یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
منابع درآمدی کتابخانه‌های عمومی از شهرداری‌ها را مطالبه کنید

استاندار سمنان با تاکید بر لزوم تخصیص بودجه مناسب برای توسعه کتابخوانی در استان، گفت: باید منابع درآمدی و ظرفیت‌های موجود به‌طور جدی پیگیری و مطالبه شوند و منابعی که در قانون تعریف شده، از شهرداری‌ها مطالبه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، علیرضا‌ آشناگر استاندار سمنان روز شنبه ۲۹  دیماه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، گفت: این نشست، از جلسات پایه‌ای و دارای اهمیت است و تاکید دارم که دستگاه‌های اجرایی به‌شکل جدی به مبحث کتابخوانی ورود کنند.
 
وی افرود: توسعه کتابخانه‌ها، ضرورتی جدی برای توسعه یک جامعه فرهنگی است و در همین راستا، باید تلاش شود تا شاخص‌های مربوط به کتابخوانی افزایش یابد و اگر این شاخص‌ها بهبود یابد، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

آشناگر اذعان کرد: منابع درآمدی و ظرفیت‌های موجود باید به‌طور جدی پیگیری و مطالبه شوند و منابعی که در قانون تعریف شده، باید از شهرداری‌ها مطالبه شود. همچنین از محل اعتبارات استانی نیز بودجه متناسبی برای توسعه کتابخانه و توسعه کتابداری تخصیص یابد.

وی گفت: آمار عضویت در کتابخانه‌های استان، قابل قبول به نظر می‌رسد اما باید همزمان به‌دنبال فعالیت‌های خلاقانه بود، زیرا امروزه شبکه‌های مجازی فعال شده‌اند و به‌نظر می‌رسد مردم بیشتر میل به شنیدن دارند لذا انتظار می‌رود برای تامین کتاب‌های صوتی اقدام شود.

استاندار سمنان گفت: برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید در فروشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز جمعیتی، کتابخانه یا اماکنی برای این امر با رویکردی نوین و جذاب تعریف شود و همچنین کتابخانه‌های روستایی توسعه یابد. در این راستا از امکانات آموزشی و تجهیزات و اماکن سایر دستگاه‌ها نظیر آموزش و پرورش نیز، می‌توان بهره‌گیری کرد.

وی تعامل با آموزش و پرورش را بسیار ضروری دانست و افزود: با توجه به علایق مردم و تغییرات محیطی به‌وجود آمده باید از نظر کالبدی نیز به کتابخانه‌ها توجه شود و در طراحی کتابخانه‌ها به لحاظ معماری تجدید نظر شود تا محیط کتابخانه‌ها با تنوع‌طلبی کودکان و نوجوانان همسو باشد.

استاندار سمنان گفت: یکی دیگر از مسائلی که در کتابخوانی دارای اهمیت است، بازده کتابخوانی است؛ به این معنا که علاوه بر اینکه باید زمینه را برای اختصاص وقت بیشتر به خواندن کتاب افزایش دهیم باید برای افزایش سرعت خواندن و تندخوانی نیز برنامه داشته باشیم و آموزش و پرورش در مدارس به دانش آموزان آموزش‌های لازم را ارائه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها