یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
تعداد کتابفروشی‌های گرگان از انگشت دست کمتر است/ تهیه کتاب برای مدارس گرگان در نمایشگاه استانی

نویسنده، پژوهشگر و فعال فرهنگی گرگانی در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه کتاب گلستان در چهارمین روز از برپایی‌اش، گفت: اولین ضرر کتابخوان نبودن جامعه به خود مردم بازخواهد گشت و اهل مطالعه نبودن قشر تحصیلکرده به صنعت نشر کتاب ضربه می‌زند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ رحمت‌الله رجایی اظهار کرد: من به نمایندگی از گروهی در حال تهیه کتاب‌های مورد نیاز یک مدرسه راهنمایی در شهر گرگان هستم و توانستم از چند انتشارات خوب در این نمایشگاه کتاب‌های خوبی تهیه کنم. 

وی افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب رویدادفرهنگی خوبی است و گرچه بسیاری از ناشران در نمایشگاه حضور ندارند اما فرصت خوبی است که مردم از این بن تخفیف‌ها بهره ببرند و کتاب‌های مورد نیازشان را از سایر کتابفروشی‌ها تامین کنند و اینگونه اقدامات می‌تواند در گسترش فرهنگ کتابخوانی تاثیرگذار باشد.

رجایی ادامه داد: قطعا در جامعه ما مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد و تضاد طبقاتی هم دیده می‌شود، در گرگان تعداد کتابفروشی‌هایی که کتاب‌های غیر درسی می‌فروشند از انگشت دست کمتر اما تعداد رستوران و جگرسراها و .... غیرقابل شمارش است.

وی تصریح کرد: مردم ما کتاب نمی‌خوانند و من انتظار ندارم مردم معمولی ما کتاب بخوانند، من انتظار دارم اقشار تحصیلکرده مطالعه داشته باشند اما افراد زیادی را می‌شناسم که دارای تحصیلات عالیه هستند و کتابی نمی‌خوانند، با همه این مسائل به نظر من قیمت کتاب در ایران بد نیست.

رجایی گفت: در ایران کتاب‌های ارزشمندی چاپ می‌شود اما این کتاب‌ها خواننده ندارند و عمده‌ترین موضوعی که به صنعت نشر ما ضربه می‌زند این است که قشر تحصیلکرده ما اهل مطالعه نیست و در واقع  آن چیزی که موجب ضربه به جامعه می‌شود نبود کتاب‌خوان در جامعه است و اینکه کتابخوانی بسیار ضعیف است. در این زمینه چه کسی مقصر است آن را نمی‌توان به گردن کسی انداخت. 

وی افزود: جامعه‌ای که کتاب نخواند اولین کسی که متضرر می‌شود خودشان هستند، مردم ما دارای فرهنگ شفاهی هستند و این خصلت را دارند که در همه مسائل اظهار نظر می‌کنند اما کمتر مطالعه می‌کنند.

رجایی در خاتمه گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که کتابخانه مدارس را منحل کردند و یا خیلی قدیمی است و برای دانش‌آموزان قابل استفاده نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها