سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
​گذر فرهنگ و هنر مازاری‌ها‏

گذر فرهنگ و هنر مازاری‌ها نخستین گذر فرهنگ و هنری است که افتتاح شد و امسال در برخی شهرهای دیگر ایران نیز این گذرها افتتاح خواهد شد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ علی اصغر سید آبادی: دیشب جمعیت در افتتاحیه اولین گذر فرهنگ‌و هنر در ⁧یزد ⁩ موج می‌زد. در گذر برنامه‌های هنری اجرا می‌شد و مردم به قدری استقبال کرده بودند که شگفت‌انگیز بود. 

ارائه و اجراهای هنری و حتی جشن‌ها در ایران به سالن‌ها و فضاهای دربسته محدود شده است و فقط آیین‌های عزاداری کماکان به شکل خیابانی برگزار می‌شود.

محدود شدن به فضاهای دربسته همزمان به سخت‌تر و گران‌تر شدن دسترسی و محروم شدن بخش بیش‌تر مردم از هنر می‌شود.

این گذرها یکی از راه‌های دسترسی همگانی و کم هزینه به اجراهای هنری است. 

گذرهای  فرهنگ و هنر فضایی برای ارائه و اجرای برنامه‌های هنری و فرهنگی مثل نمایش‌ها و نمایشگاه‌های هنری، قصه‌گویی و شعرخوانی و موسیقی و .... در خیابان است.   

این گذرها از یک سو به رونق کسب و کارهای فرهنگی و هنری  و از سوی دیگر با افزایش دسترسی کم‌هزینه مردم به آثار هنری و فرهنگی به نشاط اجتماعی کمک می‌کند.



گذر فرهنگ و هنر مازاری‌ها نخستین گذر فرهنگ و هنری است که افتتاح شد و امسال در برخی شهرهای دیگر ایران نیز این گذرها افتتاح خواهد شد.

دلم می‌خواهد همین‌جا اشاره کنم که راه افتادن این گذر از برکت‌های طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران است.

اواخر سال ۹۶ شبکه شهرهای دوستدارکتاب  با حضور شهرداران و روسای ادارات فرهنگ‌و ارشاد اسلامی شهرهای نامزد پایتخت کتاب شکل گرفت. گذرهای فرهنگ و هنر با اولویت شهرهای عضو این شبکه راه‌اندازی خواهد شد. البته شرطش این است که شهرداری این شهرها فضایی مناسب را به این کار اختصاص بدهند.

گذر فرهنگ و هنر یزد پیش از این محل تجمع کارگاه‌های حناسابی بوده. در زمان رونق ۲۳ کارگاه در مساحتی نزدیک به 
۲۵ هزار متر فعالیت داشتند، اما رفته رفته تعدادشان به ۵-۶ کارگاه کاهش یافته است. هرکارگاه فضایی حدود ۱۰۰۰متر دارد با معماری دیدنی. خود کارگاه‌های حناسابی هم جذابیت گردشگری دارد. 

پیش از این فضای کلی مجموعه و برخی کارگاه‌های تعطیل شده رو به ویرانی بودند.

اکنون با بهسازی این مجموعه، نورپردازی زیبا، راه‌اندازی بوستانی در ورودی آن و ارائه و اجرای منظم برنامه‌های هنری و فرهنگی در گذر به یکی از فضاهای زنده و‌پویای شهری یزد تبدیل می‌شود. 

با این‌که فعالیت اصلی گذرهای فرهنگ و هنر ارائه و اجرای برنامه‌های فرهنگ و هنر در خیابان است، اما هم اکنون در گذر در محل یکی از حناسابی‌ها کتابخانه فرخی یزدی فعالیت می‌کند. یکی دو‌تا رستوران سرپاست. چند حناسابی‌فعالند و جزو جاذبه‌های گردشگری گذرند.
یکی از کارگاه‌ها دارد کتابفروشی می‌شود و قرار است در آینده با همکاری شهرداری یزد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط بخش خصوصی نگارخانه و سالن تئاتر در گذر فعال شود. 

اگر یزد رفتید اوائل شب که هوا خنک است به ⁧گذرفرهنگ‌ و هنرمازاری‌ها ⁩ سری بزنید. علاوه بر برنامه‌های هنری از کارگاه‌های ⁧حناسابی ⁩هم دیدن کنید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها