به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): «اقتصاد فرهنگ و هنر»، «توسعه فضاهای فرهنگی و هنری»، «نگاه به آینده»، «مردمگرایی»، «جریانهای فرهنگی، هنری و رسانهای» و «مقررات و رویهها»، محورهای اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه در سال ۱۴۰۴ است.
این اولویتها به این شرح است:
اقتصاد فرهنگ و هنر
الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی و حمایت از ایجاد و افزایش مجامع تخصصی در تولید و عرضه فرهنگی و هنری؛
مطالعه ظرفیتهای مردمی در تولید و عرضه فرهنگی؛
مدلسازی فناوریهای حامی مشارکت مردم در تولید و عرضه صنایع فرهنگی و هنری؛
پژوهش در باب اشتغالزایی، حمایت از هنرمندان، چالشهای اداری و مالی و الگوهای درآمدزایانه حمایت؛
مطالعه تعاملات دولت و بخش خصوصی و مردمی در امور فرهنگی و مذهبی؛
الگوها، روشها و سیاستهای رونقبخشی به اقتصاد صنایع فرهنگی، هنری و خلاق و آیندهنگاری آن؛
الگوهای سیاستگذاری و مقرراتگذاری کسبوکار محصولات فرهنگی و هنری؛
روشهای بهبود فضای کسبوکار محصولات فرهنگی و هنری؛
مطالعه نحوه افزایش سهم محصولات فرهنگی و هنری ایرانی در بازارهای جهانی؛
مطالعات در باب سهم بخش فرهنگ در اقتصاد ایران؛
نظام برنامه درسی رشتههای قرآنی، مؤسسات قرآن و عترت، و الگوهای درآمدزایی؛
بررسی سهم محصولات اطلاعاتی، رسانهای، فرهنگی و هنری از تولید ناخالص داخلی و بررسی بازارهای جهانی.
توسعه فضاهای فرهنگی و هنری
توسعه ابزارهای فناورانه در باب فضاها، مکانها و محیطهای فرهنگی و هنری؛
مطالعه چارچوبها، الگوها، ساختارها، الزامات و چگونگی تأسیس شهرکها و پارکهای محصولات فرهنگی و هنری؛
مطالعه در باب طراحی مناطق ویژه فرهنگی (اقلیمها، مناطق و گذرهای فرهنگی).
نگاه به آینده
مطالعه چارچوبها، الگوها، روشها و شیوههای تقویت آیندهپژوهشی در حوزه تولید، توزیع و مصرف فرهنگی؛
الگوها، چارچوبها، سیاستها و نحوه توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی و هنری؛
مطالعات و گزارشهای راهبردی درباره ظرفیتهای دیپلماسی فرهنگی و هنری.
مردمگرایی
الگوهای کسبوکار و روشهای عمومیسازی دسترسی به محصولات و فرصتهای فرهنگی و هنری؛
الگوها، روشها و سیاستهای اولویتبخشی به نیازهای مردم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در استانهای مختلف، بهویژه شهرها و روستاهای مناطق کمبرخوردار؛
بررسی الگوها، چارچوبها، سیاستها، برنامهها و راهکارهای شفافسازی امورات فرهنگی؛
الگوها، روشها و سیاستهای ایجاد دسترسی عادلانه به فرصتهای حضور بینالمللی برای اهالی فرهنگ و هنر؛
الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی در اعطای منصفانه امتیازات و مجوزها؛
بررسی الگوها، روشها، و شیوههای نظارت مردمی بر حقوق مالکیت فکری؛
نظارت مردمی بر موضوع مالکیت فکری و رویههای قضایی و حقوقی موجود؛
بررسی بستر فرهنگی، ساختارهای حاکمیتی، شیوه تولید، و شفافیت فرهنگی.
جریانهای فرهنگی، هنری و رسانهای
آسیبشناسی تولید محتوا (رسانهای، هنری، فرهنگی) در کشور (با نظرداشت عمومیسازی این نوع محصولات)؛
جریانشناسی نشر، خبرگزاری، رسانه، و سایر محصولات صاحبان امتیازات و مجوزهای فرهنگی و هنری؛
مطالعه مصرف فرهنگی، مصرف رسانهای و ذائقه فرهنگی و هنری مردم ایران؛
جریانشناسی و اقتصاد سیاسی ترجمه، تولید، تنظیم و عرضه محتواهای فرهنگی و هنری؛
مطالعات تاریخ شفاهی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛
بررسی سلیقه موسیقیایی مردم ایران؛
تدوین سند آمایش فرهنگ و انجام مطالعات آمایش فرهنگ و هنر؛
مطالعه، نقد، بازاندیشی، شرح و پژوهش در باب آرا و افکار مرحوم دکتر عماد افروغ؛
مطالعه میزان استفاده از پیامرسانهای داخلی و خارجی در کشور؛
تیپشناسی مصرف رسانهای نوجوانان ایران؛
میزان مشارکت مردم در برنامههای فرهنگی و هنری
مقررات و رویهها
تنقیح قوانین، مقررات و رویههای فرهنگی در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛
بررسی و تدوین نظام صنفی هنری.
پژوهشگران علاقهمند به اجرای هر یک از این اولویتها، باید کاربرگ پیشنهاد طرح پژوهشی را تکمیل و از طریق نشانی Pazhoheshi@ricac.ac.ir به امور پژوهشی پژوهشگاه ارائه کنند.
نظر شما