یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
کتابخانه‌های مدارس باید کتابدار داشته باشند

علی رمضانی گفت: متاسفانه موضوع حذف نیروی انسانی کتابدار از مدارس به سال‌های پیش برمی‌گردد و اکنون این مسئله از دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش است.

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری اردو‌ها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برگزاری مسابقات کتابخوانی که هرساله در مدارس برگزار می‌شود، گفت: نگرش وزارت آموزش و پرورش در بحث کتاب و کتابخوانی بیشتر جنبه کیفی‌سازی دارد؛ در راستای همه تلاش‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی صورت گرفت، به این امر تاکید ویژه داشتیم که کتاب‌هایی وارد کتابخانه مدرسه شوند که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
 
رمضانی ادامه داد: به همین دلیل کارگروه انتخاب کتاب مناسب را تشکیل دادیم، این کارگروه متشکل از نویسندگان و شعرای ادبیات کودک و نوجوان، زبان شناس، مترجم، منتقد ادبی و ... است که هر هفته در اداره کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گردهم می­‌آیند و کتاب‌هایی که به تازگی منتشر می‌شود را بررسی می‌کنند. انتخاب آن‌ها بر اساس شاخص‌هایی است که از سوی اداره کل فرهنگی هنری وزارات آموزش و پرورش برمبنای نیازهای دانش‌آموزان، تعیین می‌شود.

وی افزود: کتاب‌هایی که بر اساس این شاخص‌ها و از سوی کارگروه انتخاب شده است، در مسابقه‌ی کتابخوانی در اختیار دانش‌آموزان قرارمی­‌گیرد. کیفیت خوب این کتاب‌ها باعث شد که ثبت نام مسابقه کتابخوانی در کشور صد درصد رشد داشته باشد.

رمضانی در ادامه گفت: در این برنامه‌ها از ورود هرگونه کتاب مناسب جلوگیری شده و نگاه کیفی بسیاری به کتاب‌ها داشتیم و در این امر تصمیمات فردی و به هیچ روی سلایق فردی در امر انتخاب کتاب لحاظ نشده است.

مدیرکل فرهنگی هنری و اماکن پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری طرح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه گفت: امسال برای 50 هزار نمایشگاهی که در مدارس برگزار شد، فعالیت‌های گسترش یافته‌تری داشتیم و تفاوتی که می‌خواهیم از نمایشگاه‌های بعدی در سال‌های آتی ایجاد کنیم در نوع انتخاب کتاب است، به گونه‌ای که دانش‌آموزان و اولیا خودشان کتاب‌ها را از سایت مربوطه انتخاب می‌کنند.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه‌های قبلی کتاب‌ها از سوی استان مربوطه و تحت‌نظر تیم داوری انتخاب می‌شدند و در اختیار مدارس قرار می‌گرفت.

رمضانی افزود: با انجام این روند جدید در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مدارس، دانش‌آموزان مستقیما در امر خرید کتاب نقش خواهند داشت و ناشران هم تخفیف‌های ویژه‌ای برای این نمایشگاه‌ها و خرید دانش‌آموزان در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به حذف نیروی انسانی کتابدار از کتابخانه‌های مدارس که در سال‌های پیش انجام شد، اظهار کرد: متاسفانه موضوع حذف نیروی انسانی کتابدار از مدارس به سال‌های پیش برمی‌گردد و اکنون این مسئله از دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش است که در کتابخانه‌ی مدارس حتما فردی باشد که آموزش‌های تخصصی در امر کتابداری را دیده باشد.

رمضانی در این‌باره افزود: سیاست ما بر این است که فرهنگ مطالعه کتاب را همگانی کنیم و در این مسیر افرادی که به عنوان کتابدار مدارس شناخته می‌شوند باید شاخص‌های یک کتابدار حرفه‌ای را بدانند و آموزش همکاران آموزشی و فرهنگی از جمله مربیان در مدارس در دستور کار معاونت فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش است.

به گفته رمضانی نامه‌نگاری‌هایی هم برای رفع این مشکل انجام شده که انشالله در سال آینده پی‌گیری‌های جدی‌تری در این مورد انجام خواهد شد.

وی افزود: در بحث کتابدار انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این توجه را در راستای آموزش و پرورش داشته باشد و خواهان مساعدت این وزارت‌خانه هستیم.

مدیر کل فرهنگی هنری و اماکن پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه ارتباط و رایزنی‌های ثمربخشی در سال‌های اخیر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم؛ برای نمونه در بحث ایجاد نمایشگاه‌های کتاب در مدارس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری‌های فراوانی را با وزارت آموزش و پرورش انجام داد. در سال جاری هم برای ادامه این همکاری‌ها بحث‌هایی مطرح شده است که امیدواریم مانند گذشته این همیاری‌ها ادامه داشته باشد.

وی ضمن اشاره به ساز و کار طرح تجهیز کتابخانه مدارس گفت: با بودجه پنج میلیاری که برای تجهیز کتابخانه مدارس تخصیص داده می‌شود، هرساله به وجین‌ کتاب‌ها می‌پردازیم؛ به این نحو که کتاب‌های جدید وارد کتابخانه می‌شوند و طبیعتا کتاب‌های فرسوده از کتابخانه‌ها خارج می‌شود.

رمضانی درباره برنامه‌های آتی مسابقه کتابخوانی که برای مدارس عشایر از سوی معاونت فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، گفت: به ده درصد از جمعیت دانش‌آموزی عشایر کتاب به صورت رایگان اهدا می‌شود تا دانش آموزان توانا که قدرت خرید کتاب ندارند بتوانند در این طرح بزرگ شرکت کنند.

رمضانی در انتها خاطرنشان کرد: در طرح تجهیز کتابخانه بیشتر بر روی وجین کتاب‌ها تمرکز داریم؛ همچنین از خیرین و افرادی که به صورت داوطلب خواهان کمک در این طرح هستند، استفاده شده است. به عقیده من برای اجرای بهتر این طرح باید سراغ خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان هم برویم. تنها با بودجه دولت نمی‌توان به جایی رسید.

وی درباره نحوه نظارت بر تجهیزات کتابخانه‌ای در مدارس گفت: نظارت روی کتابخانه‌های مدارس هم از سوی شورای دانش‌آموزی و هم از سوی معاون و مربی پرورشی صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها