دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
«پروازهای بی بازگشت» با پژوهش مصطفی رحیمی

«پروازهای بی بازگشت؛ خاطرات محسن خوشدل» با پژوهش و گردآوری مصطفی رحیمی در انتشارات مرز و بوم منتشر شد.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب خاطرات محسن خوشدل با عنوان «پروازهای بی‌بازگشت» با پژوهش و گردآوری مصطفی رحیمی در انتشارات مرز و بوم وابسته به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسید.

سید محسن خوشدل جزو کسانی بودند که در واحد ضد زره سپاه محمد رسول‌الله فعالیت داشت. او از سن هفده سالگی در واحد موشکی ذوالفقار تیپ محمد رسول الله به صورت تخصصی کار خودش را شروع کرد و یکی از موشک‌های ضد زره آن موقع که نامش مایولتکاست کارش را آغاز و نخستین تانک را در مهرماه سال ۱۳۶۱ منهدم می‌کند. او با همین موشک توانست در عملیات بدر کارهای مهمی را انجام دهد. خوشدل طی حضور در جنگ هفت بار مجروح شد که شدیدترین آن در خرداد ۶۷ روی داد و برای مداوا به خارج از کشور منتقل شد.

کتاب خاطرات خوشدل در پنج فصل با پژوهش و گردآوری مصطفی رحیمی تدوین و تالیف شده است که در این خاطرات به جزئیات عملیات‌هایی توجه کرده که در آن حضور داشته است. لذا در فصل نخست «سفر به سرزمین رویاها» ورود به جبهه از عملیات فتح‌المبین تا عملیات والفجر مقدماتی را مرور کرده است. د ر «مسافران باغ هوگانی» عملیات والفجر یک تا عملیات خیبر را شرح می‌دهد.

«نبرد با غول‌های پولادین جزیره» که در آن از طرح شهید ناهیدی صحبت می‌کند عملیات بدر و والفجر ۸ را توضیح می‌دهد. فصل چهارم با عنوان «پزشک خیابان هارلی» درباره نخستین اعزامش برای مداواست همچنین بحث کربلای یک و دومین اعزام برای درمان به انگلستان را مرور می‌کند و فصل آخر هم با نام «آخرین زخم» عملیات نصر ۷ و بحث ازدواج و بیت‌المقدس ۷ را توضیح می‌دهد.

یکی از نکات جالب کتاب علاوه بر شرح مبسوط عملیات‌ها و اتفاقات جنگ عکس‌های زیادی است که راوی در هر عملیات ارائه داده و اسناد و مدارک فراوانی از جنگ را ضمیمه خاطرات کرده است از جمله حکم‌هایی که گرفته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها