شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
جنتی: اندیشه سبزواری با بازچاپ آثارش توسعه می‌یابد/ در بخش کتاب ولنگاری فرهنگی نداریم

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین یادبود زنده‌یاد حمید سبزواری با اشاره به اینکه اشعار سبزواری در دسترس همه هست و این اشعار باید تجدید چاپ شود تا اندیشه او توسعه یابد، گفت: ما موظفیم که با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم، برای رفع ولنگاری فرهنگی تلاش کنیم. در بخش کتاب، آثار ارزنده‌ای منتشر شدند و آن‌چه که بتوان از آن با عنوان ولنگاری فرهنگی یاد کرد، ديده نمي شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین یادبود زنده‌یاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب عصر شنبه 29 خرداد 1395 در مسجد جامع شهرک غرب ، با حضور چهره‌های بسیار متفاوت سیاسی، فرهنگی، هنری و ادبی برگزار شد.
 
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حسین مطهری، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآنی وزیر ارشاد، سیدعلی خمینی، سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان، مصطفی محدثی خراسانی، محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری، علیرضا قزوه، حسین شمسایی، افشین اعلا، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، اسماعیل امینی، محمد علی ابطحی، سید محمد حسینی، علیرضا غزوه، اصغر آبخضر، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، جواد محقق، مهدی قزلی، ابراهیم زاهدی مطلق، حمید شاهنگیان، محمود اکرامی‌فر، سهیل محمودی، محمد گلریز برخی از این چهره‌ها بودند که در این مراسم حضور داشتند.
 
در این مراسم که با قرائت قرآن کریم آغاز شد، یکی از مداحان اهل‌بیت(ع) به مداحی پرداخت.
 
«تهاجم فرهنگی» یک حقیقت است
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین یادبود حمید سبزواری در جمع خبرنگاران به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مساله «ولنگاری فرهنگی» پرداخت و گفت: در مدت دو دهه‌ای که من با فرمایش هاي ایشان آشنا هستم این نگرانی را مقام معظم رهبری همواره داشته‌اند و این نگرانی واقعی است.
 
وی با بیان این‌که جامعه امروز ما با معیارها و ارزش‌ها فاصله دارد، افزود: با توجه به گسترش ارتباطات با دنیا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و رفت‌وآمدهایی که ایرانیان با خارج از کشور دارند که از طریق آن با فرهنگ‌های دیگر آشنا می‌شوند، این مساله‌ای طبیعی است و مردم طبیعتاً تأثیر می‌پذیرند. بنابراین، دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب دغدغه‌‌ای واقعی است و آن‌چه ایشان از دیرباز تحت عنوان «تهاجم فرهنگی» و بعدتر با عبارت‌هایی مانند «شبیخون فرهنگی» از آن یاد کردند، یک حقیقت است و توهم نیست. ما نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین نگرانی را داریم و آن را درک می‌کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظایف وزارتخانه متبوعش در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما موظفیم که با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم، برای تغییر این وضعیت تلاش کنیم که البته در بخش‌هایی کاملا موفق بودیم. در بخش کتاب، آثار ارزنده‌ای منتشر شد و آن‌چه در این بخش بتوان از آن با عنوان ولنگاری فرهنگی یاد کرد، ديده نمي شود. البته ممکن است در برخی رمان‌ها نکاتی پیدا شود که ما از آن‌ها جلوگیری می‌کنیم تا در سطح جامعه پخش نشود. در حوزه تئاتر می‌کوشیم نمایشنامه‌هایی که بر صحنه می‌آیند، از این واژه به‌دور باشند و واقعاً بتوانند ارزش‌ها را متبلور کنند.
 
جنتی درباره فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: در این حوزه مشکلات دیگری داریم که علی‌رغم دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و مذاکراتی که به تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها داریم، چارچوب‌هایی به سینماگران داده می‌شود اما بسیاری از آن‌ها به دنبال گیشه هستند و از ارزش‌ها دور می‌افتند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 1395 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» یادآور شد: ما با توجه به این امر از همه خواسته‌ایم که در مسیر فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. سال گذشته بر مساله تحکیم خانواده تأکید داشتیم که کارهای خوبی در این حوزه خوب انجام شد و در جشنواره فجر آثار خوبی را شاهد بودیم. البته در کنار آن فیلم‌های حاشیه‌دار هم بودند اما باید در صدور مجوزها در مسیر صحیح فرهنگی حرکت کنیم و در این امر تمامی دستگاه‌ها نیز وظیفه دارند.
 
وی توسعه فرهنگ کشور را فقط برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندانست و تصریح کرد: در این زمینه سازمان‌هایی چون صداوسیما با 50 شبکه ملی و استانی که به صورت 24 ساعته برنامه پخش می‌کند، می‌توانند بیشترین نقش را برای اصلاح فرهنگی کشور داشته باشند. خطیبان جمعه، اهل ادب، فرهنگ و هنر و ... باید وظیفه خود را برای فرهنگ انجام دهند.
 
ادیبان زائر سبزواری می‌شوند

جنتی در پاسخ به این پرسش ایبنا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه برنامه‌ای برای زنده نگه داشتن یاد پدر شعر انقلاب دارد؟ توضیح داد: ما بسیار خوشحالیم که حمید سبزواری در زادگاه خودش در بوستانی به خاک سپرده شده که قرار است بنایی بر مزار او ساخته شود تا مانند حافظ و خیام محل رجوع علاقه مندان ادبیات ایران باشد. سبزوار در مسیر مشهد قرار دارد و زائران حرم علی‌بن موسی‌الرضا می‌توانند در مسیر خود به مزار این شاعر انقلاب نیز ادای احترام کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کتاب‌های منتشر شده استاد حمید سبزواری گفت: اشعار حمید سبزواری در دسترس همه هست و این اشعار باید تجدید چاپ شود تا اندیشه او توسعه یابد.

حاشیه‌ها
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در کنار سایر بنر‌ها و پارچه‌نوشته‌ها نصب شده بود.

حضور پررنگ چهره‌های سیاسی و کمرنگ شاعران در این مراسم جلب توجه می‌کرد.

برخی دانشجویان دهه هفتادی با تماشای بنر‌ها و پارچه‌نوشته‌های حاشیه مسجد جامع پی به درگذشت سبزواری بردند و سروده‌های انقلابی سبزواری را به خاطر آوردند و با اندوه، فاتحه‌ای را به روح پدر شعر انقلاب هدیه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها