شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
«شناسایی خاک» در راه بازار نشر/ اعلام خطر کمبود مواد غذایی برای یک و نیم میلیارد انسان

منوچهر زرین‌کفش، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن معرفی کتاب «شناسایی خاک» به لزوم توجه مولفان حوزه مهندسی خاک به ارائه انواع راهکار‌های بهبود وضعیت خاک تاکید کرد.

دکتر منوچهر زرین‌کفش، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار کتاب جدید خود اظهار کرد: تالیف کتاب «شناسایی خاک» به پایان رسیده است و به‌زودی از سوی انتشارات «علم کشاوزی ایران» به بازار کتاب عرضه خواهد شد. «مشخصات خاک‌ها و تعیین استعداد‌ خاک‌ها»، «مطالعات صحرایی - میدانی خاک» و «روش تهیه و ترسیم نقشه خاک»  عنوان‌های سه فصل کتاب هستند.
 
وی افزود: خاک از ارکان چهار‌گانه محیط زیست به حساب می‌آید و بیش از هفت میلیارد نفر جمعیت کره زمین و دیگر موجودات زنده منابع غذایی خود را از خاک به دست می‌آورند. جمعیت زمین در اواخر قرن حاضر به 9 و نیم میلیارد نفر افزایش پیدا خواهد کرد علاوه براین یک و نیم‌ میلیارد انسان نیز در معرض خطر کمبود مواد غذایی قرار دارند بنابراین باید با فناوری‌های جدید برای به‌دست آوردن مواد غذایی خاک را بهبود بخشید.
 
زرین‌کفش ادامه داد: کتاب «شناسایی خاک» منبعی برای شناخت خاک و به‌معنای دیگر شناسایی مشخصات مورفولوژی، فیزیکی،‌ شیمیایی، حاصلخیزی و دیگر ابعاد آن‌ است؛ شناسایی خاک در ابتدا زمینه بهبود وضعیت خاک و به‌دنبال آن ارتقاء شرایط غذایی مردم را فراهم می‌کند. شناخت خاک در دو مرحله پی‌در پی که البته لازم و ملزوم یکدیگر هستند صورت می‌گیرد.
 
این استاد دانشگاه تهران در تشریح مراحل شناسایی خاک گفت: با تعيين مشخصات مورفولوژی، ژئومورفولوژی صـحرايی خـاک در ارتبـاط بـا مشخصات اكولوژيكی، جغرافيايی محيط همچنین شناسایی مشخصات تجزيـه‌هـای آزمايشـگاهی فيزيـكی، شـيميايی، حاصـلخيزی و رده‌بندی با تلفيق دو نوع مطالعه كه در دو مرحلـه انجـام مـی‌گيـرد مـی‌تـوان مشخصات و صفات خاک يک منطقه، يک ناحيه و يک كشور را شناخت. 
 
زرین‌کفش اظهار کرد: هدف اصلی در تالیف این کتاب شناسـايی مورفولـوژی، ژئوپـدولوژی خـاک در ارتبـاط بـا سـاير مشخصـات اكولـوژیکی، جغرافيايی مناطق موردنظر است. پژوهشگران در زمان مطالعات صحرایی از این کتاب استفاده خواهند کرد بنابراین در وزنی سبک و قطع وزیری تهیه شده است. کتاب «شناسایی خاک» با ترسيم نقشه‌های خـاک و رده‌بندی، حاصلخيزی حفاظتی و غيره تكميل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها