پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۵
نقد «زنجان از ديرين‌ترين روزگاران تا پايان هزاره اول هجري قمري»

سي و هفتمين نشست گروه تاريخ عصر كتاب زنجان به بررسي كتاب «زنجان از ديرين‌ترين روزگاران تا پايان هزاره اول هجري قمري» نوشته يوسف محسن اردبيلي اختصاص يافت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين آيين نقد كه در سالن اجتماعات كتابخانه سهروردی زنجان و با حضور نويسنده كتاب برگزار شد، دكتر پرويز فتح‌الله پور، مدیر گروه تاریخ عصر كتاب زنجان در معرفي اين كتاب گفت: «زنجان از ديرين‌ترين روزگاران تا پايان هزاره اول هجري» در پنج فصل گردآوري شده است كه  فصل اول به جغرافیای سیاسی و طبیعی استان و فصل دوم به جغرافیای تاریخی زنجان مي‌پردازد. فصل سوم كتاب هم به معرفي تاريخ زنجان در کتاب‌ها و سفر‌نامه جهانگردان و سفیران اروپایی در هزاره اول، فصل چهارم به زنجان پیش از اسلام و فصل پنجم نيز به معرفي زنجان بعد از اسلام اختصاص دارد.

فتح‌الله پور ادامه داد: این مجموعه بهار امسال منتشر شد و يادداشت‌هاي نويسنده را در مدت 30 سال از لابه‌لای کتاب‌ها و مطالب مرتبط با زنجان در بردارد. 

وي خاطرنشان كرد: این کتاب شامل همه اطلاعات جمع‌آوری شده مؤلف نیست و جلد اول از يك مجموعه‌اي چهار جلدي درباره زنجان محسوب مي‌شود. 

دكتر فتح‌الله پور همچنين خبر داد: به زودي جلد دوم كتاب با عنوان «زنجان از سال 1001 هجری قمری تا 1339 هجری قمری مصادف با کودتای سوم اسفند» به چاپ مي‌رسد. سپس جلد سوم با عنوان «از کودتای سوم اسفند‌ (1299) به بعد» نيز منتشر خواهد شد.

به گفته اين استاد دانشگاه، جلد چهارم اين مجموعه شامل شرح حال علما، راويان، دانشمندان و رجال زنجان در دوره اسلامی تا عصر حاضر و خاندان علمی زنجان در دوره قاجاریه و پهلوی خواهد بود. این جلد در مرحله بازنگری نهایی قرار دارد و بخش‌هایی از آن در فصلنامه زنجان منتشر شده است. 

در ادامه اين جلسه يوسف محسن اردبيلي، مولف كتاب اظهار داشت: در این مجموعه هیچ مطلب تاریخی بدون مدرک  وجود ندارد و سعی شده است از اظهار نظر شخصي جلوگیری شود. 

وی خاطرنشان كرد: «شواهد عینی»، « مدارک و اسناد» و «سنن و آداب» مبناي تاليف كتاب است. 

اين نويسنده در ادامه به تشريح ويژگي‌هاي اثر و مشكلات تاليف آن پرداخت. 

در پایان جلسه، مدير كل کتابخانه‌های زنجان، تقدیر‌نامه‌ای به یوسف محسن اردبیلی اهدا كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط