کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.
تنظیم مطالب در بخش نخست کتاب به این صورت است که ابتدا مباحث کلان مربوط به علمشناسی و محورهای مرتبط آمدهاند و سپس وارد مقولههای مربوط به جایگاه علوم انسانی و ضرورت بومی شدن آن و حتی دفاع از امکان نوعی جامعهشناسی دینی شده است.
کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» ناظر به نقد رویکردهای قالبگرایانه، کمی و اثباتگرایانه حاکم بر نظام آموزش رسمی ماست که میکوشد متأثر از یک نحله شناختشناسی منسوخ و مطرود و بیتوجه به زبان معطوف به چگونگی و ساختن و ایجاد کردن و با قرار دادن چهرههای آکادمیک و دانشگاهی در چنبرهای محدود و با تحمیل شاخصهایی کمی و محتواگریز و با اهرمهای تبلیغی و گاه هژمونیک در اختیار، کشور را از به اصطلاح عقبماندگی علمی نجات دهد.
در این اثر تلاش میشود متأثر از مباحث مربوط بهویژه علمشناسی فلسفی و مبانی متافیزیکی علم، فلسفه تعلیم و تربیت، جامعهشناسی علم، شناختشناسی رئالیسم انتقادی و برخی نظریههای اجتماعی به پرسشهای اساسی در مورد وجوه نرمافزاری و آسیبشناسی دانشگاه و بسیاری پرسشهای مطرح دیگر در این زمینه پاسخ داده شود.
در کل، کتاب حاوی دو بخش معرفتشناسی و حوزه نهادی خواهد بود. در بخش نخست به وجوه نرمافزاری و محورهای مرتبط و مقولههایی مانند بومیسازی علم و معرفت و جایگاه انسانی، و در بخش دوم به آسیبشناسی نهادی علم اعم از دانشگاه، حوزه و شورای عالی انقلاب فرهنگ و برخی محورهای مرتبط پرداخته شده است.
در بحث وجوه نرمافزاری علم، متافیزیکی و پیشفرضهای رویکرد اثباتگرایانه در علم و همچنین رویکرد برونگرایانه در جامعهشناسی علم به نقد کشیده شده و تلاش شده است تا بر اساس معرفتشناسی طولی و هماهنگ و تا حدی استفاده از رویکرد درونگرا در علم، زمینههای رویکردی جدید به علمشناسی فلسفی فراهم شود. در این رویکرد علاوه بر توجه به ضرورتها، ساختارها و امکان داوری بین گفتمانی، به نسبت فرهنگ و جامعه با علم نیز توجه شده است. در بحث بررسی راهکارهای تأثرگذاری عمومی پژوهش به طور عمده به ضرورت چرخه دیالکتیک علم و جامعه و عناصر چهارگانه موضوع، هدف، روش و اخلاق اشاره شده است.
بخش دوم به محورهای حوزه نهادی علم در کشور اختصاص دارد. در بحث «آسیبشناسی دانشگاه» پس از ارائه نظریهای در آسیبشناسی، به 25 آسیب اشاره شده است. بیگانگی با زمینههای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، غلبه نگاه پیشزمینهای و سختافزارانه به علم، عدم انطباق بین دانش نظری و دانش عملی، خروج مرجعیت علم از داخل به خارج، بیتوجهی به مبانی متافیزیکی علم، غفلت از نظم هنجاری و اجتماعی محقق، خطوربط گرفتن از سیاست، فقدان حقوق معنوی در دانشگاه و کثرت سرقتهای علمی از جمله این آسیبهاست.
کتاب «ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران» نوشته عماد افروغ با شمارگان 700 نسخه در 516 صفحه به بهای 26 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است.
نظر شما