پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
شیب تند تعطیلی کتابفروشی‌ها متوقف شده است

همایون امیر‌زاده، در آئین افتتاح کتابفروشی دنیای کتاب ضمن تاکید بر نگاه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تقویت جایگاه کتابفروشی‌ها به برنامه دراز مدت این وزارتخانه برای ایجاد کتابفروشی‌ در 20 شهر کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین افتتاح کتابفروشی «دنیای کتاب» عصر امروز پنجشنبه (28 دی‌ماه) با حضور سیدمهدی صادقی؛ استاندار قم، همایون امیرزاده؛ مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایرانی، سیدمحمود حسینی؛ مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران قم، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، کاشانی؛ رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در مجتمع تجاری صفائیه برگزار شد.
 
امیرزاده در این مراسم با اشاره به دریافت گزارش‌های نگران‌کننده درباره تعطیلی کتابفروشی‌ها طی سال‌های گذشته گفت: با تصویب سند توسعه کسب و کار صنعت نشر کشور که نگاه ویژه‌ای به تقویت کتابفروشی‌ها داشت اقدامات اثرگذاری انجام شد که از سوی سیدعباس صالحی؛ معاون فرهنگی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شد. به‌عبارت دیگر وی طی 8 ماه از 40 کتابفروشی بازدید چهره‌به‌چهره داشت و در سفرهای استانی حتما از کتابفروشی‌های بازدید می‌کرد.
 
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با اندوخته‌های اندکی که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران داشت اندک‌اندک اندوخته‌ها به رقم قابل اعتنایی رسید و با بانک شهر وارد مذاکره شدیم و قرارداد امضاء کردیم و مقرر شد تا بانک شهر با سود 12 درصد به کتابفروشی‌ها تسهیلات ارائه کند. اما با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رقم به 8 درصد رسید. بنابراین با همت معاونت فرهنگی کارگروهی متشکل از محمود آموزگار، مجید غلامی جلیسه، کمال‌نژاد و امیرمسعود شهرام‌نیا تشکیل شد. طرح‌های مختلف در این کارگروه بررسی شد و نزدیک به 140 طرح به تصویب رسید. حمایت از کتابفروشی‌ها از جمله مفاد آبرومند این طرح بود و به نظر می‌رسد که افتتاح کتابفروشی «دنیای کتاب» ثمره این طرح است.
 
امیرزاده با اشاره به تأکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کتابفروشان 20 شهر کشور افزود: از جمله این شهرها می‌توان به اهواز، کرمانشاه، سیستان‌‌وبلوچستان، بوشهر و بابل اشاره کرد. باتوجه به حمایت‌های صورت‌گرفته از کتابفروشی‌ها و براساس مستندات و گزارش‌ها شیب تند تعطیلی کتابفروشی‌ها متوقف شده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که انگیزه برای تاسیس کتابفروشی در کشور ایجاد شده و افزایش پیدا کرده است. البته تاکید دارم که انگیزه‌های شخصی در بهبود این وضعیت موثر است.
 
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از بین 140 پروژه که امروز به تصویب رسیده 40درصد به مرحله اجرا رسیده است و قدردان دغدغه‌ها و انگیزه‌های شخصی متولیان نشر در کشور هستیم.
 
وی اظهار کرد: برای این پروژه در مرحله نخست 500 میلیون و در مرحله دوم 400 میلیون تومان تخصیص پیدا کرد. سیاست‌های راه‌اندازی مجموعه‌های بزرگ کتابفروشی در کشور در حال به ثمررسیدن است در‌حالی‌که فضای کسب و کار حوزه نشر بسیار متشنج است. به‌نظر می‌رسد اگر همتی که امروز در حوزه فرهنگ شکل گرفته در سایر حوزه‌های ایجاد شود شاهد توسعه همه‌جانبه خواهیم بود.
 
امیرزاده ادامه داد: حوزه نشر کشور مشکلات عدیده‌ای دارد. یک بخشی از مباحث به مطالبه‌گری‌های صنف مربوط می‌شود؛ افرادی که با آنها همنفس و در حوزه اجرا و به‌ویژه در حوزه سیاستگذاری مشارکت داریم که جزء افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اطمینان دارم که در بین همه ارگان‌های کشور این میزان هماهنگی، همراهی و واگذاری به صنوف وجود ندارد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: افتتاح کتابفروشی بزرگ «دنیای کتاب» در قم که عموما با نشر کتاب‌های دینی شناخته می‌شود موجب خواهد شد تا حوزه کتاب‌های عمومی نفس خواهد گرفت. بنابراین باید کمک کنیم تا سال‌های خوب و بالندگی این مجموعه را شاهد باشیم. علاوه بر این متولیان تأسیس این مجموعه می‌توانند به کمک‌های دو موسسه خانه‌کتاب و نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز امیدوار باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها