جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
جاسوسی در جنگ اسپانیا

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مدت‌هاست به روال معمول خود از چهره‌های مطرح داخلی پیشنهاد مطالعه آخر هفته برای کتاب‌دوستان می‌گیرد. حال بر آن شدیم تا کتاب‌ها تازه که در جهان منتشر شده، نقدهای مثبت زیادی گرفته اما به هر دلیل پرفروش نشده و به فارسی ترجمه نشده‌اند را معرفی کنیم تا افرادی که به زبان انگلسی آشنا هستند از مطالعه آن‌ها لذت ببرند. برای این هفته کتاب «فالکو» نوشته آرتورو پرز ریورته را انتخاب کردیم که شما را دعوت به خواندن معرفی آن می‌کنیم.

آرتورو پرز ریورته در رمان اخیر خود فالکو، سراغ شخصیت محبوب مجموعه کتاب‌های کاپیتان آلاتریست رفته است: لورنزو فالکو، جاسوسی بی‌خیال، قاچاقچی سابق اسلحه و مامور سرویس جاسوسی که در اروپای دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ کار می‌کند. داستانی از خشونت، نقشه‌های قدرت و سوء‌ظن که در آن واقعیت و داستان در قالب رمانی جاسوسی درهم می‌آمیزد.

در پاییز ۱۹۳۶، زمانی که مرز بین دوستان و دشمنان به خط باریک و مبهمی تبدیل شده، فالکو دستور می‌گیرد که در ماموریت دشواری شرکت کند که می‌توانست دوره تاریخ اسپانیا تغییر دهد. یک مرد و دو زن، خواهر و برادر مونترو و اوا رنجل همراهان او و شاید قربانیانش خواهند بود.

فالکو رمانی مهیج است و اگر شروع به خواندن کتاب کنید محال است کنارش بگذارید، آرتورو پرز ریورته بار دیگر یک کاراکتر بزرگ می‌آفریند که قابل مقایسه با جاسوس‌های برجسته دنیای ادبیات است.

در رمان فالکو، هر دو سوی جنگ اسپانیا، یعنی ملی‌گرایان و جمهوری‌خواهان با نفرت عمیقی که نسبت به هم دارند، حاضر هستند و ما در کار هیچگونه پوزشی از هیچ‌کدام از دو جناح نمی‌بینیم که باعث شود کتاب پرفروش شود و موردن نفرت طرف مقابل قرار گیرد.

در رمان فالکو دو شخصیت مهم دارد. یکی خود آقای فالکو. او یک شخصیت وطن‌پرست کلیشه‌ای نیست. او شخصیت پیچیده‌ای دارد، دارد، یک گلف‌باز حرفه‌ای، قاچاقچی، جاسوس دوجانبه، یک مزدور که هر کس به او پول بدهد برای او کار خواهد کرد. هیچ قضاوتی در کنار نیست. خبری از ایدئولوژی هم نیست، تنها یک ماموریت است که باید انجام گیرد و به بعضی دستورات پایبند بماند. برای او تنها چیزی که اهمیت دارد، خودش است. اوا رنجل، دیگر شخصیت مهم کتاب نیز زنی زیبا، شجاع و باهوش است که شخصیتی فریبنده دارد.

رمان «فالکو» تحسین منتقدین ادبی را به همراه داشته است. نیویورک تایمز بوک ریویو نوشت: «آرتورو پرز ریورته می‌داند که چطور مخاطب را تا صفحه آخر با خودش بکشاند.»

منتقد کوریر دلاسرا نیز نویسنده کتاب را ستود و نوشت که ریورته موفق می‌شود نفس مخاطب را در سینه‌اش حبس کند.

روزنامه اسپانیایی زبان ریپابلیکا هم معتقد است در کتاب فالکو، نویسنده‌ای اسپانیایی داریم که ترکیبی موفق از اسپیلبرگ و امبرتو اکو است، او آرتورور پرز ریورته نام دارد.
نشریه تایمز نیز نوشت: «آرتورو پرز ریورته باعث می‌شود که از بازی هوشمندانه بین تاریخ و داستان لذت ببریم.»

آرتورو پرز ریورته، نویسنده و روزنامه‌نگار ۶۶ ساله اسپانیایی است. او مدت‌ها به عنوان خبرنگار جنگ برای رادیو و تلویزیون اسپانیا فعالیت کرد اولین رمان او که در سال ۱۹۸۶ چاپ شد درباره جنگ‌های ناپلئونی است. او در خارج از اسپانیا به خاطر مجموعه رمان‌های آلاتریست‌اش مشهور است. او از ۱۲ سال پیش عضو آکادمی سلطنتی اسپانیاست. تاکنون ۲۶ رمان از ریورته منتشر شده و ۱۰ فیلم نیز براساس رمان‌هایش ساخته شده است.

رمان «فالکو» را انتشارات آلفاگوئرا در ۲۹۶ صفحه و با قیمت ۱۵.۳۰ دلار منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها