سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
«بشرآباد»؛ از کتابسازی با نمد تا توزیع کتاب در سوپرمارکت‌ها

روستای «بشرآباد» نیشابور در استان خراسان رضوی با اجرای طرح های متنوع و جذاب کتابخوانی برای نونهالان، نوجوانان و جوانان این روستا، توانست در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، شایسته تقدیر شناخته شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، هفته گذشته هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزیدگان خود را شناخت و روستای «بشرآباد» از توابع شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی در میان 15 روستای شایسته تقدیر در این جشنواره، قرار گرفت. «بشرآباد» در فاصله 10 کیلومتری شمال شهر نیشابور قرار دارد و قدمت آن به بیش از 200 سال می‌رسد. شغل اکثر مردم روستا همانند بسیاری دیگر از روستاهای کشور، کشاورزی، دامداری و مشاغل خدماتی است.
 
«رقیه دلخانی»، دهیار روستای بشرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص قرار گرفتن نام این روستا در میان روستاهای شایسته تقدیر هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، می‌گوید: کتابخانه این روستا به مساحت 60 مترمربع دارای 35 هزار جلد کتاب است و از جمعیت بیش از 1200 نفری‌اش 350 نفر عضو این کتابخانه‌اند.
 
وی با بیان اینکه برای ارتقا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم روستا طرح‌های متنوعی را اجرا کردیم، در تشریح این طرح‌ها توضیح می‌دهد: طرح خوانش کتاب در جمع دوستداران طبیعت و همراه با بازی و نشاط و جمع‌آوری زباله‌های محیط و بازیگری کودکان و نوجوانان و شخصیت‌سازی بر اساس قصه‌های کتاب ازجمله طرح‌ای موفق اجرا شده در روستای «بشرآباد» است.
 
دلخانی همچنین می‌گوید: کتابدار کتابخانه در زمان قرنطینه با حضور در منازل روستاییان نسبت به تحویل کتاب به صورت امانت کتاب و اهداء آن، در قبالِ دریافت زباله‌ی تفکیک‌شده اقدام می‌کند.
 
دهیار روستای بشرآباد، توزیع کتاب در سوپرمارکت‌ها را جهت استفاده عموم، نذر کتاب با حضور در منازل روستاییان، کتابخوانی سیار، با حضور ناگهانی مربی در جمع کودکان و نوجوانان در حال بازی در کوچه و تشویق به کتابخوانی، کتاب و اوریگامی، کتاب و ورزش، قصه‌گویی خلاق برای کودکان و قصه‌گویی با کمک رنگ‌آمیزی را از دیگر طرح‌های ترویجی کتابخوانیِ اجرا شده در این روستا ذکر می‌کند.
 

 
وی ادامه می‌دهد: همچنین گروهی از نوجوانان و جوانان حاضر در روستا که علاقه به مباحث انتشاراتی هستند، شناسایی و با راهنمایی یک مربی شروع به فعالیت در حوزه انتشار دو هفته نامه مسجد محله ما می‌کنند.
 
وی اضافه می‌کند: تولید پادکست با موضوع قصه‌گویی کودکان و سبک زندگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی به‌وسیله موشن‌گرافی و کلیپ‌های کوتاه یک تا پنج دقیقه‌ای از طرح‌هایی است که در فضای مجازی برای کتاب و کتابخوانی در این روستا انجام می‌شود.

دلخانی ادامه می‌دهد: همچنین جشنواره غذاهای سنتی بر اساس کتاب‌های آشپزی را در روستا اجرا کردیم؛ به این صورت که یک کتاب آشپزی به مخاطبین معرفی و از آن‌ها خواسته می‌شود که بر اساس کتاب غذاهایی را طبخ کرده و در یک روز مشخص به داوری گذاشته شود و غذایی که نزدیکترین ملاک‌ها را به غذاهای معرفی شده در کتاب داشته باشد، برتر شناخته و جایزه دریافت می‌کند.

دهیار روستای بشرآباد با بیان اینکه آموزش نقد و بررسی کتاب نیز در روستا داریم، می‌گوید: در این طرح مربی بین مخاطبین کتابی را معرفی می‌کند و صفحاتی از آن را می‌خواند و از مخاطبین می‌خواهد که نسبت به طرح روی جلد و موضوعات فهرست و مقدار لزوم و بهر برداری از کتاب در عصر کنونی را به بحث و گفت‌وگو بپردازند.
 
وی اضافه می‌کند: بازخوانی کتاب‌های اساطیری، شاهنامه‌خوانی و شعرخوانی و همچنین بازخوانی سیره شهدا با مطالعه سبک زندگی شهدای بومی روستا و شهدای مطرح ملی در روزهای جمعه نیز برای جوانان و نوجوانان روستا برگزار می‌شود.
 
دلخانی ساخت کتاب از جنس نمد را به عنوان آخرین فعالیت خوزه کتابخوانی این روستا ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: مربی با استفاده از نمد تصویرهایی را ساخته و آن‌ها را به‌صورت یک کتاب منسجم درمی‌آورد و با در اختیار قرار دادن این کتاب بین نونهالان از آن‌ها می‌خواهد که بر اساس تصاویر قصه مورد نظر سازنده کتاب را بیان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها