شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
نظریه کوانتوم؛ مهمترین دستاورد‌های علمی بشر

کتاب «فیزیک کوانتومی به زبان ساده» برای مطالعه کسانی نوشته شده است که می‌خواهند بدون حل مسائل ریاضی نظریه کوانتوم را بدانند که بی تردید یکی از مهمترین دستاورد‌های علمی بشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نظریه کوانتوم بدون آنکه از ریاضیات استفاده شود، برای همگان با زبانی شیوا و آسان در کتاب «فیزیک کوانتومی به زبان ساده» تشریح شد. دکتر علی‌آهنج و محمدحسین پورعباس ترجمه کتاب الستیر ای.ام.رای نویسنده کتاب «فیزیک کوانتومی به زبان ساده» را بر عهده داشتند. این کتاب از سوی انتشارات سبزان روانه بازار نشر شد.

تصور می‌شود که فهم فیزیک ‌کوانتومی نیازمند تلاش هوشمندانه فراوان و خصوصا آشنایی گسترده و عمیق با ریاضیات است اما باید گفت بسیاری از پدیده‌های کوانتومی مهم را بدون ریاضیات می‌توان درک کرد. بر همین اساس، متن اساسی کتاب «فیزیک کوانتومی به زبان ساده» دارای مباحث ریاضی نیست، هرچند جدول‌های ریاضی در مفاهیم کوانتومی به‌ کار برده شده‌اند. در این کتاب سعی شده است نظریه‌های کوانتوم، بدون آنکه از ریاضیات استفاده شوند، برای همگان با زبانی ساده تشریح شود.

الستیر ای.ام.رای نویسنده کتاب «فیزیک کوانتومی به زبان ساده» معتقد است این کتاب خوانندگان را به جایگاهی از درک کوانتومی می‌رساند و تنها نتایج چشمگیر در این کتاب خوانندگان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. کتاب«فیزیک کوانتومی به زبان ساده» برای مطالعه کسانی نوشته شده است که می‌خواهند بدون حل مسائل ریاضی درباره نظریه‌ای بدانند که بی تردید یکی از مهمترین دستاورد‌های علمی بشر است. در پایان کتاب به بررسی جنبه‌های فلسفی تئوری کوانتوم پرداخته شده است. همچنین اصطلاحات فنی و واژه‌نامه مربوط به این اصطلاحات نیز در انتهای کتاب آمده است.

«فیزیک کوانتومی موشک هواکردن نیست»، «امواج ذرات»، «نیروی ناشی از کوانتوم»، «فلزات و نارساها»، «نیمه رساناها و تراشه‌های رایانه‌ای»، «ابررسانایی»، «آموزه‌های اسپین»، «معنای همه اینها چیست»، «نتیجه‌گیری‌ها» عنوان نه سرفصل کتاب «فیزیک کوانتومی به زبان ساده» است.

در قسمت میدان‌های الکتریکی فصل اول کتاب می‌خوانید: «هنگامی که دو بار الکتریکی بر هم کنش دارند، حضور یکی از آنها باعث نیرویی می‌شود که بر روی دیگری عمل می‌کند و در نتیجه هر دو شروع به حرکت می‌کنند. حال اگر بارها علامت یکسانی داشته باشند از یکدیگر دور شده و اگر علامت آنها مخالف هم باشند به سمت یکدیگر می‌آیند. این سوال پیش می‌آید که چگونه یک بار می‌تواند بداند که بار دیگر عمل کرده و نیروی الکتریکی تولید می‌کند. بنابراین میدان مفهوم بنیادین دیگری است که به صورت عملیاتی همانند جرم و بار تعریف می‌شود.»

کتاب «فیزیک کوانتومی به زبان ساده» در 188 صفحه، شمارگان پانصد نسخه و به قیمت 12 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان چاپ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها