سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
نمایشگاه کتاب کمک زیادی به تامین منابع دانشگاهی می‌کند

فریبا افکاری درباره تامین منابع کتابخانه‌های دانشگاهی گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت خوبی است که تا مسئولان کتابخانه‌ای با تازه‌های نشر کشور به ویژه دانشگاهی آشنا شوند.

فریبا افکاری؛ رئیس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کیفیت برگزاری سی‌ویکیمن نمایشگاه کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه سی‌ویکم در مصلا تصمیم خوبی بود که از سوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های فرهنگی گرفته شد. چراکه امکان حضور بسیاری از افراد و اهالی کتاب در مصلا بیشتر از هر مکان دیگری است.

افکاری درباره اهمیت چنین رویداد‌های فرهنگی گفت: برخورد حضوری عموم مردم با ناشران و کتابفروشی‌ها از اتفاقات مثبتی است که هر سال در نمایشگاه کتاب تهران رخ می‌دهد و همچنین فرصت خوبی برای ناشران شهرستانی است که علاوه‌بر شرکت در نمایشگاه‌های استانی در این نمایشگاه هم حضور داشته باشند.

وی گفت: بسیاری از ناشران دانشگاهی با شرکت هر سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جدیدترین آثار خود را به مسئولان کتابخانه‌ها می‌شناسانند و این امر در روند تامین منابع کتابخانه‌ها بسیار اهمیت دارد.

این فعال در عرصه کتابخانه‌ها درباره تامین منابع کتابخانه‌های دانشگاهی از نمایشگاه کتاب و یا اهمیت سالن‌های دانشگاهی برای کتابخانه‌های دانشگاهی گفت: یکی از مکان‌هایی که اغلب کتابخانه‌های دانشگاهی در تامین منابع خود به آن‌ها نظر می‌اندازند و هر سال برای انتخاب منابع خود توجه ویژه‌ای به آن دارند، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. درواقع آثاری جدید که به نمایشگاه آورده می‌شود برای اهالی کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی اهمیت ویژه‌ای دارد.

افکاری با اشاره به اینکه خبرگزاری کتاب ایران در زمینه کتاب و اشاعه فرهنگ کتابخوانی فعالیت دارد اظهار کرد: اینکه خبرگزاری ویژه کتاب در ایران فعالیت می‌کند نقطه مثبتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما اینکه افراد کمی این خبرگزاری را می‌شناسند خبر خوبی نیست. به عقیده من باید کارکرد‌های آن بهتر اطلاع‌رسانی شود.

رئیس کتابخانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره بودجه اصلی‌ترین معضلات کتابخانه‌های دانشگاهی گفت: متاسفانه هر سال بودجه خرید کتاب برای کتابخانه‌های دانشگاهی کاهش می‌یابد و بودجه‌ای هم که داده می‌شود برای خرید کتاب‌هایی اختصاص می‌یابد که اولویت زیادی دارد. در این زمینه معتقدم به اشتراک ‌گذاری منابع کمک زیادی می‌کند تا منابع کتابخانه‌های دانشگاهی توسعه پیدا کند.

افکاری گفت: بسیاری از کتاب‌های کتابخانه‌های دانشگاهی به صورت فرمت دیجیتال توسط خانه کتاب تهیه می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. مهم‌تر از همه ارتباط بین‌ کتابخانه‌ای است که در ایران بسیار ضعیف است. کتابخانه‌ها معمولا منابع خود را در انحصار خود نگه می‌دارند و چندان تمایلی به مشارکت بین کتابخانه‌ای ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها