همچنین «عند از مطالبه» از مرتضی شاه کرم از خرمشهر، «آن قدر مرد شدهای که نمیشناسمت» از صادق بهاری از تهران، «کیک بخت» از مریم الهامیان و نیاز اسماعیلپور از تهران، «فال قیچی» از فرزانه محبوبینیا از اصفهان، «نجاتدهنده بر میگردد» از تهمینه محمدی از تهران، «چهارگانه» از پریسا کیومرثی از تهران و «فرنگ» از ماریا شاهی از کرج کاندیداهای بخش تولید هستند.
همچنین فرهاد مهندسپور، دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در یادداشتی خطاب به گروههای راه یافته به این دوره از جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: تلاش این دوره از جشنواره بر این بوده است تا پذیرای بیشترین گروههای نمایشی کشور و دربردارنده گونهگونترین فرمهای نمایشی داخلی و خارجی باشد. آنچه اکنون برای یکایک جامعه تئاتر ایران اهمیت دارد این است که گروههای راه یافته با آسایش و فراغت و اطمینان، آثارشان را برای تماشاگران به نمایش بگذارند و بی ترس و واهمه، جشن گفتگوی فرهنگی خود را بیآغازند.
«️نخست اینکه جشنواره تئاتر فجر، از سویی رویدادی ملی است در بزرگداشت خیزش فرهنگی و مردمی ایران در سال ۱۳۵۷، و از دیگر سو، رویدادی است فرا ملی زیرا این جشنواره یکی از بزرگترین گردهاییهای فرهنگی در منطقه و آسیا است که میتواند تهران را به قطب فرهنگی و تئاتری این سوی جهان تبدیل کند تا سند فرهنگی زندهای باشد در رد تبلیغات تروریستی گسترده علیه کشورمان«.
«️دوم اینکه بنا بر نص صریح قانون، تنها و تنها نهادی که شورای انقلاب فرهنگی به او اجازه داده تا بر اجرای نمایشها نظارت داشته باشد، «گروه نظارت و ارزشیابی» اداره کل هنرهای نمایشی است. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پارامترهای روشنی را بیان کرده و خطوط قرمز را به نحوی نشان داده که تشخیص آنها به تفسیر و تاویل نیاز ندارد. معنای روشن قانون این است که نمیتوان با تفسیر و تعبیر به رد و حذف نمایشی پرداخت. از اینرو هیچ کس حق ندارد تفسیر و حساسیت و تعبیرهایش را ملاک برخورد با تئاتر قرار دهد.«
«️سوم اینکه نمایشهایی که در هر جای ایران به صحنه رفتهاند، مجوز گروه نظارت و ارزیابی داشتهاند و بدیهی است پذیرفتن شدن این نمایشها در جشنواره، بر اساس همان اجراست و به این ترتیب نیاز به بازبینی و مجوز دوباره ندارد. زیرا نهاد برگزار کننده جشنواره، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی، خود نهادهای بالادستی گروه نظارت و ارزشیابیاند«.
«چهارم اینکه هنرمندان تئاتر ایران و گروههای نمایش در سراسر ایران با دانش و آگاهی اجتماعی به تولید نمایش میپردازند و بر این نکته واقفاند که جشنواره تئاتر فجر، جشن گفتگوی مردم با تئاتر و تئاتر با مردم است و این فرصت فرهنگی از همینروی مغتنم است تا همه با هم در آن به گفتگو بنشینیم و سرمایهها و ظرفیتهای ملی و انسانیمان را مرور کنیم«.
«️پنجم اینکه اداره کل هنرهای نمایشی و گروه نظارت و ارزشیابی به کار خود واردند، و ستاد جشنواره تئاتر فجر که از بدنه تئاتر کشورند و به حساسیتها و ضرورتهای اجتماعی، قانونی و اخلاقی نهاد تئاتر آگاهاند، پشتیبان کنش شمایند و بسیار صریح به همه کسانی که نگرانند اعلام میکنند که هنرمندان ایران، ستایشگران و پرورشدهندگان فرهنگ ایراناند و با آگاهی و شادی و خرد، جشنواره هر ساله خود را برپا خواهند داشت».
«️اینهمه را برشمردم تا گفته باشم که ما با هم، و در یک خانه زندگی میکنیم که کشور ماست، جایی که در آن بالیدهایم و همه توانمان را هزینه میکنیم تا جوانان و نسلهای آینده در آن ببالند و رفتار و عقلانیت امروز ما، پشتوانه فردای ایران است. کردارهای ما برای حراست از خودمان در این موقعیتها نیست، بلکه برای آن است که جسارت بورزیم و خودمان را برای دیگران، برای هنرمندان و فرهنگپروران و دانشورزان، هزینه کنیم. امیدوارم از این مجال بیشترین بهره را ببریم.»
نظر شما