چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
نمایشگاه‌های استانی یکی از مطالبات جدی استان‌هاست

قادر آشنا، در نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی ادارات کل استان‌ها، گفت: در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی این آمادگی وجود دارد که به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در برگزاری نمایشگاه کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «هم‌اندیشی معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی» بعد از ظهر امروزچهارشنبه(28 آذر‌ما) با حضور محسن جوادی؛ معاون امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مهر‌زاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و قادر آشنا؛ سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در موسسه خانه کتاب برگزار شد.          

آشنا با تاکید بر توجه به خرد‌جمعی در اداره امور نمایشگاه‌های استانی گفت: باورم بر این است که متکی به برنامه‌ریزی هستیم و کار بدون برنامه فرآیند اجرا را دچار مشکل می‌کند. برای برنامه‌ریزی به خرد‌جمعی نیاز داریم و امیدواریم در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که امروزه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشر درآمده است موفق باشیم.

وی با بیان این مطلب که نمایشگاه‌های استانی یکی از مهم‌ترین رویدادهای کشور است، ادامه داد: نمایشگاه‌های استانی یکی از مطالبات جدی استان‌هاست و تلاش می‌کنیم به این مطالبه پاسخ دهیم. البته نمایشگاه‌های استانی را باید مورد بازنگری قرار دهیم و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها بهترین افرادی هستند که می‌توانند به ما در این بازنگری کمک کنند. 
 
سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی افزود: در بازنگری باید به پرسش‌هایی مانند اینکه آیا هزینه‌های برگزاری با میزان تاثیرگذاری آن تناسب دارد یا خیر و همچنین برگزاری نمایشگاه به‌صورت فعلی مناسب است یا خیر، پاسخ دهیم.

می‌توان از برگزاری برخی نمایشگاه‌های صرف‌نظر کرد
آشنا ادامه داد: تاکید داریم که نمایشگاه استانی را می‌توان پربارتر برگزار کرد. و البته می‌توان از بعضی از نمایشگاه‌ها نیز صرف‌نظر کرد. به‌عبارت دیگر اگر عمر یک فعالیت فرهنگی به پایان رسیده نباید آن را ادامه دهیم.  در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی این آمادگی وجود دارد که به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در برگزاری نمایشگاه کمک کنیم.

وی بیان کرد: بازنگری نمایشگاه‌های استانی با خرد‌جمعی و گفت‌وگو با مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در پیشبرد اهداف موثر است. ارتباط بین نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های ترویجی برای تقویت کتابخوانی می‌تواند مستمر باشد.
 

مفسده‌گریزی از فواید سامانه جامع چاپ و نشر است
در ادامه این نشست، مهرزاد دانش با اشاره به برگزاری دو نشست مشترک با کارشناسان دفتر چاپ و نشر مراکز استان‌ها در تهران و یزد گفت: اوایل تابستان سال جاری با حضور کارشناسان دفتر چاپ و نشر مراکز استان‌ها نشست مشترک برگزار و دغدغه‌ها بررسی شد. علاوه بر این سال گذشته نیز در یزد نشست مشابهی برگزار و چند تفاهم‌نامه نیز امضا شد.
 
وی درباره سامانه جامع چاپ و نشر ادامه داد: سال گذشته سامانه چاپ و نشر طراحی شد که این سامانه فضایی را برای پرهیز از روال سنتی و دستی صدور مجوز برای متقاضیان تاسیس چاپخانه پروانه‌های بهره‌برداری از چاپخانه را ایجاد کرده است.
 
دانش درباره مزیت‌های این سامانه ادامه داد: دقت‌ورزی و تسریع در جریان صدور پروانه‌های بهره‌برداری از چاپخانه‌ها و همچنین مفسده‌گریزی از جمله مزیت‌های این سامانه است.
 
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به سامانه جامع چاپ و نشر افزود: در حالی‌که برخی استان‌ها در زمینه استفاده از سامانه جامع چاپ و نشر همکاری قابل‌توجهی دارند، اما تعدادی از استان‌ها هستند که به تاکیدات لزوم بهره‌برداری از این سامانه توجهی نمی‌کنند. از مدیران کل وعده گرفته بودیم که از ابتدای تابستان از این سامانه استفاده کنند.    
 
دانش با اشاره به مشکلات سامانه جامع چاپ و نشر به دنبال حک شدن سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت این سامانه 4 ماه به دلیل اینکه سرور مشترکی با سایت معاونت مطبوعاتی دارد متوقف شده بود اما بعد از مدتی دوباره در دسترس کاربران قرار گرفته است.
 
وی درباره انتخاب و خرید کتاب در هیأت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بارها درباره جریان خرید کتاب در هیأت خرید صحبت شده است و انتظار می‌رود گزارش‌های دقیقی از کتاب‌های اهدایی، نوع توزیع، مقدار توزیع هر سه ماه یکبار برای پیشگیری از هم‌پوشانی و تراکم کار ارائه شود. باید درباره پوشش جریان اهداء کتاب قرار بگیریم تا اگر مشکلی وجود داشت با اعزام نیرو پیگیری و برطرف شود.
 
دانش درباره بررسی کتاب‌های ارسالی از سوی مراکز استان‌ها به هیأت خرید افزود: گاهی به نظر می‌رسد کتاب‌های ارسالی از سوی مراکز استان‌ها با دقت لازم جمع‌آوری نشده است به‌عبارت دیگر در مواردی کتاب‌ها تکراری و همچنین از جنبه‌های مختلف بی‌کیفیت هستند تاکید داریم که کتاب‌ها باید حداقلی از کیفیت را داشته باشند.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بارها تاکید شده فهرست کتاب‌ها از طریق سی‌دی و فرمت اکسل فهرست‌بندی و ارسال شود تا بررسی مجوزها و شابک آنها با سرعت بالاتر بررسی شود.
 
دانش با اشاره به جریان واگذاری تولی‌گری صنعت چاپ و نشر به وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: از 23 مهرماه سال گذشته دستور واگذاری تولی‌گری ماشین‌‌آلات چاپ به وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر شد، اما به دلیل ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی مانند تجمیع مجوز‌ها دستورالعمل جدید تدوین و از سوی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شد.
 
وی ادامه داد: بعد از دریافت تایید و امضای قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدواریم این دستورالعمل جدید ابلاغ شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها