پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
فتاحی: تعطیلات را با «شب‌های بمباران» سپری کنید/ خاطرات بی‌پیرایه و معصومانه کودکان جنگ‌زده

کتاب «شب‌های بمباران» که محمد‌رضا بایرامی و داوود غفارزادگان تدوین کرده‌اند، پیشنهاد مطالعه مهناز فتاحی برای مطالعه در روز‌های تعطیل است.

مهناز فتاحی، در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «شب‌های بمباران» را برای مطالعه در روز‌های تعطیل پایان پیشنهاد کرد.
 
وی درباره این کتاب توضیح داد: کتاب ‌«شب‌های بمباران» را محمد‌رضا بایرامی و داوود غفار‌زادگان با  250 خاطره از كودكان و نوجوانان ايرانی از تجاوز حمله‌های هوايی عراق به آسمان شهرهای ايران و موشک ‏باران و بمباران‌های ارتش متجاوز صدام تدوین کرده‌اند.

فتاحی درباره شیوه گردآوری این خاطره‌ها گفت: پس از انتشار فراخوانی برای دانش‌آموزان دبیرستانی برای نگارش خاطراتشان از لحظه‌های بمباران در طول جنگ تحمیلی، داوود غفارزادگان و محمدرضا بايرامی اين خاطرات را مطالعه، گزينش از نظر سنديت و جذابيت، بهترين آن‌ها را بدون تغيير در متن ويرايش و در 17 جلد منتشر کردند.

وی اضافه کرد: گردآوری این خاطرات از این جنبه که فرصت نوشتن را برای نوجوانان و کودکان آسیب‌دیده از جنگ فراهم می‌آورد، اقدامی مثبت و مهم بود.
 
به گفته این داستان‌نویس، مجموعه 17 جلدی «شب‌های بمباران» که نخستين بار سال 1370 انتشار یافت، در سال 1385 در قالب یک مجلد منتشر شد.
 
نگارنده «فرنگیس» با بیان این‌که من هم یکی از نوجوانانی بودم که خاطراتم در یکی از صفحات این کتاب ثبت شده است، افزود: حُسن مطالعه این کتاب در این است که مخاطب با خاطرات بی‌پیرایه و معصومانه کودکان جنگ‌زده آشنا می‌شود. کودکانی که درگیر فضای کودکانه خود بودند و ناگهان با خشونت جنگ مواجه شدند. خاطرات این کتاب برای مخاطب تکان‌دهنده است.
 
فتاحی با اشاره به این‌که «شب‌های بمباران» اثری جهانی است، افزود: نگاه بی‌طرفانه‌ای در فضای کتاب وجود دارد و می‌توان این اثر را به چندین زبان زنده دنیا ترجمه کرد.
 
کتاب «شب‌های بمباران» را انتشارات سوره مهر با شمارگان 2500 نسخه، قطع رقعی و 328 صفحه روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها