رئیس موسسه نمایشگاههای فرهنگی مطرح کرد:
حضور 120 شرکت تولیدکننده کالای فرهنگی در سومین دوره جایزه «فیروزه»
امیرمسعود شهرامنیا، رئیس موسسه نمایشگاههای فرهنگی در نشست خبری سومین دوره جایزه فیروزه با تاکید بر فرصت این رویداد فرهنگی برای تولیدکنندگان محصولات فرهنگی گفت که تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی باید با توجه به تنوع و ذائقه مردم نسبت به نیازهای آنها پاسخگو باشند.
شهرامنیا با اشاره به گستردگی کالاهای فرهنگی گفت: کالاهای فرهنگی فقط به کتاب محدود نمیشوند و با توجه به پیشرفتها در حوزه فناوریهای نوین، کالاهای فرهنگی به یکی از نشانههای معرفی سبک زندگی تبدیل شدهاند. بهنظر میرسد که در بُعد نظری فعالیتهای قابلتوجهی در کشور انجام شده اما در بُعد اجتماعی، ظاهر فرهنگی ایرانی ـ اسلامی کمتر دیده میشود.
رئیس مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ادامه داد: دستگاههای فرهنگی و تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی باید با توجه به تنوع و ذائقه مردم نسبت به نیازهای آنها پاسخگو باشند.
شهرامنیا درباره برگزاری سومین دوره جایزه فیروزه افزود: بخش نمایشگاهی این جایزه در مساحتی بالغ بر 5هزار مترمربع، 13 تا 17 دیماه همزمان با سومین دوره برپا میشود. مخاطبان میتوانند از ساعت 10 تا 20 به بوستان گفتوگو مراجعه کنند. آئین افتتاحیه ساعت 10 چهارشنبه 13 دیماه با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و همچنین آئین اختتامیه و اهدای جوایز یکشنبه 17 دیماه ساعت 10 با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ... پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد برگزار میشود.
رئیس موسسه نمایشگاههای فرهنگی با اشاره به فرصت جایزه فیروزه برای تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی ادامه داد: تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی با توجه به برگزاری این دوره میتوانند از فرصت بازاریابی بهره ببرند. 120 شرکتکننده در این بخش حضور و امکان فروش و تبلیغ کالا برای آنها نیز وجود دارد.
شهرامنیا با اشاره به مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری این نمایشگاه فرهنگی گفت: بخشهای مختلف شهرداری تهران، صندوق اعتباری هنر، مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارند. برنامههای جنبی ازجمله برگزاری کارگاههای آموزشی، ارائه مشاوره نیز برای این رویداد فرهنگی پیشبینی شده است.
این مقام مسئول درباره بازاریابی کالاهای فرهنگی گفت: بناداریم با هزینه کم و رایگان فرصت معرفی و بازاریابی کالاهای فرهنگی را ایجاد کنیم و معتقدیم که تشویق از برخوردهای سلبی در حوزه تولید کالاهای فرهنگی موثرتر است.
فریدونی در معرفی جایزه فیروزه با اشاره به رویکرد معاونت فرهنگی گفت: با توجه به رویکردهای جدید در حوزه اقتصادی و براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تولیدات داخلی و تاکید بر وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سومین دوره جایزه فیروزه برگزار میشود و تاکید داریم که رویکردهای جدید باید فراتر از کتاب دیده شوند.
دبیر سومین دوره جایزه فیروزه ادامه داد: نخستین دوره این جایزه باتوجه به تجربه تعامل بخشهای مختلف فعال در حوزه فرهنگ علاوهبر «کتاب، اسباببازی»، «کتاب» بود و «پژوهش» به سومین دوره اضافه شد. دبیرخانه دائمی با هدف روشنترشدن رویکردها و با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد وقت در دومین دوره این جایزه تشکیل شد. شورای سیاستگذاری نیز همزمان با این دوره تشکیل شد. تأکید داریم که حوزه وظایف معاونت فرهنگی، سیاستگذاری و هماهنگی همچنین تعامل با بخشهای دخیل در حوزه اقتصاد و فرهنگ است.
فریدونی ادامه داد: استفاده از مجامع، گروهها، تولیدکنندگان و دستگاههای حمایتی سیاستگذاری در ابداع، ارائه تسهیلات و کاربردیکردن حوزههای اقتصاد و فرهنگ دخیل هستند. حضور شخصیتهای حقیقی و صاحبنظر در حوزه فرهنگ و اقتصاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهویژه ستاد نرم این معاونت و سازمان استاندارد در شورای سیاستگذاری نماینده دارد؛ نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به پیشینه فعالیت در حوزه اسباببازی و کتاب نیز در شورا عضو دارد.
دبیر سومین دوره جایزه فیروزه افزود: سومین دوره جایزه فیروزه شامل بخشهای «اسباببازی کتاب» «اسباببازی» «نوشتافزار» «پژوهش» و «هدایای فرهنگی» است. تصویب نام فیروزه برای این جشنواره و برگزاری آن در دیماه هر سال از جمله دستاوردهای شورای سیاستگذاری است.
فریدونی درباره آثار ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جایزه فیروزه گفت: در بخش «اسباببازی» 300 اثر، در بخش «کتاب اسباببازی» 260 اثر در بخش «نوشتافزار» 800 و در بخش جدید «هدایای فرهنگی» تابهحال 500 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. بهنظر میرسد که در بخش «هدایای فرهنگی» تشکل سازمانیافتهای کمتر دیده میشود و دبیرخانه نسبت به این موضوع شناخت کمتری دارد. پژوهشگران نیز امسال یکهزار و 610 اثر شامل مقاله و پایاننامه را به دبیرخانه ارسال کردند.
این فعال فرهنگی با اشاره به داوری آثار سومین دوره جایزه فیروزه ادامه داد: گروه داوری باتوجه به اهداف تعیینشده این جایزه فرهنگی گردهم آمدند. افرادی که علاوه بر تجربه دارای پیشینه علمی نیز هستند. همزمان با آئین اختتامیه 6 برگزیده تجلیل خواهند شد.
فریدونی درباره حمایت از مشارکتکنندگان در برگزاری جایزه فیروزه افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزیدگان این دوره از جایزه فیروزه بهعنوان شرکت خلاق حمایت میکند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به کالاهای تولیدکنندگان برتر هولوگرام اعطا خواهد کرد.
دبیر سومین دوره جایزه فیروزه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره تسهیلات صندوق اعتبار هنر به برگزیدگان سومین دوره جایزه فیروزه گفت: صندوق اعتباری هنر، سال گذشته برای ارائه تسهیلات به برگزیدگان اعلام آمادگی کرد اما موفق نشد. امسال نیز با تلاش رئیس موسسه نمایشگاههای فرهنگی این مشارکت وجود دارد.
این مقام مسئول در برگزاری سومین نمایشگاه کالاهای فرهنگی درباره وجود نمایشگاههای موازی ازجمله نمایشگاه نوشتافزار افزود: منافاتی در برگزاری چند رویداد در زمینه محصولات فرهنگی وجود ندارد. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جایزه فیروزه بهدنبال جلب توجه دستگاههای مختلف دخیل در امر فرهنگ است. امیدواریم سال آینده مشارکت بانکها را نیز داشته باشیم.
شهرامنیا همچنین درباره بازاریابی کالاهای فرهنگی گفت: بناداریم با هزینه کم و رایگان فرصت معرفی و بازاریابی کالاهای فرهنگی را ایجاد کنیم و معتقد هستیم که تشویق از برخوردهای سلبی در حوزه تولید کالاهای فرهنگی موثرتر است.
نظر شما