چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
بسته حمایتی کاغذ داخلی در مراحل پایانی

تسهیل در واردات و معافیت گمرکی برای مواد اولیه و لوازم یدکی دستگاه‌های تولید کاغذ و حذف مالیات ارزش افزوده از جمله مواد بسته حمایتی از کاغذ داخلی است که به گفته نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ، به زودی ابلاغ خواهد شد.

غلامرضا شجاع؛ نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: یک‌سال پیش در اتاق بازرگانی برای حمایت از تولید کاغذ داخلی به همت سندیکای تولیدکنندگان کاغد و مقوای کشور به خصوص ابوالفضل روغنی گلپایگانی؛ رییس این سندیکا جلساتی با حضور دست‌اندرکاران تولید، واردات، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان، ناشران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تهیه بسته‌ای برای حمایت از کاغذ داخلی تشکیل شد.
 
وی ادامه داد: بعد از مدت‌ها این موضوع در پاییز سال گذشته در دفتر معاون اقتصاد و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری و همزمان با آن کارگروهی که به عنوان بحران كارگروه  کاغذ در این دفتر با حضور تمام دست‌اندرکاران کاغذ و بعضی از نمایندگان مجلس و معاونان وزرای صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و موارد متعددی درباره آرامش بازار مصوب شد.
 
شجاع با اشاره به جزییات بسته حمایتی از تولید کاغذ، توضیح داد: در این بسته پیش‌بینی شده است که تمام مواد اولیه شامل خمیر کاغذ، چسب، مواد سفید کننده و لوازم یدکی مورد نیاز تولیدکننده داخلی مشمول معافیت گمرکی و تسهيل در ارائه ارز مورد نياز و حذف ماليات ارزش افزوده و تخفيف در حق بيمه كارگران و .... شوند.
 
وی تاکید کرد: در گذشته تولیدکنندگان داخلی برای واردات هر یک از این مواداولیه باید مبالغ بالایی به گمرک پرداخت می‌کردند اما خوشبختانه با ابلاغ این بسته حمایتی بخش زیادی از این مشکلات حل می‌شود و علاوه بر آن تولیدکنندگان می‌توانند باحمايت هاي بانکی با سود پایین دریافت و از این طریق نسبت به نوسازی مجموعه خود اقدام کنند.
 
شجاع با بیان اینکه جلسات زیادی برای تصویب مفاد بسته حمایتی از تولید کاغذ و مقوا انجام شده است، تاکید کرد: در پیگیری از دکتر کلامی؛ مدیر کل اقتصاد و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکی دو روز آينده این بسته که مزیت‌‌های خوبی برای آن در سالی که مقام معظم رهبری از آن به نام حمایت از کالای ایرانی اعلام کرده است، وجود دارد.
 
به گفته وی، در این بسته حمایت‌های اساسی که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده مثل معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده است، حمایت از تولید و موارد بیان شده براي کاغذ در کشور از نقاط قوت بسته این است که نباید از آن غافل شد.
 
شجاع درباره دیگر مبحث این بسته حمایتی، گفت: همچنین امسال برای اولین بار در کشور خدمات صنعت چاپ، لیتوگرافی و صحافی که به محصولات فرهنگی خدمات داده می‌شود در بسته دیده شده است به طوری که این گروه باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند و چنین اقداماتی به تولیدکنندگان کمک می‌کند که بتوانند روی پای خود بایستند و از پرداخت برخی هزینه‌های اضافی خودداری شود.
 
وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه تولید کاغذ و مقوا توانمندی‌های زیادي  دارد، عنوان کرد: امسال نخستین نمایشگاه کاغذ و مقوا ششم تا نهم مرداد ماه در کشور برگزار می‌شود که اتفاق خوبی در کنار تصویب این بسته حمایتی است و فرصتي  است تا کارخانه‌های تولیدی داخلی و دست‌اندرکاران این حوزه را در کنار هم ببینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها