سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
نگاهی به رمان «اتاق» نوشته اِما دُون‌اِهو به مناسبت زادروز تولد نویسنده

«اتاق» اثر اِما دُون‌اِهو، نویسنده، مورخ و فیلم‌نامه‌نویس کانادایی-ایرلندی است که برای او نامزدی در فهرست نهایی جایزه بوکر را به ارمغان آورده و وی را تبدیل به نویسنده‌ای پرفروش در جهان کرد. نسخه اقتباسی این فیلم همچنین توانست در سال 2015 میلادی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را از آن خود کند. زادروز نویسنده «اتاق» بهانه شد تا نگاهی کوتاه به این اثر محبوب داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کم‌تر نویسنده‌ای در جهان وجود دارد که کتابی نوشته و هم‌زمان مورد تمجید خوانندگان و منتقدان جهانی قرار گیرد. بی‌شک اِما دُون‌اِهو، نویسنده ایرلندی یکی از این نویسندگان خوش‌شانس است.
 
«اتاق» از زاویه دید کودکی پنج ساله به نام جک روایت می‌شود؛ کودکی که در یک اتاق به همراه مادرش زندانی شده و هیچ خبری از دنیای خارج ندارد. خواننده در این کتاب با دو محدودیت روبه‌رو است. اول حضور کودکی پنج ساله-جک- به عنوان راوی و دیگر محدودیت‌های دنیای فیزیکی کودک! خواننده تنها چیزهایی را می‌داند که خود جک از آن باخبر است. پسرک هر روز به کارهای روزانه و عادی مشغول می‌شود و با مادرش زندگی شادی دارد. کمی بعد متوجه می‌شویم این اتاق در واقع زندان مادر و کودک است و زندانبان با کلیدی در دست بیرون اتاق ایستاده است.
 
داستان کتاب شبیه قصه‌های ترسناک است؛ مادر و پسری که در فضایی تنگ زندانی هستند، اما ارتباط نزدیک بین مادر و پسر موجب می‌شود شخصیت‌های داستان این اتفاق تلخ را تاب بیاورند. کتاب قطعاً یکی از بهترین داستان‌های سال 2010 است و دُون‌اِهو را تبدیل به جوان‌ترین نویسنده‌ای کرد که تاکنون نامزد جایزه بوکر شده است. البته خانم نویسنده معتقد است کتابش اصلاً در ژانر ترسناک قرار نمی‌گیرد. این نویسنده 48 ساله در مصاحبه‌ای با مجله اکونومیست در این باره گفت: «تمام تلاشم این بود که اثری با ژانر جنایی ننویسم. «اتاق» ترکیبی از عناصر ژانرهای مختلف است و اوج عشق مادر به فرزند را به خواننده نشان می‌دهد. هیچ چیز ترسناکی در این‌باره در جهان وجود ندارد.»
 
مدیر برنامه‌های دُون‌اِهو، پیش از نگارش این رمان پرفروش‌بودن آن را پیش‌بینی کرده و حتی معتقد بود کتاب نظر فیلم‌سازان را نیز جلب می‌کند. پس از انتشار کتاب فیلمسازان با نویسنده برای تبدیل کتاب به فیلم وارد مذاکره شده و قرار شد او فیلم‌نامه‌ را بنویسد. دُون‌اِهو در این مورد به مجله تلگراف گفت: «اطلاعی از دنیای فیلمسازی نداشتم و البته نمی‌دانستم دیدگاهی تاریخی درباره عدم موفقیت نویسندگان در نوشتن فیلم‌نامه کتاب‌شان وجود دارد. همیشه فکر می‌کردم من نویسنده کتاب هستم پس طوری کتاب را تبدیل به فیلمنامه می‌کنم که هیچ ضربه‌ای به قصه نخورد!»
 
دُون‌اِهو که پیش از این هیچ فیلم‌نامه‌ای ننوشته بود با نوشتن فیلم‌نامه «اتاق» کار شجاعانه و سختی را انجام داد.این اعتمادبه‌نفس خانم نویسنده، جوایز و نامزدی‌های مختلفی را برای او به ارمغان آورد و البته در نخستین تجربه حرفه‌ای در دنیای هالیوود توانست برنده بهترین فیلم‌نامه اقتباسی جایزه آکادمی اسکار شود.
 
اِما دُون‌اِهو امروز 48 ساله می‌شود و بی‌شک اثری خلق کرده که می‌توان از جنبه‌های مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی و حتی سیاسی به آن نگریست. او بهترین راه را برای روایت عشقی بی‌نظیر یافته است و دیدگاهی جدید درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به ما می‌دهد. اگر دوست دارید بدانید زندگی پس از آزادی از اتاق زندان‌مانند برای کودکی که چندین سال فقط در فضایی کوچک زندگی کرد، چگونه است پیشنهاد می‌کنیم کتاب را بخوانید و از تأثیر جامعه بر شکل‌گیری شخصیت انسان آگاه شوید.
 
داستان «اتاق» نوشته اِما دُون‌اِهو در ایران نیز پرفروش شده است و از زمان انتشار در سال 1390 تاکنون به چاپ دوازدهم رسیده است. «اتاق» را علی قانع با همکاری نشر «آموت» وارد بازار کتاب ایران کرده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها