سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
شهریار عباسی با «بازیگوش» در نمایشگاه کتاب تهران

رمان «بازیگوش«، تازه ترین اثر شهریار عباسی از سوی نشر ققنوس در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دهمین اثر داستانی شهریار عباسی با نام «بازیگوش»، از سوی نشر ققنوس در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

این رمان که در ۲۰۰ صفحه نوشته شده است، زندگی زن و مردی را در میانه دهه چهل تا دهه شصت در یک قهوه خانه بین راهی روایت می‌کند. آن‌ها بی‌آنکه گذشته یکدیگر را بدانند ناچار به زندگی در کنار یکدیگر می‌شوند و بی آنکه بخواهند اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی درگیرشان می‌کند.

بازیگوش روایت زندگی انسان‌های ناکام، عشق‌های متفاوت آن‌ها و تلاش برای کامیابی است. 

داستان این رمان نیز مانند بیشتر کارهای عباسی در جنوب و جنوب غرب ایران می‌گذرد، ولی شخصیت‌های متفاوت و محوری شدن شخصیت زن در این رمان، کار تازه ای از این نویسنده به خوانندگان رمان ایرانی عرضه کرده است.

شهریار عباسی در گفت‌وگو با ایبنا درباره رویکردش به تاریخ معاصر در بازیگوش گفت: تاریخ معاصر این مشحون از اتفاق‌های سیاسی، اجتماعی است. با نگاهی به این تاریخ می‌توان دریافت ایرانیان از حدود صد سال پیش تاکنون برای زندگی سیاسی و اجتماعی بهتر کوشیده‌اند. لیکن به نظر من، برجسته‌ترین حس ایرانیان نسبت به تاریخ معاصر، احساس فریب خوردن، دل شکستگی و در نهایت سرخوردگی از سیاست است. به گمانم همین حس باعث شکاف عمیق نسلی، بی اعتمادی و در نهایت کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه ما شده است.

نویسنده رمان «دختر لوتی» با اشاره به رویکرد رمان ایرانی به تاریخ معاصر و بازخوانی آن نیز گفت: به تازگی گرایش به بازخوانی تاریخ معاصر در رمان ایرانی به ویژه از سوی داستان نویسان جوان بیشتر شده است.

وی افزود: به گمان من، ایرانیان نسبت به عملکرد اجتماعی و سیاسی در دوران معاصر دچار شک عمیقی شده اند. در واقع شاید بتوان گفت نسبت به درست بودن بیشتر رفتارهای اجتماعی، سیاسی نسل‌های قبل دچار تردید جدی هستند.  فکر می‌کنم بخشی از دلیل رویکرد جدید رمان ایرانی، همین تردید و تشکیک است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس نظري ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
    سپاس از اطلاع رساني بي‌طرفانه شما براي تازه‌هاي همه‌ي نشرها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها