دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
نمایشگاه کتاب تهران موفق در جریان‌سازی فرهنگی/ شعار نمایشگاه پیرو جهاد فرهنگی است

بوشهر– نویسنده و روزنامه‌نگار بوشهری با اشاره به جریان‌سازی موفق فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جامعه گفت: انتخاب شعار «بخوانیم و بسازیم» برای این دوره از نمایشگاه، پیرو تداوم جهاد فرهنگی است که دانایی‌محوری را ترویج می‌دهد.

راضیه عیقلی‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر افزود: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این سال‌ها یک جریان‌سازی موفق فرهنگی در جامعه ایرانی بوده است. از این‌رو، باید تداوم داشته باشد. با حضور گریزناپذیر تکنولوژی‌های ارتباطاتی چشم‌نواز، متوجه رواج کوتاه‌خوانی و اقبال جوانان به آن هستیم؛ اما آنچه شما از مطالعه یک کتاب فاخر به‌دست می‌آورید، نمی‌تواند با حجمی از اطلاعات ناقص و غیرمعتبر در دنیای به‌نظر جذاب فضای مجازی که نه منبع مشخصی دارد و نه ساختارمند است، مقایسه کرد. دنیای مجازی آدم‌ها را تنبل کرده است. آن‌ها را سطحی‌نگر بار آورده و ظاهربین پرورش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد به‌راحتی پذیرای هر اطلاعات، خبر و هر تصویری می‌شوند و اگر نسبت به این پذیرش آگاهی لازم نداشته باشند، به‌تدریج از هویت انسانی خالی می‌شوند، افزود: از این نظر، مصرانه نسبت به رواج و اقبال برای خرید کتاب و کتابخوانی مشتاقم. کتاب به بشر قدرت عمیق اندیشیدن و عمیق زیستن را می‌دهد. با ورق زدن کتاب و خواندن واژه‌ها از پس واژه‌ای دیگر برای دانستن موضوع، بشر به خلوتی عمیق با خویشتن فرو می‌رود. کتاب روح بشر را جلا می‌دهد. تاریخ نگه‌دار است و چون شمع آینده را روشن می‌سازد.

نویسنده کتاب «جستارهایی در دادورزی» در خصوص انتخاب شعار «بخوانیم و بسازیم» برای سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: شعار «بخوانیم و بسازیم» پیرو تداوم جهاد فرهنگی است که بر‬ تداوم فرهنگ کتابخوانی در عموم تاکید دارد. دانایی‌محوری را ترویج می‌دهد تا مسیر تعامل و گفت‌وگو آسان شود. امید می‎‏‌بخشد و امیدوار نگه می‌دارد.

به گفته وی، این شعار تداعی‬ ‎‏کننده یک موضوع دیگر هم است، حرف بی عمل! اینکه شما زحمت خواندن کتابی را بکشید؛ اما نسبت به فهم محتوای آن پیگیر نباشید. اینکه کارکرد آن را در زندگی شخصی خودتان جست‌وجو نکنید، بی‌فایده است. بخوانیم و بسازیم؛ یعنی با در نظر گرفتن اهمیت دانامحوری و منطق‌گرایی زندگی‎‏مان را بسازیم. شعار بخوانیم و بسازیم، تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی است. اهمیت کتاب را نشان می‌دهد. نقش کتاب برای توسعه ساختارمند در ورای تحولات ارتباطی و فرهنگی برجسته می‌شمارد. رواج سطحی‌نگری و اعمال فردگرایی حتی به قیمت جان خود فرد را نکوهش می‌‎کند و خط بطلان می‏‌کشد و فریاد می‌زند کوتاه فکر نکنیم.

«بخوانیم و بنویسیم» تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ کتابخوانی است

عقیلی‌مهر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شعار این دوره نمایشگاه را در تلنگر زدن به مردم امروزی که در بند تجملات زندگی و ظاهرگرایی اغلب افتاده‌اند، تا چه میزان موثر می‌دانید، بیان کرد: تغییر و تحولات زیستی و فرهنگی جوامع به یک شب و دو شب نیست به یک نسل و دو نسل و چند نسل برمی‏‎‌گردد. این تغییر و تحولات البته که باید محقق شود؛ چرا که در مسیر تکامل و توسعه جوامع است اما اگر از ابتدا ساختارمند نباشد و با سلیقه و رفتارهای فردی، صرفاً بعد فردگرایی یابد، با یک چشم به هم زدنی مردمانی را نظاره‌گر خواهیم بود که تقلید بی‌پشتوانه، ظاهرگرایی و تجمل‌‎‏پرستی را پیشه کرده‏‌اند.

به عقیده وی، بالا رفتن آمار عمل‌های زیبایی که این سال‎‏ها مردان خریدارانه هم‏ردیف با زنان در این صف از یکدیگر پیشی می‌گیرند، مصداق بارز این موج افسارگسیخته است. با تاکید باید گفت، توسعه تکنولوژی بدون آمادگی و پذیرش ذهنی بنا بر فرهنگ و عرف جامعه ایرانی مانند شمشیر دو لبه است و افراد را زخمی می‎‌‏کند. در عین حال ضرورت اجتماعی آن را مطالبه می‌کند!

این نویسنده و روزنامه‌نگار در خصوص کارکرد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معرفی و شناسایی ناشران و مؤلفان بومی در سال‌های اخیر گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب ظرفیتی بالقوه برای بهره‌مندی مطلوب همه ناشران به ویژه ناشران استان‎‏های دیگر است. حضور در این نمایشگاه فرصت برابری برای همه ناشران از جمله ناشران استانی فراهم می‌‏کند برای تعاملات مطلوب‌تر در راستای شناساندن و عرضه نشر و آثارشان به عموم علاقه‌مندان.

وی ادامه داد: به ناشران شهرستانی و تازه‌وارد پیشنهاد می‌کنم با تشکیل حلقه‌های ارتباطی با ناشران دیگر، دیدار چهره به چهره با مدیران نشر و برگزاری آیین رونمایی از کتاب‎‏‌هایی که منتشر کرده‌اند با حضور و دعوت از مولفان این کتاب‎‏ها و ایراد سخنرانی از جانب مدیران نشر و مولفان گام استواری در راستای بهتر دیده شدن نشر استانی و جذب مخاطب بردارند.

ایجاد فرصت گفت‌وگو به پویایی و ایجاد انگیزه برای نوشتن کمک می‌کند

عقیلی‌مهر همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در نمایشگاه وجود فضایی برای تبادل تجربه و گفت‌وگو پدیدآورندگان با یکدیگر و همچنین دریافت نظر و پیشنهاد مخاطبان را لازم می‌دانید؟ گفت: بله؛ به‌ویژه برای علاقه‎‌‏مندان به نوشتن داستان و رمان، شنیدن تجربه و ایده‌پردازی نویسنده جذاب است. ایجاد فرصت گفت‌وگو می‏‌تواند به پویایی و ایجاد انگیزه برای نوشتن کمک کند. از طرفی، وقتی مولفی کتابی را منتشر می‌کند؛ یعنی به مخاطب اعلام می‌‏کند، این اندیشه من است. شما بخوانید و در تعامل با من باشید. نوشتن یکی از راه‌‏های قدرتمند ارتباط با مخاطب است. فرصتی است تا مولفان و مخاطبان در این فضا و بسته به محتوای مورد علاقه‌شان در هر حوزه ادبی، تاریخی، رمان، روانشناسی، علوم اجتماعی با حلقه‌های ارتباطی توسعه‌‎‏محور و متنوع‌تری روبه‎‌رو شوند و این تعامل و معاشرت می‌تواند هر یک را راهنما باشد.

وی بخش مجازی را ظرفیت نویی دانست که در دو سال سال اخیر به دیگر بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزوده شده و در این باره بیان کرد: اگر در فرایند فروش مجازی کتاب‌ها، صفحاتی از هر کتاب برای مثال بخش مقدمه یا سخن نویسنده یا ناشر به منظور معرفی کتاب به شکل "PDF" عرضه شود، اتفاق خوبی است و این فرصت را برای مخاطب فراهم می‌کند که با خواندن بخشی از کتاب با اطمینان خاطر بیشتری خرید کند.

عقیلی‌مهر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا فروش مجازی خلأ حضور فیزیکی ناشران بومی را در نمایشگاه جبران می‌کند؟ گفت: خیر؛ دنیای مجازی بنا بر ضرورت خوب است وگرنه به‌طور حتم امکان حضور فیزیکی و برقراری تعاملات و معاشرت ناشران بومی در نمایشگاه کتاب در رونق این جریان فرهنگی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایبنا؛ سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت با شعار «بخوانیم و بسازیم» در مصلای تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راضیه عقیلی‌مهر IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    درود و خدا قوت به خبرگزاری ایبنا. سپاسگزار الطاف و تلاش بانو الهام بهروزی در جهت ترویج و توسعه فرهنگ کتاب خوانی در استان بوشهر هستیم. مهمتر از آن تلاش این بانو برای شناسایی مولفان و ناشران عرصه فرهنگ این مرزوبوم مستدام باشید سپاس فراوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط