مرکز پژوهش و موزه هری رانسوم وابسته به دانشگاه تگزاس در شهر آستین آمریکا از خریداری آرشیو کامل آثار آرتور میلر، نویسنده آمریکایی خبر داد.
این آرشیو متشکل از برخی آثار منتشر نشده، دفترچههای یاداشت، نامهها، عکسها و پیشنویسهای برخی از نمایشنامههای مهم او مانند؛ «مرگ فروشنده» و «همه پسران من» است که بسیاری از آنها در طول حیات حرفهای او تجدید چاپ شدند. اسنادی نیز مربوط به مراحل تولید نمایشنامههای او مانند قراردادها، نقدها، عکسها، تبلیغات در این آرشیو یافت میشود.
این آرشیو همچنین شامل بیش از 50 روزنامه حاوی مصاحبهها، نقدها و دیدگاههای میلر از سال 1940 میلادی تا سال 2000 میلادی است که تعهد این نویسنده آمریکایی را به مباحث سیاسی و اجتماعی زمانهاش نشان میدهد.
یک مقاله منتشر نشده مربوط به سال 1962 میلادی در میان این آرشیو دیده میشود که میلر بعد از مرگ مریلین مونرو، ستاره مشهور هالیودی و همسر دومش منتشر کرده است. میلر در این مقاله با عصبانیت به کسانی که در مراسم خاکسپاری مونرو جمع شده بودند تاخته و نوشته است: «به جای رفتن به مراسم خاکسپاری او و دیدن آن خیل عظیم جمعیت که برای گرفتن عکس از هر سو به سمت من هجوم میآورند، تصمیم گرفتم در خانه بمانم تا آنها هرچه زودتر به کار مسخرهشان پایان دهند. نه همه آنها اما بیشتر کسانی که در آن مراسم حضور داشتند در نابودی آن دختر زیبا و غمگین و منحصر به فرد نقش داشتند.»
بخش دیگری از این آرشیو مربوط میشود به تحقیقاتی که از سوی کمیته فعالیتهای غیرآمریکایی در مورد میلر صورت گرفته بود. نمایشنامه میلر درباره محاکمه جادوگران سلیم با عنوان «بوته آزمایش» همزمان شده بود با سالی که «کمیته فعالیتهای غیرآمریکایی» در هالیوود شروع به تحقیق درباره کمونیسم کردند. ده نفر به اتهام کمونیست بودن بازداشت شدند که از همکاری با کنگره سرباز زدند و به جرم تحقیر کنگره محکوم شدند. سال 1956 میلادی خود میلر نیز مورد مواخذه قرار گرفت و به خاطر عدم همکاری، به جرم تحقیر کنگره محکوم شد.
اریک کولاری، مسئول بخش تئاتر و هنرهای اجرایی این مرکز درباره این آرشیو میگوید: «بسیار نادر است که نویسندهای را بیابیم که مانند آرتور میلر روند کار خود را به صورت کامل و جامع مستند کرده باشد. از سال آتی تحقیقاتی برای پژوهش دیدگاههای جدید درباره زندگی و آثار این نمایشنامهنویس آمریکایی در این مرکز آغاز خواهد شد.»
استفن اینس مدیر مرکز رانسوم گفته است که میلر پیشتر تعدادی از نسخههای اولیه نمایشنامهها و دفترچههای یادداشتش در اوایل دهه 60 میلادی را به این مرکز اهدا کرده بوده و آرشیو تازه خریداری شده مجموعه او را کامل خواهد کرد. اینس می گوید: « میلر یکی از مهمترین نمایشنامهنویسان کشور ما به شمار میآید که توانسته یک فرم دراماتیک به موضوعهایی که در قلب تاریخ آمریکا پیوسته در حال دگرگونی است، ببخشد.»
نظر شما