«مجموعه روزهای انقلاب» در فرهنگسرای رسانه بررسی شد
باباخانی: نویسندگان دفاع مقدس از قهرمانسازی پرهیز کنند
خسرو باباخانی، از داوران و برگزیده جشنواره شهید غنیپور در آئین بررسی «مجموعه روزهای انقلاب» با انتقاد از بیتوجهی نویسندگان ادبیات انقلاب اسلامی به آمارهای تایید شده درباره وقایع انقلاب گفت: همیشه سعی کردهایم برای نخبگان حرف بزنیم و در نویسندگی نیز این حالت را حفظ کردهایم. قهرمانپروری در نوشتههای این حوزه به اصطلاح توی ذوق مخاطب میزند.
غلو در ادبیات انقلاب نتیجه عکس دارد
باباخانی در تشریح مشکلات تالیف کتابهای حوزه انقلاب گفت: بهنظر میرسد که ادبیات انقلاب دچار شعارزدگی و جریان قصهگویی برای مخاطب عام شده است در این حوزه ضعیف است؛ بهعبارت دیگر نویسنده فراموش میکند رویدادهای انقلاب را در پسزمینه نگه دارد. غلو وحشتناکی را در این بخش شاهد هستیم؛ بهعنوان مثال آیا حمله به مدرسه فیضه قم دهها کشته و صدها زخمی به جا گذاشت؟ نویسنده به احتمال زیاد تصور میکند که غلو، میزان تاثیرگذاری را افزایش میدهد در حالی که بزرگنمایی نتیجه عکس خواهد داشت. نویسندگان برای دریافت آمار از مراجع معتبر مانند بنیاد شهید، خود را متحمل زحمت نمیکنند.
وی با اشاره به لزوم توجه نویسندگان حوزه انقلاب به مخاطبان نوجوان ادامه داد: همیشه سعی کردهایم برای نخبگان حرف بزنیم و در نویسندگی نیز این حالت را حفظ کردهایم. قهرمانپروری در نوشتههای این حوزه به اصطلاح توی ذوق مخاطب میزند. آیا از 217 هزار شهید همگی سردار بودند؟ باید از قهرمانسازی دور شویم و آدمها را در جریان قصهها بسازیم. کتابهای زیادی درباره وقایع و شخصیتهای انقلاب اسلامی منتشر شده اما تئوریزه نشده و در اختیار کارشناسان قرار نگرفته است.
دچار فقر نوجواننویسی هستیم
این نویسنده حوزه انقلاب اسلامی با تاکید بر آسیب تحلیلهای سطحی از وضعیت زندگی در دوران پیش از انقلاب اظهار کرد: هرچقدر درباره مخاطب نوجوان بنویسم اندک است. وجود تحلیلهای سطحی از وضعیت معیشت، اجتماع و اقتصاد مردم، پیش از انقلاب از دیگر دلایل لزوم توجه به ادبیات انقلاب اسلامی است. حقیقت خارج از ذهن ما زندگی میکند و در هر شرایط خود را نشان میدهد. اطلاعات نادرست از وضعیت زندگی در دوران پیش از انقلاب در فیلمها نیز نمود دارد بنابراین باید به تولید کتاب و انواع فیلمهای مستند توجه کنیم.
باباخانی به اشاره به اهمیت بهرهگیری نویسندگان حوزه ادبیات انقلاب از قدرت تخیل افزود: متاسفانه در جریان نوشتن کتاب در حوزه ادبیات انقلاب کمتر از تخیل خود استفاده میکنیم؛ بهعنوان مثال بعد از بررسی 6 عنوان کتاب مجموعه «روزهای انقلاب» نویسندگان، بدون آگاهی از شیوه عمل دیگر همکاران خود به تکرار دچار شده بودند. ناآشنایی با حس و حال نوجوانی مهمترین دلیل بروز این تکرارهاست؛ بنابراین بهنظر میرسد که طی سه دهه اخیر یک یا دو نفر به نسل مطرحترین نویسندگان گروه سنی نوجوان اضافه شده است و ما دچار فقر نوجواننویس هستیم.
ادبیات از تاریخ موثرتر است
خورشاهیان با مقایسه بین ادبیات و تاریخ در میزان تاثیرگذاری گفت: تاثیرگذاری ادبیات انقلاب حتی بیش از کتابهای تاریخی است؛ بهعبارت دیگر بغض کمتری نسبت به تاریخ دارد.
وی با اشاره به وضعیت تولید کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان افزود: تولید محتوا برای کودک و نوجوان در فرآیندی سفارشی از سوی نهادهای بزرگ به نویسندگان و شاعران شکل گرفته است؛ اما باید توجه داشت که چنین برداشتی ظلم است.
خاطرهنویسی، ادبیات انقلاب را پربار کرده است
مسعود امیرخانی در معرفی مجموعه «روزهای انقلاب» گفت: مجموعه روزهای انقلاب به پیشنهاد گروه نوجوان سوره مهر تدوین شده است. مجموعه شخصیتهای انقلابی نیز پیش از این به چاپ رسیده است. «روزهای انقلاب» شرح وقایع و اتفاقات مختلف از دهه 30 تا بهمن 57 پیروزی انقلاب اسلامی است. کودتای 28 مرداد، روز دانشجو، اعلام انقلاب سفید، تبعید امام به ترکیه و نجف، قیام مردم تبریز، جمعه سیاه، سینما رکس آبادان از جمله موضوعات مجموعه «روزهای انقلاب» است. استفاده از ظرفیت نویسندگان استانی از ویژگیهای تدوین این مجموعه است.
وی با اشاره به تاثیر انقلاب و جنگ در تولد گونه جدید نویسندگی افزود: خاطره نویسی از مهمترین گونه در ادبیات انقلاب و جنگ است. کیفیت قابل توجه آن موجب شده تا ادبیات انقلاب پربار شود؛ البته به نظر میرسد که جنگ از جمله دلایل بیتوجهی به ادبیات انقلاب است.
توزیع مجموعه انقلاب با ضعف همراه است
محمدرضا شرفی نویسنده «یحیی و یاكریم» از مجموعه «روزهای انقلاب» گفت: آموزش تاریخ یکی از اهداف تدوین مجموعه «روزهای انقلاب» به حساب میآید اما ضعف اصلی در شیوه توزیع این مجموعه است. مجموعه «روزهای انقلاب» باید در مدارس توزیع شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه نویسندگان به وقایع تاریخ انقلاب اسلامی افزود: گام به گام باید به فکر استفاده از تاریخ معاصر بهعنوان بنمایه رمان باشیم.
نظر شما