شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
آثار فلسفی مفقود فرض شده «یحیی بن عدی» منتشر می‌شود

حسن موسوی‌بجنوردی، معاون اجرایی مركز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی از چاپ مجموعه‌ای از آثار فلسفی و مفقود فرض شده «یحیی بن عدی»، فیلسوف (در چارچوب همکاری انتشارات کتاب رایزن با پژوهشگاه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات کتاب رایزن، حسن موسوی‌بجنوردی گفت: «سلسله میراث فکری تمدن اسلامی»، عنوان مجموعه‌ای است که در چارچوب همکاری این انتشارات با پژوهشگاه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا قرار است سالانه و با عرضه چند کتاب در عرصه متون به صورت تصحیح انتقادی و یا چاپ نسخه برگردان منتشر شود.

وی بیان کرد: نخستین کتاب این مجموعه، «اثبات النبوات» تألیف داعی و فیلسوف برجسته ایرانی سده چهارم قمری، ابویعقوب سجستانی است که در نیمه نخست امسال منتشر شد. پیش از این تنها تصحیحی بسیار آشفته، ناقص و تحریف شده از این کتاب در اختیار بود. هم‌اینک، تصحیح حاضر که با همت دو استاد برجسته مطالعات اسلامی (آقایان پروفسور ویلفرد مادلونگ و پل واکر) و بر اساس چند نسخه مهم از این اثر فراهم آمده، در این مجموعه در اختیار خوانندگان این فیلسوف ایرانی قرار می‌گیرد.

سرپرست این مجموعه با اشاره به تازه‌ترین اثر مکتوبی که در این مجموعه منتشر خواهد شد، عنوان کرد: مجموعه‌ای از آثار فلسفی که در نسخه‌ای منحصر به فرد در کتابخانه مدرسه مروی تهران موجود است و شامل تعدادی آثار مهم فلسفی و تاکنون مفقود فرض شده (تألیف یحیی بن عدی، فیلسوف مهم دوران قبل از ابن سینا و از شاگردان فارابی) است همراه با مقدمه‌ای تفصیلی و تحلیلی از پروفسور ویسنوفسکی، متخصص برجسته فلسفه ابن‌سینا که به زودی به عنوان کتاب دوم همین مجموعه به چاپ خواهید رسید.

موسوی‌بجنوردی عنوان کرد: کتاب‌هایی که در این مجموعه به صورت چاپ نسخه برگردان در دست انتشار است، نسخه‌هایی را دربرمی‌گیرند که یا منحصربه‌فرد هستند و دسترسی به‌ آنها، بسیار دشوار است و یا اینکه چاپ آنها به صورت نسخه برگردان و عینا مطابق نسخه خطی ضرورتی علمی قلمداد می‌شود.

وی گفت: این کتاب‌ها که همه با مقدمه‌هایی علمی و آکادمیک در معرفی اثر و اهمیت آن و عمدتا با نمایه‌های فنی فراهم خواهند شد، عموما در کتابخانه‌های اروپایی نگهداری می‌شوند که دسترسی به آنها، برای همگان ساده نیست.

مدیر موسسه فرهنگی رایزن گفت: تعدادی از مهم‌ترین استادان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در اروپا و آمریکا اعضای هیات علمی این مجموعه هستند که در میان آنها نام‌هایی مانند «ویلفرد مادلونگ» و «مایکل کوک» دیده می‌شوند. این مجموعه زیر نظر و اشراف علمی «زابینه اشمیتکه»، «حسن انصاری»، «کاظم موسوی‌بجنوردی» و «رابرت ویسنوفسکی» اداره می‌شود.

 «سلسله میراث فکری تمدن اسلامی» هیاتی از مشاوران علمی دارد که از برجسته‌ترین استادان رشته‌های مطالعات اسلامی در معتبرترین مراکز علمی جهان هستند. این مجموعه، به سرپرستی حسن موسوی بجنوردی و رولا ابیساب و با ویرایش و نظارت زابینه اشمیتکه (مرکز مطالعات عالی پرینستون)، حسن انصاری (مرکز مطالعات عالی پرینستون)، کاظم موسوی بجنوردی (مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی) و رابرت ویسنوفسکی (پژوهشگاه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل) منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها