کتاب «نقدی بر شاهبیت غزل بهائیت» نقدی بر کتاب «ایقان» در بهرهبرداری از آیات و روایات برای اثبات مبانی بهائیت است.
«مقدمه»، «امتحان مردم در شناخت حجتهای الهی»، «نبوت و خاتمیت»، «قیامت و قائمیت» و «خاتمه» فصلهای کتاب حاضر هستند. نویسنده در انتهای کتاب نیز در قالب سه پیوست «تقسیمبندی آیات و روایات براساس روش بهرهبرداری»، «تصحیح کتاب ایقان» و «مدرکسازی برای یک روایت» را بررسی میکند.
در فصل نخست، تاریخچه مختصری از بهائیت ذکر شده که در صفحه 48 درباره «تاریخ نوشتن کتاب ایقان» آمده است: «تاریخ نوشتن این کتاب به موجب تصریح شوقی افندی در «قرن بدیع» سال 1278 ق است. (افندی، شوقی، پیشین، ص 285) احتمالا وی با استفاده از خود متن ایقان که بهاءالله در آن میگوید: «هیجده سنه میگذرد که بلایا از جمیع جهات مثل باران بر آنها (بابیها) بارید» این تاریخ را به دست آورده است؛ زیرا اگر 18 سال را بر 1260 که سال اول ظهور سید باب است اضافه کنیم، 1278 میشود. از طرف دیگر در جای دیگری از کتاب ایقان آمده است: «باری هزار و دویست و هشتاد سنه از ظهور نقطه فرقان گذشت». بنابر این جمله معلوم میشود که این کتاب در سال 1280 در حال نوشته شدن بوده است و اگر بخواهیم جمع بین هر دو گفته را نماییم باید بگوییم که این کتاب در ظرف دو سال نوشته شده که ابتدایش سال 1278 و انتهایش سال 1280 بوده است. (تولائی، محمود، نقد ایقان، کتابخانه آستان قدس رضوی، ص9). با این حال شوقی افندی ادعا کرده است که این کتاب را بهاءالله در دو شبانهروز نازل کرده است که این ادعا هرگز با شواهد ارائه شده سازگاری ندارد.»
یکی از مشکلاتی که ادعای پیامبری سید باب و بعدها پیامبری خود بهاءالله دارد، این است که در اسلام به وضوح اعتقاد به خاتمیت پیامبر اکرم بیان شده است و تقریبا تمام فرقههای مسلمانان به اصل خاتمیت معتقد هستند. بهاءالله در کتاب «ایقان» تلاش کرده با استفاده از دلایل گوناگون و شبهات مختلف، نشان دهد که خاتمیت پیامبر اکرم اعتقاد صحیحی نیست.
در این راستا در فصل سوم کتاب درباره «توجیه خاتمیت» میخوانیم: «بهاءالله برای اینکه راهی برای توجیه خاتمیت پیدا کند، از بعضی از مطالب عرفا استفاده کرده و اینگونه بحث را مطرح میکند که با توجه به اینکه تمام موجودات مظهر خداوند هستند، این ظهور در انسان بیشتر است و انبیاء که اکمل انسانها هستند،ظهور شدیدتری دارند. لذا انبیاء با خداوند دارای وحدت هستند و میتوانند ادعای الوهیت نیز نمایند. به همین دلیل تمام انبیاء با یکدیگر نیز وحدت دارند، لذا تمام آنها خاتمالنبیین هستند و از طرف دیگر تمام آنها بدءالنبیین هستند.»
نخستین چاپ کتاب «نقدی بر شاهبیت غزل بهائیت» در 392 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای 19 هزار تومان از سوی انتشارات گوی راهی بازار نشر شده است.
نظر شما