شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
روایتی از یک حضور موفق بین المللی

محمدرضا بایرامی نویسنده برنده جایزه جلال آل احمد این روزها در نمایشگاه کتاب بلگراد حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) روز گذشته در نمایشگاه کتاب بلگراد از کتاب «قصه‌های سبلان» محمدرضا بایرامی که به زبان صربی ترجمه شده، رونمایی شد.

محمدرضا بایرامی که در نمایشگاه کتاب بلگراد حضور دارد، چند روز پیش در یک جلسه داستان خوانی به همراه محمد کشاورز شرکت کرد و برای مخاطبان صربستانی داستان خواند. همچنین به بهانه همین حضور روزنامه «پولیتیکا»ی صربستان با این نویسنده گفت‌و گویی انجام داده است.

بایرامی در بخشی از سخنرانی‌اش در جلسه داستان‌خوانی گفت: ادبیات شرق و به خصوص ادبیات دفاع و جنگ آن، اکنون و بعد از گذشت سالیان و فروپاشی شوروی سابق، بیش از همه چیز گویی یک حس نوستالوژیک است که هم می‌توان با حسرت از آن یاد کرد و هم افسوس خورد بر جنبه‌های انسانی و آرمان‌خواهانه‌اش، که دیگر باوری و یا باور چندانی بر آن وجود ندارد؛ و هم خشمگین بود از این شبه فریب بزرگ سالیان. از اینکه‌ چرا از چیزی سخن گفته می‌شد و چیزی تبلیغ می‌شد و چیزی ما را به تهییج وامی‌داشت که هیچ پشتوانه و اصالتی نداشته انگار. گویی با خواندن این آثار و غرق شدن در آن، ما فقط در باد دانه می‌کاشتیم و دل به توفان بسته بودیم. عدالت خواهی، برابری، نوع دوستی، خدمت بی طمع به مردم، و..که در این آثار وجود داشت، همه امروز به نوعی رنگ باخته و دروغ به نظر می‌رسد. و فریبی حتی! دیگر جهان گویی در تسخیر بدی است و حق همیشگی با کاپیتالیسم بوده، علیرغم هیاهوی ایده‌ئولوژی‌ها!! 

رمان «لم یزرع» محمدرضا بایرامی پیش از این برنده جایزه کتاب سال ۱۳۹۵ و همچنین برگزیده بخش رمان و داستان بلند در جایزه جلال آل‌احمد بوده است.

وی جایزه‌های بین‌المللی هم در کانامه خود دارد. جایزه كبرای آبی از سوئیس برای كتاب «كوه مرا صدازد» از جمله این جوایز است. 

قصه‌های سبلان که به تازگی ترجمه صربی آن منتشر شده  برنده جایزه خرس طلایی و جایزه کتاب سال سوییس بوده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها