شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
استقرار  نظام مالکیت معنوی از برنامه‌های وزارت ارشاد خواهد بود

سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس گفت: تحکیم حقوق فرهنگی شامل منزلت، امنیت و حقوق صنفی اهالی فرهنگ و هنر، استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت فکری و معنوی و پیگیری پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی و شفافیت و پاسداری در زمینه مجوزهای صادره از جمله بسته‌های پیشنهادی برای وزارت ارشاد در دولت جدید است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که (شنبه 28 مردادماه) در صحن علنی مجلس برگزار شد، عنوان کرد: از حسن اعتماد ریاست جمهوری در معرفی بنده به نمایندگان ملت جامعه اهل فرهنگ و هنر با‌ عنوان خادم کوچک فرهنگ و هنر ایران اسلامی تشکر می‌کنم.
 
وی افزود: همه می‌دانیم که جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی که در چهار راه تاریخی و حلقه وصل شرق و غرب عالم بوده مفاخر و آثار فرهنگی خود را به جهان عرضه و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است. ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در دنیا بوده است. فرهنگ و هنر ایرانی ذات و هویت ایران است جامعه ایرانی با دین‌مداری، توحیدگرایی، معنویت‌گرایی و اخلاق‌گرایی هزاران سال زیسته و شعله اسلام را در جامعه ایرانی پرفروغ‌تر و قدسی‌تر کرده است. همچنین مهر اهل‌بیت (ع) برجان و خاک این سرزمین نقش بسته و تاروپود ایران را مهر اهل‌بیت (ع) فراگرفته است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گوهر فرهنگ ایرانی سه وجه دارد: فرهنگ، هنر و ادب، دین‌مداری اخلاقی و معرفت و مهر اهل‌بیت (ع). همه اقوام ایرانی با این سه‌ضلع پیوند دارند و هر برنامه اجتماعی اگر با این سه‌ضلع نسبتی پیدا نکند ناکارآمد و ابتر خواهد بود و برنامه‌های دولت دوازدهم نیز از این نگاه برخوردار است.
 
صالحی در ادامه در معرفی برخی از برنامه‌های خود به‌عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: من به چهار اصل اساسی دین، نظام اسلامی، انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق اعتقاد عمیق دارم و معتقدم که شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا باید لحاظ شود. همچنین به مشارکت جمعی و گفتگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر و واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت‌ نهادهای صنفی معتقدم. همچنین به این اصل معتقدم که در سیاستگذاری و اجرا باید ایران را 80 میلیون و 30 استان دید که این به‌معنی تمرکززدایی جغرافیایی و دیدن خلاقیت‌ها در همه ایران و با همه ادیان، مذاهب و سلیقه‌هاست. گواه این مدعا این است که در سال 95، 65 درصد منابع وزارتخانه در استان‌ها صرف شد.
 
وی با اشاره به اینکه برنامه‌‌های پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متکی بر اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه است، افزود: در تدوین برنامه‌ها تمامی اسناد بالادستی مورد مطالعه دقیق قرار گرفت و برنامه‌ها بر سه اصل صیانت و تعالی هویت، حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر تبیین شد. با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های حوزه فرهنگ و هنر به 14 مساله رسیدیم که از دل آنها 46 برنامه تدوین شد.
 
صالحی با اشاره به هشت حوزه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه شامل هشت حوزه کاری به شرح زیر است: 1ـ حوزه دین؛ شامل معاونت قرآن و عترت، سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امورخیریه و ... 2ـ حوزه فرهنگ، ادبیات، نشر، کتاب، کتابخانه‌های عمومی و ... 3ـ حوزه هنر؛ تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی. 4ـ سینما 5ـ رسانه اعم از مکتوب و غیرمکتوب. 6ـ فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای. 7ـ رایزنی‌های فرهنگی خارج از کشور. 8ـ آموزش‌های فرهنگی و پژوهشی. در تمامی این حوزه‌ها در بخشی مدعی تخصصی و در بخشی آشنایی‌های نه‌چندان اندک از نظر ارتباط کاری و انس وجودی به آنها دارم. دغدغه‌های اهالی هنر را می‌شناسم و با فضای هنر ناآشنا نیستم.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم اظهار کرد: در راستای اهداف و برنامه‌ها چند بسته پیشنهادی تدوین شده که برخی از آنها به شرح زیر است: 1ـ بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر در چارچوب اقتصاد مقاومتی که شامل مواردی همچون مانع‌زدایی، تمرکززدایی جغرافیایی و دولتی، تسهیل قانونی و ساختاری تولید و عرضه محصولات هنری، تقویت بنگاه‌های هنری، تقویت بنگاه‌های هنری و توسعه زیرساخت‌های تولید و فروش محصولات فرهنگی در فضای مجازی است. 2ـ فعالیت‌های اثربخش از جمله پوشش اهالی فرهنگ و ادب در حوزه‌های مالیاتی، حقوقی و بیمه‌ای، هویت‌گرایی ایرانی ـ اسلامی متناسب با هدف و اقتدار و قدرت تنوع فرهنگی و قومی.
 
وی در این زمینه ادامه داد: سومین بسته پیشنهادی، تحکیم حقوق فرهنگی شامل منزلت، امنیت و حقوق صنفی اهالی فرهنگ و هنر، استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت فکری و معنوی که پیگیری پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی و شفافیت و پاسداری در زمینه مجوزهای صادره و چهارمین بسته نیز دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر است. باید باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست بلکه فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است. دیپلماسی فرهنگی بر پایه فرهنگ و هنر در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیت پایدار مدنظر خواهد بود. باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در زمینه دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم و در زمینه ارتقای ظرفیت‌‌های دانشگاهی برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی بکوشیم. همچنین باید زمینه حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی و ایرانی‌های خارج از کشور در تعاملات فرهنگی را فراهم کرد.
 
صالحی در ادامه گفت: این برنامه برای تحقق الزاماتی نیز دارد که شامل: 1ـ ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت ارشاد، 2ـ نزدیک‌ کردن انتظارات متکثر و متناقض در حوزه فرهنگ و هنر به یکدیگر، 3ـ جلوگیری از مداخلات غیرمسئولانه، غیرعلمی و نادرست در حوزه فرهنگ و هنر، 4ـ ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
 
وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: راه رسیدن به این الزامات دو چیز است: 1ـ گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با خود و همچنین با کنشگران اجتماعی، اصحاب دین، امنیت و ... 2ـ مشارکت؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تنهایی نمی‌تواند این عرصه بزرگ را بپیماید و در این زمینه خواهان مشارکت تمام دستگاه‌های فرهنگی کشور و همه سازمان‌ها و مدیران ستادی استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
وی سخنانش را این‌گونه به پایان برد: من سید عباس صالحی، فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف گذارده‌ام تا شاید سهمی در اعتلای دین، اخلاق و فرهنگ ایران‌زمین داشته باشم. خداوندا یاری‌ام کن تا نگرانی‌های مقام معظم رهبری را به نوید و قوت فرهنگی بدل سازم و پیمان رئیس‌جمهور با اهالی فرهنگ و هنر و همچنین دغدغه‌های علمای عظام را مدنظر قرار دهم و برای آنها چاره اندیشم. حرف و نظر اهالی فرهنگ را بشنوم و از مشورتشان بهره‌مند گردم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها