سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
تاکید بر توان داخلی و حمایت از کالای ایرانی در هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ

دبیر هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران گفت: جشنواره ملی صنعت چاپ با تاکید بر توان داخلی و حمایت از کالای ایرانی تلاش می‌کند، با بیان اهمیت فراصنعت چاپ در چرخه تولید، مولفه‌های تاثیرگذار بر این صنعت را معرفی و حمایت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران صبح امروز سه‌شنبه ششم شهریور ماه در اتاق بازرگانی ایران با حضور دبیر،‌ رئیس، اعضای شورای سیاست‌گذاری و نمایندگان رسانه‌های کشور برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، مسعود فرشی‌فرید؛ دبیر هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به اهمیت صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ کشور در حالی میزبان هجدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران می‌شود که سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است و در این میان مهم‌ترین وجه صنعت چاپ، خدمت‌رسانی به واحدهای تولیدی کشور است.
 
وی افزود: صنعت چاپ را باید در کنار واحدهای تولیدی قرار داد و جدا از آن‌ها نمی‌توان نقشی برای آن تصور کرد، زیرا هر محصول پس از تولید به همراه خدمات صنعت چاپ توانایی عرضه، بسته‌بندی، ‌تبلیغات و نشر را خواهد داشت.
 
فرشی‌فرید با اشاره به ضرورت حمایت از تولید کالای داخلی، گفت: تکیه بر توان داخلی و حمایت از کالای ایرانی تنها با هماهنگی تمام  اجزای چرخه تولید میسر است و نمی‌توان صنعت چاپ را به عنوان یک فراصنعت مهم خارج از این اجزا دانست بلکه از مهمترین اجزای این مسیر است.
 
وی همچنین درباره نقش جشنواره ملی صنعت چاپ، توضیح داد: جشنواره ملی صنعت چاپ ایران می‌کوشد با بیان اهمیت فراصنعت چاپ در چرخه تولید، مولفه‌های تاثیرگذار بر این صنعت را معرفی و حمایت کند و در این زمینه برنامه‌هایی را نیز در اولویت کاری خود قرار داده است.
 
دبیر جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به برخی از برنامه‌های این دوره از جشنوراه،‌ توضیح داد: با توجه به اینکه در تقویم رسمی کشور، 11 شهریور ماه به عنوان روز ملی صنعت چاپ ثبت شده است، مراسم بزرگداشت این روز را 11 شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بزرگان و فعالان این حوزه در تالار وحدت برگزار خواهیم کرد.
 
فرشی‌فرید تاکید کرد: از آنجایی که امسال برای نخستین بار جشنواره چاپ توسط صنف و بخش خصوصی برگزار می‌شود،‌ این رویداد در این دوره برگزاری در تلاش است که خلاءها، مشکلات و البته توانمندی‌های این حوزه را معرفی کند و اگر هم مشکلی وجود دارد، در قالب جشنواره مطرح و پیگیری شود.
 
وی همچنین درباره دیگر برنامه‌های پیش‌‌بینی شده در این جشنواره،‌ گفت:‌ تجلیل از چهار پیشکسوت شاخص صنعت چاپ که سال‌های زیادی از عمر خود را در این صنعت گذرانده‌اند و دارای ویژگی‌ و توانمندی‌ خاص هستند از جمله  این برنامه‌ها به شمار می‌آید.
 
فرشی‌فرید با اشاره به برگزاری کارگا‌ه‌ها و سمینارهای آموزشی با موضوع چاپ نیز گفت: این کارگاه‌ها به همراه نشست‌های تخصصی و میزگردهای علمی و پژوهشی که با حضور استادان و مدرسان حوزه چاپ و با هدف ارتقای سطح دانش و اطلاعات فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ کشور در فاصله روزهای 11 تا 16 شهریور ماه برپا خواهد شد.
 
وی همچنین درباره مسابقات آثار چاپی نیز گفت: معرفی تولیدکنندگان برترین محصولات چاپی کشور نیز از دیگر برنامه‌هایی است برای این جشنواره پیش‌بینی شده است و چاپخانه‌داران می‌توانند تا 15 آبان ماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان آذر ماه امسال برگزار خواهد شد.
 
واگذاری جشنواره به صنف یک اقدام مثبت
در بخش دیگری از این نشست، ایرج استادعلینقی؛ رئیس جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به روند برگزاری جشنواره گفت: دوم مرداد ماه امسال طی حکمی مسئولیت برگزاری هجدهمین جشنواره صنعت چاپ کشور به بنده داده شد تا امور اجرایی مربوط به این جشنواره را دنبال کنم و از آنجایی که در سال‌های گذشته زمان بیشتری داشتیم امسال با محدودیت زمانی روبه‌رو بودیم.
 
وی افزود: اگر در همین مدت زمان کم جشنواره برگزار نمی‌شود احتمال این وجود داشت که چراغ جشنواره برای سال‌های آینده و بعدا نیز خاموش شود و ما برای اینکه می‌خواستیم جشنواره را زنده نگه داریم این کار را با تمام مشکلات موجود در آن قبول کردیم.
 
علینقی همچنین با حضور به بازدید از 200 چاپخانه اشاره کرد و گفت:‌ با حضور در چاپخانه‌های مختلف و گفت‌وگو با مدیران چاپخانه و کارگران این مجموعه‌ها مشکلات، دغدغه‌ها و سوالات چاپخانه‌داران را در قالب 18سوال آماده و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردیم تا وزیر هم‌زمان با حضور در بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ به این سوالات پاسخ بگوید زیرا نکته مطلوب ما در برگزاری جشنواره برطرف کردن مشکلات و طرح مطالبات صنف با معادلات صحیح است.
 
همچنین احمد ابوالحسنی؛ عضو کمیته برنامه‌ریزی هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در سخنانی گفت: برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ همواره یکی از دغدغه‌های چاپخانه‌داران بوده است و همیشه دوست داشتیم با توجه به بزرگی و اهمیت صنعت چاپ، با برگزاری درست و منظم ارزش واقعی این صنعت را به نمایش بگذاریم.
 
وی افزود: امسال با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای نخستین بار موضوع واگذاری جشنواره به صنف مطرح شد و اگرچه یک ماه فاصله کمی برای پرداختن به این موضوع است ولی قدمی برای آینده به شمار می‌آید تا بتوانیم در سال‌های آینده جشنواره پربارتری داشته باشیم.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه واگذاری اجرای جشنواره به بدنه صنف موجب ارتقای توان این رویداد می‌شود، عنوان کرد: از آنجایی که صنف با اهالی چاپ در ارتباط است و مشکلات این حوزه را به خوبی و درستی لمس کرده و به آن‌ها آگاه است این اتفاق قطعا به نفع صنعت چاپ خواهد بود و ما این واگذاری را یک اقدام مثبت برای صنف می‌دانیم.
 
 
تقدیر از چهار پیشکسوت چاپ
بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران درباره موضوعات و مشکلات صنعت چاپ اختصاص داشت. در این بخش ایرج استادعلینقی؛ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره روند و معیار انتخاب چاپخانه‌های برتر در جشنواره نیز گفت: انتخاب افراد پیشکسوت با توجه به میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت، به‌روز کردن تجهیزات با سرمایه‌گذاری‌های جدید، میزان فروش، حجم صادرات و محصول نهایی که ماشین‌آلات جدید عرضه کرده‌اند انجام شده است.
 
وی ادامه داد: در بخش پیشکسوتان، چهار پیشکسوت انتخاب شده‌اند که با هدف ایجاد تعادل و توازن در تهران و استان‌های دیگر کشور، دو پیشکسوت از تهران و دو پیشکسوت از استان‌ها هستند.
 
فرشی‌فرید؛ دبیر جشنواره نیز در تکمیل صحبت‌های علینقی درباره معیارهای انتخاب چاپخانه‌های برتر به ایبنا گفت: از 6 چاپخانه صنعتی در این جشنواره تجلیل می‌شود؛ چاپخانه‌هایی که معیارهایی چون کمک به جلوگیری از واردات محصولات چاپی، حجم صادرات کالاهای چاپی، نوآوری در محصولات چاپی و توجه به رویکرد بندهای 14گانه اقتصاد مقاومتی را دنبال کرده‌اند.
 
علینقی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نیاز بازار چاپ به موضوع کاغذ و کمبود این کالا گفت: نباید فراموش کنیم که کاغذ و مقوا به تنهایی تکمیل‌کننده خط چاپ نیستند در حالی که ما فقط می‌شنویم که درباره کاغذ و مقوا صحبت می‌شود اما ما به زینک و مرکب و مواد دیگر نیز در کار خود نیاز داریم که باید برای واردات آن‌ها برنامه‌ریزی شود.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان به‌روز بودن ماشین‌آلات چاپ در کشور، توضیح داد: زیر پنج درصد از ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی ما جدید و 95 درصد آن‌ها قدیمی هستند و به همین دلیل توان تولیدی واحدهای چاپی پایین است؛ هرچند که چاپخانه‌داران ما با مهارت و دانش خود با همین دستگاه‌ها کارهای چاپی بسیار خوب و با کیفیتی تولید می‌کنند.
 
به گفته علینقی، رشد اینترنت موجب شده است که مشتری کالای خود را هر جایی در این دنیا که پایین‌ترین قیمت را ارائه می‌دهد، سفارش بدهد.
 
ابوالحسنی؛ رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لزوم اختصاص ارز به مواد مصرفی مورد نیاز صنعت چاپ و اقدامات صنف برای پیگیری این موضوع گفت: با توجه به اینکه 85 درصد ملزومات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ وارداتی است، روسای سه اتحادیه چاپخانه‌داران، صحافان و لیتوگرافان تعاملی با رئیس اتاق اصناف داشتیم تا در بودجه سال 98 حتما برای ورود ملزومات و کالاهای مورد نیاز این صنعت ارز دولتی اختصاص داده شود و موافقت اولیه را نیز در این زمینه دریافت کرده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

اخبار مرتبط

تازه‌ها

پربازدیدها