شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
اجرای «پاییزه کتاب» در گروی تامین اعتبار

نیکنام حسینی‌پور، با اعلام خبر برگزاری پاییزه کتاب به شرط تامین اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب گفت: اولویت‌ها در اجرای پاییزه، همچنان توجه ویژه به کتاب‌فروشی‌های مناطق محروم است.

نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره جدید‌‌ترین برنامه‌های بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها در این دوره تاکید بر توجه بیشتر سازمان‌ها و نهاد‌ها به موضوع کتاب است.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف از تجربه سال‌های گذشته و ورود سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار و امور اجتماعی نیز استفاده شده است.

تاکید بر ظرفیت‌های فرهنگی وزارتخانه‌ها در هفته کتاب 
حسینی‌پور با اشاره به ظرفیت وزارتخانه‌های مختلف برای مشارکت در اجرای برنامه‌های هفته کتاب افزود: دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت همچنین کار و رفاه اجتماعی از ظرفیت قابل توجهی برای برنامه‌‌ریزی در زمینه کتاب و کتابخوانی برخوردارند.

دبیر بیست‌وششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: بنابراین چند نشست تخصصی و خارج از جلسه‌های ستاد اجرایی هفته کتاب راهکار‌های توجه بیشتر این نهاد‌ها به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی بررسی شد.          
 
حسینی‌پور گفت: در جلسه‌های مشترک با نمایندگان نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها، تاکید شد تا علاوه بر توجه به تجلیل از مولفان مربوط به حوزه‌‌های فعالیت خود به افزایش مطالعه که در دراز مدت منجر به بهره‌وری نیرو‌‌ها خواهد شد توجه کنند.

توجه به کاهش نقش دولت در  اجرای رویداد‌های فرهنگی 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در تشریح دیگر رویکرد‌‌ها برگزاری هفته کتاب سال جاری با تاکید بر کاهش نقش دولت در برنامه‌های هفته کتاب، بیان کرد: تلاش داریم تا اصناف، انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی از‌جمله انجمن داستان‌نویسان و یا تشکل‌های نشر در هفته کتاب فعال‌تر ورود پیدا کنند.
 
حسینی‌پور با اشاره به تقارن هفته کتاب با هفته وحدت بیان کرد: با همکاری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها برنامه‌هایی در مناطق دارای بافت جمعیتی اقلیت مذهبی در حال طراحی است. پیشنهاد شده تا متخصصان و نویسندگانی از اهل سنت با هدف تقریب مذاهب، تجلیل شوند.   

طراحی برنامه‌هایی در مهاباد و ارومیه
وی درباره آیین پایانی هفته کتاب گفت: برای برگزاری این آیین با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارومیه و مهاباد در حال رایزنی و مذاکره هستیم. آیین افتتاحیه هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران و تجدید میثاق با آرمان‌‌های بنیان‌‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز 23 آبان‌‌ماه در کاشان، برگزار می‌شود.  
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: جشنواره کتاب و رسانه و اختتامیه جشنواره ملی کاریکاتور کتاب در هفته کتاب برگزار می‌شود. تجلیل از تعدادی از ناشران و نویسندگان نیز در این هفته پیش‌بینی شده است. بیست و پنجمین دوره کتاب سال دانشجویی از سوی جهاد دانشگاهی و همچنین جشنواره نشان دهخدا نیز در این هفته برگزار می‌شود. 

احتمال 90 درصدی پاییزه کتاب  
 حسینی‌پور درباره پاییزه کتاب گفت: در حال رایزنی با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در انتظار تامین اعتبار هستیم. زیر‌ساخت‌ها برای برگزاری این دوره مهیاست. زیر‌ساخت‌های جدید نیز در صورت لزوم ایجاد خواهد شد. بنابراین 90 درصد احتمال برگزاری این طرح وجود دارد.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: البته تاکید داریم تا پیش از برگزاری پاییزه، یارانه تابستانه 97 تسویه شود.
 
وی در اولویت‌‌های اجرای طرح پاییزه ادامه داد: اولویت‌ها در اجرای پاییزه توجه به کتاب‌فروشی‌های مناطق محروم است. اعتبار باقی‌مانده برخی از کتاب‌فروشی‌ها از طرح تابستانه به قوت خود باقی است و می‌توانند در پاییزه از آن‌ استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها