یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
اله‌یاری: موضوع آموزش همواره از سرفصل‌های اساسی نهاد کتابخانه‌ها بوده است/ تداوم دوره‌های آموزشی در دستور کار قرار دارد

محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به توجه ویژه نهاد به موضوع آموزش گفت: در طول سال و در جلسات مختلف و اتاق فکرهایی که در نهاد برگزار می‌شود، بعد از تصویب سند سال خواندن، موضوع آموزش بسیار مورد توجه همکاران ما قرار گرفت و یکی از برنامه‌هایی که بر آن تأکید شد، تداوم دوره‌های آموزشی بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست هم‌اندیشی، ارزیابی و برنامه‌ریزی مدرسه تابستانی خواندن یکشنبه 20 تیرماه با حضور محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌ها، امین متولیان، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از استادان و دانش‌آموزان برگزیده مدرسه تابستانی خواندن در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

محمد اله‌یاری در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در این دو سالی که توفیق خدمتگزاری به کتابداران را در نهاد کتابخانه‌های عمومی داشتیم، موضوع آموزش همواره از سرفصل‌های اساسی بوده که در جلسات و در گفت‌وگوهای مختلف ذهن همه متولیان نهاد را به خود مشغول کرده است و از همان ماه‌های آغازین حضور این مجموعه مدیریتی در نهاد موضوع آموزش به عنوان سرفصل اصلی در دستور کار ما قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس، در مجموعه معاونت برنامه‌ریزی که متولی اصلی آموزش در نهاد کتابخانه‌های عموم کشور است، برنامه‌هایی تدوین و اجرا شد و برنامه‌هایی هم که از گذشته وجود داشت تداوم پیدا کرد. همچنین دوستان خوب ما در معاونت برنامه‌ریزی این اجازه را به همکاران خود در سایر بخش‌ها من جمله معاون توسعه کتابخانه‌ها  دادند که ما هم بتوانیم در موضوع آموزش قدمی برداریم و در این زمینه سرفصل‌هایی هم خدمت دوستان ارائه شد.

اله‌یاری تاکید کرد: آنچه باعث شد امسال سال خواندن در نهاد عنوان بگیرد، فعالیت‌های خوبی بود که با مدیریت دوستان ما در معاونت برنامه‌ریزی در حوزه آموزش رخ داد. دوره‌های مدرسه تابستانی خواندن در مشهد و در ادامه برگزاری این دوره به صورت اینترنتی از سوی این معاونت در کنار اقداماتی مانند برگزاری دوره‌های مشاور کتابدار توسط معاونت توسعه کتابخانه‌ها از جمله این فعالیت‌ها بود.

وی ادامه داد: بازخوردهایی که در پی برگزاری این طرح‌ها از سراسر کشور دریافت کردیم ما را بر ادامه کار در حوزه آموزش برای کتابداران عزیز مصمم‌تر کرد. در سال جدید نیز در جلسات مختلف و اتاق فکرهایی که در نهاد برگزار می‌شود، بعد از تصویب سند سال خواندن، موضوع آموزش بسیار مورد توجه دوستان بود و یکی از برنامه‌هایی که به همت دوستان و متعاقب سال خواندن بر آن تأکید شد، تداوم دوره‌های آموزشی بود.

اله‌یاری افزود: مشورت‌هایی داده شده که این آموزش‌ها در فضای مجازی به صورت فراگیرتر ادامه پیدا کند، اما دوستان در معاونت برنامه‌ریزی اصرار داشتند که این دوره‌ها به صورت حضوری بازخورد بیشتری دارد. امیدوارم ماحصل تصمیمات اتخاذ شده در این موضوع ما را به سمت یافتن سرفصل‌های مناسب در حوزه خواندن رهنمون کند.

«مروجان خواندن» خروجی نهایی مدرسه تابستانی خواندن
امین متولیان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست  عنوان کرد: ارتقای فرهنگ مطالعه، یکی از مهم‌ترین وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و وارد کردن کتابخوانی در سبک زندگی روزمره مردم یکی از اهداف کلیدی است که از طریق برنامه‌های مختلف پیگیری می‌شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد در توضیح عملکرد مدرسه تابستانی خواندن گفت: یک قالب آموزشی جهانی که در ایران کمتر شناخته شده، مدرسه تابستانی خواندن است که در آن آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت ارائه می‌شود. این دوره‌ها تنها محدود به مباحث نظری نیست و در کارگاه‌ها و فضاهای غیر رسمی، از ظرفیت اشتراک تجارب و تضارب آرا نیز بهره‌مند است.

وی با اشاره به مهم‌ترین اهداف این دوره آموزشی گفت: شناسایی وضعیت کنونی و اشتراک دانش در حوزه ترویج خواندن، آسیب‌شناسی مسائل ترویج خواندن، تولید محتوای بومی به عنوان مبنای عمل در این بخش، طرح و برجسته‌سازی موضوع خواندن و تقویت فعالان آن، سنجش ظرفیت‌های ملی و زمینه‌سازی برای طرح سال ملی خواندن و استعدادیابی و شبکه‌سازی نیروهای داوطلب توانا در این حوزه، از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزشی بوده است.

متولیان محور اصلی آموزش‌های این دوره را ترویج خواندن عنوان کرد و گفت: خروجی نهایی دوره‌های آموزشی مدرسه تابستانی خواندن، «مروجان خواندن» خواهد بود که این افراد نیروهای مشتاق و متخصصی هستند که با توجه به مخاطبان محلی، برنامه‌هایی را برای ترویج خواندن طراحی و اجرا می‌کنند.

استقبال بانوان از برپایی دوره‌های آموزشی کتابداری
در ادامه این نشست، یوسف عابدی، کارشناس اداره پژوهش و نوآوری نهاد به ارائه گزارشی از برگزاری اولین دوره آموزشی مدرسه تابستانی خواندن پرداخت و گفت: تعداد 969 کتابدار برای شرکت در اولین دوره مدرسه تابسانی خواندن که در شهریور سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد، داوطلب شدند که در نهایت 657 پرونده به عنوان پایگاه داده نهایی به مرحله داوری راه یافت.

وی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در این دوره از تمامی استان‌های کشور حضور داشتند گفت: اطلاعات ثبت شده مربوط به 211 شهرستان در سراسر کشور است که فراگیری قابل قبولی را نشان می‌دهد. همچنین کتابداران خانم استقبال بیشتری از ثبت نام داشتند به طوری که از میان 657 داوطلب نهایی، 459 نفر از بانوان و 198 نفر از آقایان بودند.

عابدی درباره شرکت‌کنندگان در این دوره نیز گفت: متوسط سن داوطلبان اولین دوره مدرسه تابستانی خواندن 34 سال بود که جوان‌ترین ثبت‌نام کننده متولد سال 1370 و مسن‌ترین ایشان متولد سال 1330 بوده است. همچنین در این دوره یک نفر با تحصیلات دکتری، 17 نفر دانشجوی دکتری، 238 نفر کارشناس ارشد، 92 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد، 269 نفر کارشناس، 9 نفر دانشجوی کارشناسی و 31 نفر در مقطع کاردانی بودند.

در ادامه این نشست برخی استادان و دانش‌آموزان برگزیده در دوره اول مدرسه تابستانی خواندن، به بیان تجربیات و دیدگاه‌های خود درباره چگونگی برگزاری این دوره پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها