سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۵
اعلام اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۴

این اولویت‌ها ذیل کلان‌برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «اقتصاد فرهنگ و هنر»، «توسعه فضاهای فرهنگی و هنری»، «نگاه به آینده»، «مردم‌گرایی»، «جریان‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» و «مقررات و رویه‌ها»، محورهای اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۴ است.

این اولویت‌ها به این شرح است:

اقتصاد فرهنگ و هنر

الگوها، روش‌‎ها و سیاست‌های استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حمایت از ایجاد و افزایش مجامع تخصصی در تولید و عرضه فرهنگی و هنری؛

مطالعه ظرفیت‎های مردمی در تولید و عرضه فرهنگی؛

مدل‎سازی فناوری‎های حامی مشارکت مردم در تولید و عرضه صنایع فرهنگی و هنری؛

پژوهش در باب اشتغال‌زایی، حمایت از هنرمندان، چالش‌های اداری و مالی و الگوهای درآمدزایانه حمایت؛

مطالعه تعاملات دولت و بخش خصوصی و مردمی در امور فرهنگی و مذهبی؛

الگوها، روش‎ها و سیاست‎های رونق‌بخشی به اقتصاد صنایع فرهنگی، هنری و خلاق و آینده‌‎نگاری آن؛

الگوهای سیاست‎گذاری و مقررات‌گذاری کسب‌وکار محصولات فرهنگی و هنری؛

روش‎های بهبود فضای کسب‌‎وکار محصولات فرهنگی و هنری؛

مطالعه نحوه افزایش سهم محصولات فرهنگی و هنری ایرانی در بازارهای جهانی؛

مطالعات در باب سهم بخش فرهنگ در اقتصاد ایران؛

نظام برنامه درسی رشته‌های قرآنی، مؤسسات قرآن و عترت، و الگوهای درآمدزایی؛

بررسی سهم محصولات اطلاعاتی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری از تولید ناخالص داخلی و بررسی بازارهای جهانی.

اعلام اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۴

توسعه فضاهای فرهنگی و هنری

توسعه ابزارهای فناورانه در باب فضاها، مکان‌ها و محیط‌های فرهنگی و هنری؛

مطالعه چارچوب‎ها، الگوها، ساختارها، الزامات و چگونگی تأسیس شهرک‎ها و پارک‎های محصولات فرهنگی و هنری؛

مطالعه در باب طراحی مناطق ویژه فرهنگی (اقلیم‎ها، مناطق و گذرهای فرهنگی).

نگاه به آینده

مطالعه چارچوب‎ها، الگوها، روش‎ها و شیوه‌های تقویت آینده‌پژوهشی در حوزه‎ تولید، توزیع و مصرف فرهنگی؛

الگوها، چارچوب‎ها، سیاست‎ها و نحوه توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری؛

مطالعات و گزارش‎های راهبردی درباره ظرفیت‌های دیپلماسی فرهنگی و هنری.

مردم‌گرایی

الگوهای کسب‌‎وکار و روش‎های عمومی‌سازی دسترسی به محصولات و فرصت‎های فرهنگی و هنری؛

الگوها، روش‌ها و سیاست‌های اولویت‌بخشی به نیازهای مردم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در استان‎های مختلف، به‌ویژه شهرها و روستاهای مناطق کم‌برخوردار؛

بررسی الگوها، چارچوب‎ها، سیاست‎ها، برنامه‌ها و راهکارهای شفاف‌سازی امورات فرهنگی؛

الگوها، روش‎ها و سیاست‎های ایجاد دسترسی عادلانه به فرصت‎های حضور بین‌المللی برای اهالی فرهنگ و هنر؛

الگوها، روش‎ها و سیاست‎های استفاده از ظرفیت‎های مردمی در اعطای منصفانه امتیازات و مجوزها؛

بررسی الگوها، روش‎ها، و شیوه‎های نظارت مردمی بر حقوق مالکیت فکری؛

نظارت مردمی بر موضوع مالکیت فکری و رویه‎های قضایی و حقوقی موجود؛

بررسی بستر فرهنگی، ساختارهای حاکمیتی، شیوه تولید، و شفافیت فرهنگی.

جریان‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای

آسیب‌شناسی تولید محتوا (رسانه‌ای، هنری، فرهنگی) در کشور (با نظرداشت عمومی‌سازی این نوع محصولات)؛

جریان‌شناسی نشر، خبرگزاری، رسانه، و سایر محصولات صاحبان امتیازات و مجوزهای فرهنگی و هنری؛

مطالعه مصرف فرهنگی، مصرف رسانه‌ای و ذائقه فرهنگی و هنری مردم ایران؛

جریان‌شناسی و اقتصاد سیاسی ترجمه، تولید، تنظیم و عرضه محتواهای فرهنگی و هنری؛

مطالعات تاریخ شفاهی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛

بررسی سلیقه موسیقیایی مردم ایران؛

تدوین سند آمایش فرهنگ و انجام مطالعات آمایش فرهنگ و هنر؛

مطالعه، نقد، بازاندیشی، شرح و پژوهش در باب آرا و افکار مرحوم دکتر عماد افروغ؛

مطالعه میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی در کشور؛

تیپ‌شناسی مصرف رسانه‌ای نوجوانان ایران؛

میزان مشارکت مردم در برنامه‌های فرهنگی و هنری

مقررات و رویه‌ها

تنقیح قوانین، مقررات و رویه‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛

بررسی و تدوین نظام صنفی هنری.

پژوهشگران علاقه‌مند به اجرای هر یک از این اولویت‌ها، باید کاربرگ پیشنهاد طرح پژوهشی را تکمیل و از طریق نشانی Pazhoheshi@ricac.ac.ir به امور پژوهشی پژوهشگاه ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین