، گفتمان‌ها و حرکت‌های علمی با محوریت صحیفه در عرصه اجتماعی بیشتر و قویتر شود.

امام جمعه بندعباس در ادامه با اشاره به برخی از خروجی‌های این مرکز تخصصی گفت: تربیت 50 حافظ صحیفه سجادیه، ایجاد شبکه‌های تربیتی جوانان و مشارکت 3000 جوان در دوره‌های تخصصی صحیفه در قم و همچنین رونق نهضت صحیفه‌خوانی در مساجد از جمله خروجی‌‌های مرکز تخصصی صحیفه سجادیه است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه سرچشمه نشر معارف اهل بیت (ع) حوزه علمیه قم است، ادامه داد: چنین کارهای بزرگی به ویژه در استان‌هایی که عقبه چنین برنامه‌هایی را ندارند، باید به سرچشمه نشر معارف اهل بیت (ع) که حوزه علمیه قم است، وصل شوند و این مرکز هم در این راستا در قم تشکیل شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره امام سجاد (ع) با اشاره به ضرورت تدوین سند چشم‌انداز این مرکز گفت: پس از گذشت هشت سال از فعالیت کنگره امام سجاد (ع) باید سند چشم‌انداز 5 و 10 ساله طراحی شود تا شاخصی برای ارزیابی فعالیت‌ها شود و کارکردهای سالانه بر اساس این سند مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی در پایان سخنانش به ضرورت توسعه فعالیت‌های این مرکز در بعد ملی و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب فعالیت‌های مرتبط با این جریان نورانی در صحیفه را در سراسر کشور توسعه دهیم و در بعد بین‌المللی نیز تفاهم‌نامه‌ای با جامعه‌المصطفی (ص) امضاء شده است تا در خارج کشور نیز صحیفه بیشتر معرفی شود.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام محمدعلی لبخندان، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با ابراز خرسندی از اینکه شعاع فعالیت‌های این مرکز تخصصی از مرزهای کشور فراتر رفته است، افزود: پس از هشت سال از آغاز این حرکت، فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشتیم اما به لطف و عنایت خداوند، امروز تفاهم‌نامه‌ای با جامعه‌المصطفی جهت بین‌المللی کردن فعالیت‌های این مرکز امضا کردیم تا شعاع برنامه‌های این مرکز از مرزهای کشور فراتر رود.

لبخندان با اشاره به اینکه ما فعالیت این مرکز را با دو سه طلبه از استان هرمزگان آغاز کردیم، ادامه داد: همکاران ما کسانی هستند که دغدغه دین دارند و در سخت‌ترین شرایط به فعالیت ادامه داده تا امروز با عنایت خدا و اهل بیت (ع) شاهد این پیشرفت‌ها باشیم و از این به بعد نیز پیشرفت‌های بزرگ‌تری رخ خواهد داد.

مدیر موسسه فرهنگی هنری اندیشه‌‌های اسلامی سجادیه با اشاره به اینکه استان هرمزگان دارای بافت مذهبی شیعه و سنی است، ادامه داد: به وسیله این کنگره نورانیت و شیرینی کلام امام سجاد (ع) بر اهل سنت تاثیر گذاشت تا جایی که علمای اهل تسنن خواستار برگزاری دوره‌های تخصصی صحیفه سجادیه در قم هستند.

عضو شورای سیاستگذاری کنگره امام سجاد (ع) با اشاره به برنامه‌های جنبی کنگره‌های سالانه صحیفه سجادیه ادامه داد: از سال گذشته کنگره به دو قسمت علمی و اجتماعی تقسیم شده و بخش‌هایی را برای رسیدگی به امور فقرا و بدسرپرست و آزادی زندانیان غیرعمد را در نظر گرفتیم.

صحیفه سجادیه، بهترین متن برای انتقال معارف دینی به خارج از کشور است
در این نشست حجت الاسلام محمد صادق کفیل عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره صحیفه سجادیه نیز با ابراز رضایت از روند کارهای این مرکز تخصصی گفت: اخلاص، همت و دغدغه دست اندرکاران مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با لطف و عنایت خدا به نتایج بسیار خوبی رسیده و گام‌های موثری در این عرصه برداشته شده است.

با اشاره به اینکه ما تاکنون مرکز تخصصی صحیفه سجادیه نداشتیم، ادامه داد: هر جریانی که بخواهد اثرگذار باشد، باید عقبه فکری آن با حوزه پیوند بخورد، لذا این مرکز تخصصی در قم ایجاد شده و به حوزه علمیه گره خورده است و این اقدام بسیار مطلوبی است.

معاون بنیاد مهدی موعود (عج) با بیان اینکه یک‌سال طول کشید تا سرفصل‌های سه ساله این دوره آماده شود، ادامه داد: به زودی ساختمان 4 طبقه این مرکز علمی در خیابان ممتاز قم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و امیدواریم در این مرکز، یک پژوهشگاه قوی در مورد صحیفه سجادیه راه‌اندازی شود و همه اقشار جامعه، از کودکان تا جوانان را با این متن آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه باید گام‌های جدی‌تر و قوی‌تری در معارف برداریم، بیان کرد: صحیفه سجادیه، بهترین متن برای انتقال معارف دینی به خارج از کشور است و امیدواریم روزی فرا برسد که منابر ماه‌های محرم و رمضان بر محور صحیفه سجادیه باشد و شاهد توسعه معارف صحیفه در جامعه باشیم.

کفیل با اشاره به اینکه باید دغدغه در مورد امام سجاد (ع) و صحیفه در حوزه علمیه بیشتر شود، تصریح کرد: در دوره امام سجاد (ع)، مدینه غرق در فساد شده بود ولی با همین دعا، تغییر کرد، امروز هم اگر ایران فضای مطلوبی ندارد و ما از وضع جامعه و جهان گلایه داریم، احیای صحیفه سجادیه سبب اصلاح آن و مقابله با فساد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها