مدیر کتابفروشی آوا میگوید: بیشتر امکاناتی که اتحادیه در نظر گرفته است، خاص اعضایی است که ناشر و کتابفروش هستند به همین دلیل، ما مطالبهای از اتحادیه ناشران و کتابفروشان ندارند.
بهرام قیاسوند، مدیر کتابفروشی آوا در گفتوگو با ایبنا درباره تهیه کتابها بیان کرد: معمولا کتابهایمان را از کتابخانههای شخصی که صاحبانشان به پول آن نیاز دارند یا مسافر خارج از کشور هستند و همه لوازم خانه خود را برای فروش گذاشتهاند، تهیه میکنیم.
هیچ کتابی خمیر نمیشود
او با تاکید بر اینکه هیچ کتابی را برای انجام پروسه خمیر شدن نمیفرستد، ادامه داد: کتابی که چند سال در قفسه باقیبماند، به کتابفروشیهایی که حراجی کتاب راه میاندازند، فروخته میشوند.
این کتابفروش افزود: البته خودمان هم میتوانیم قفسه فروش ارزان راهاندازی کنیم اما تا به امروز چنین کاری انجام ندادیم.
باید سوخت و ساخت
به گفته قیاسوند، درآمد حاصل از فروش کتابهای دستدوم از ابتدا هم کم بوده و حالا که شاهد بروز بحرانهای متعددی در بازار کتاب هستیم و تمام حلقههای نشر به نوع دچار مشکل شدهاند، درآمد این حرفه از فبل هم کمتر شده است.
او اظهار کرد: با اینکه مالکیت مغازه را داریم و اجاره ماهیانه پرداخت نمیکنیم، رقمی که از فروش کتابهای دستدوم به دست میآوریم به هیچ وجه کافی نیست؛ باید سوخت و ساخت.
مدیر این کتابفروشی که عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان است، توضیح داد: ما ناشر نیستیم و فکر میکنم بیشتر امکاناتی که اتحادیه در نظر گرفته است، خاص اعضایی است که ناشر و کتابفروش هستند.
وی افزود: به همین دلیل ما هیچ وقت مطالبهای از اتحادیه ناشران و کتابفروشان نداشته و نداریم و اصلا نمیدانیم که آیا میتوانیم از این سفره نانی ببریم یا نه.
دنیای مجازی عامل کاهش فروش کتاب
قیاسوند گسترش استفاده از تلفن همراه را یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر فروش کتاب میداند و معتثد است که گوشیهای همراه جای همهچیز را گرفته است.
این کتابفروش عنوان کرد: در گوشیهایی که این روزها دست هر فردی میبنیم، همه چیز وجود دارد، بازی، سرگرمی، اخبار، کتاب و ... انسانها وارد دنیای مجازی گوشیهای خود شدهاند و قصد بیرون آمدن از آن را ندارند؛ به همین دلیل فروش کتاب به شدت کاهش یافته است.
فعالیت دستِدوم فروشها در فضای مجازی
به گفته این کتابفروش تعدادی از کتابفروشان دستدوم فروش اقدام به فروش کتابهای خود در فضای مجازی کردهاند، که این کارهم فروش کتابفروشیهای دستدوم را بیشتر کاهش داده است.
او توضیح داد: همکارانمان در فضای مجازی کتابهای را با قیمتهایی بالاتر از آنچه در کتابفروشی دستدوم به فروش میرسد، میفروشند اما من با سود بیشتر هم علاقهای به فعالیت در فضای مجازی ندارم.
پیشتر در پرونده «بررسی بازار کتابهای دست دوم» منتشر شده است:
بازار کتابهای دست دوم هم خراب است
تاثیر مثبت نمایشگاه بر دستدوم فروشیهای کتاب!
دستِ دوم فروشیهای کتاب زیر خط فقر
نظر شما