اتحادیه چاپ و نشر انگلستان در بیانیهای شدیدالحن نسبت به استفاده از اطلاعات خاصی برای فروش بیشتر کتاب از سوی فروشگاههای زنجیرهای کتاب مانند آمازون انتقاد کرده است.
فراداده (Metadata) که بعضی اوقات با عنوان ابرداده یا فوق داده نیز ترجمه میشود، به آن دسته از دادهها گفته میشود که جزئیات یک داده دیگر را تشریح میکند. در کتابداری، برگههای دادهنما معمولاً شامل اطلاعاتی همچون نام نویسنده کتاب، تاریخ چاپ، تعداد صفحات، شمارگان، زبان کتاب، نام مترجم، کلیدواژهها و ... هستند. هدف از دادهنمایی، دستیابی آسانتر و بهتر به دادههای موجود است.
اتحادیه چاپ و نشر انگلستان در بیانیهای سوء استفاده از این فرادادهها توسط برخی ناشران و فروشگاههای کتاب را تکنیک «کلاه سیاه» خطاب کرده است که به منظور تحریک و ترغیب مشتری برای خرید کتاب به کار میرود. در این بیانیه، اتحادیه چاپ و نشر، فروشگاههایی مانند آمازون را به استفاده از این فرادادهها متهم کرده است.
به گفته این اتحادیه فرادادهها در اصل برای منظورهای خاصی استفاده میشود که از نمونه آن میتوان به دستهبندی صحیح کتابها و جلوگیری از دسترسی کودکان و قشرهای سنی نوجوان به کتابهای بزرگسالان اشاره کرد. اتحادیه چاپ و نشر انگلستان میگوید بسیاری از ناشران برای اینکه کتابشان بیشتر بفروشد یک سری اطلاعات اضافی به جلد کتابها اضافه میکنند که تصمیم گیری کاربران را برای خرید کتابها با مشکل روبرو میکند.
در بیانیه اتحادیه چاپ و نشر انگلستان آمده است: «این روزها برای بالا بردن میزان فروش کتاب استفاده از عناوینی مثل «برنده جایزه من بوکر، بهترین نویسنده تریلر زنده، پرفروشترین کتاب لیست ساندیتایمز و ...» درست است که غیرقانونی نیست ولی نباید برای تبلیغ کتاب استفاده شود.»
این اتحادیه افزود: «بسیاری از ناشران و فروشگاهها با استفاده از فرادادهها گاهی اوقات مشتریهای کتاب را به اشتباه میاندازند و خیلی وقتها آنها نمیتوانند محتوای مورد نیاز خود را درون کتابها پیدا کنند. استفاده از تبلیغات برای فروش کتاب ضروری است ولی نباید در جهت فروش بالای کتاب مورد استفاده قرار بگیرد.»
اتحادیه از ناشران و فروشگاههای کتاب در انگلیس خواسته است برای توزیع و فروش عادلانه و صحیح کتاب از این فرادادهها در تبلیغات یا جلد کتابها استفاده نکنند تا موجب بالا رفتن استانداردهای فروش کتاب شود.
نظر شما