سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
70 عنوان کتاب جدید محراب قلم رونمایی شد

محمود آموزگار در آیین رونمایی 70 عنوان از آثار جدید انتشارات محراب قلم بیان کرد: خلاقیت یک ویژگی اساسی در کار ناشران است که می‌تواند زمینه‌های معرفی اثر و انتشار آن را در جامعه فراهم کند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به دوران با شکوه تعدد آثار تألیفی در حوزه کودک برگردیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از 70 عنوان کتاب چاپ نخست کودک و نوجوان انتشارات محراب قلم با حضور شهرام اقبال‌زاده، محمود آموزگار، یحیی دهقانی، فتح‌الله فروغی، انوشه منادی، هوشنگ مرادی کرمانی، افشین شحنه‌تبار، محبت‌الله همتی، عبدالعظیم فریدون، جمال‌الدین اکرمی و مینا حدادیان عصر امروز (سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1396) در سالن کتاب‌نمای سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
محمود آموزگار در این آئین به دغدغه‌های موجود در حوزه کتاب کودک اشاره کرد و گفت: موضوع کتاب کودک و ادبیات کودک از اهمیت زیادی برخوردار است و خوش‌بختانه ما پیشینه خوبی در زمینه شعر و ادبیات کودک داریم. ناشران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان وتصویرگران این حوزه کسانی هستند که دغدغه‌های فرهنگی‌شان به دغدغه‌های اقتصادی‌شان می‌چربد و علی‌رغم مشکلات اقتصادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. طبیعتاً در این حوزه هم مانند حوزه‌های دیگر مشکلاتی وجود دارد و نوسیندگان و ناشران این حوزه هم دغدغه‌هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در ادامه به خاطره‌ای در این حوزه اشاره کرد و گفت: چندی پیش یکی از دوستان به من می‌گفت بسیار خوشحال است که توانسته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حق رایت مجموعه‌‌دوازده جلدی مستقل و خوبی را با مبلغ  صد و بیست دلار خریداری کند و معتقد بود بسیار مقرون به صرفه است چرا که دیگر هزینه تصویرگری و ویراستاری و ... را ندارد و از سویی به حقوق مولف نیز توجه شده است.
 
آموزگار بعد از بیان این خاطره، یادآور شد: ظرفیت و بضاعت زیادی در حوزه کتاب کودک مخصوصاً در زمینه تصویرگری وجود دارد، که باید مورد توجه قرار گیرد. قاعدتاً نشر یک امر خلاقانه است. خلاقیت یک ویژگی اساسی در کار ناشران است که می‌تواند زمینه‌های معرفی اثر و انتشار آن را در جامعه فراهم کند. اگر ناشران نبودند بزرگان مطرح نمی‌شدند. امیدوارم روزی برسد که به دوران با شکوه تعدد کتاب‌های تألیفی در حوزه کودک برگردیم.
 
ادبیات تخیلی مدرن در مخاطب انگیزه و امید ایجاد می‌کند
 
مینا حدادیان در این مراسم به اهمیت آثار فانتزی اشاره کرد و گفت: در مقدمه کتاب «درخت و برگ» اشاره‌ای به تعریفی از فانتزی شده است: «تخیل نه جدا از واقعیت است و نه غیرواقعی که برعکس؛ عنصر خلاق و سازنده‌‌ واقعیت انسانی است. رابطه جهان خیال با واقعیت یک رابطه دیالکتیکی است». فانتزی یا ادبیات تخیلی مدرن با تاثیر قوی‌ دارد و می‌تواند در مخاطب انگیزه و امید ایجاد کند و به مخاطب کودک و نوجوان امید ‌دهد که با اینکه کوچک است می‌تواند به ناممکن‌ها فکر کند و در وضع موجودش تغییر ایجاد کند و موثر باشد.
 
این نویسنده ادامه داد: بسیار خرسندم که امروز ناشرانی مانند محراب قلم آثار خوب، باکیفیت و ارزشمندی را به مخاطب کودک و نوجوان عرضه می‌کنند و تسلیم سلایق بازار نمی‌شوند و می‌توانند جریان‌ساز باشند. کتاب می‌تواند واسطه‌ای باشد برای اینکه نسلی داشته باشیم که سطحی فکر نکند و بتواند انتخاب‌های درستی داشته باشد.
 
استفاده از خرد جمعی سبب موفقیت در نشر می‌شود
 
شهرام اقبال‌زاده، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی نیز در این نشست بیان کرد: ما در یک نشر کار می‌کنیم و سعی می‌کنیم کیفیت آثار بالا باشد. کیفیت خوب داشتن یک شعار نیست بلکه باید در عمل انجام شود. اگر افتخاری کسب می‌شود مربوط به یک نفر و یا یک شخص خاص نیست، پشت این نشر افراد زیادی وجود دارند مانند مترجمان، نویسندگان، تصویرگران، ویراستاران و ... که همه و همه در خلق و تولید یک اثر باکیفیت و ارزشمند نقش دارند.
 
وی ادامه داد: چون در جامعه ما به‌خاطر نوسان سیاسی، هرگز فرصت برنامه‌ریزی وجود نداشته است، حتی در یک نشر هم نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد. من دبیر یکی از بزرگترین نشرهای کشور هستم، ما برنامه‌ریزی کردیم ولی همه برنامه‌ریزی‌های ما به خاطر وضعیت رکود بهم خورد و ساختار مدرنی که تعریف کرده بودیم شکل نگرفت. اما در انتشارات محراب قلم با وجود اینکه مدیریت باسابقه و با دانشی دارد همه چیز را به خرد جمعی واگذار کرده است.
 
این مترجم گفت: ما در این مجموعه شورای سیاست‌گذاری داریم و هیچ‌کس به تنهایی در آن‌جا تصمیم‌گیری نمی‌کند. همچنین مدیر تولید، مدیر بازرگانی، مدیر نشر و شورای گرافیک و شورای ویرایش وجود دارد و همه چیز به نقد و بررسی گذاشته می‌شود و این مساله سبب کسب موفقیت شده است.
 
در ادامه مراسم با حضور عبدالعظیم فریدون، هوشنگ مرادی کرمانی، محمود آموزگار، شهرام اقبال‌زاده و کارولین کراس‌کری از 70 عنوان کتاب چاپ نخست انتشارات محراب قلم رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها