شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
کتاب «عرفات العاشقین و عرصات العارفین» در فهرست منطقه‌اى برنامه حافظه جهانى یونسکو ثبت شد

در اجلاس كميته حافظه جهانى یونسکو كه از ١٨ تا ٢٠ مى سال جاری میلادی در شهر Hue در ويتنام برگزار شد از مجموع ١٦ اثر پيشنهاد شده توسط كشورهاى منطقه ١٤ اثر ثبت شد. كتاب «عرفات العاشقين» از كشورمان يكی از آثارى است كه مورد تائید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، این اثر منشورات مرکز پژوهشی میراث مکتوب است که برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران شده است.

تدوين پرونده این اثر از اواخر مهر ماه سال گذشته با تاکید سیدرضا صالحى اميرى رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با مسئولیت فرهاد نظری رئيس دبيرخانه كميته ملى حافظه جهانى یونسکو در ایران آغاز شد. به گفته دکتر نظرى رئیس دبیرخانه این کمیته، پرونده مذکور در كمتر از ده روز براى ثبت در فهرست منطقه‌اى آسیا و اقیانوسیه تدوين و پيشنهاد شد.

وی افزود: به همت و حسن نظر اعضاى كميته به ويژه آقاى دکتر ايرانى (پیشنهاد دهنده و فراهم کننده پرونده) و کوشش خانم دكتر اصيلى پرونده «عرفات» ویرایش و بازبينى شد. بخش‌هایی از این پرونده توسط خانم نفیسه ایرانی (شیرازی) تهیه و پژوهش شده و توسط آقاى شروين گودرزى ترجمه و نهايتاً توسط كميسيون ملى يونسكو به دبيرخانه حافظه جهانى ارسال شد.

پیش از این، چهار اثر از ايران در فهرست آسيا و اقيانوسيه برنامه حافظه جهانى یونسکو شامل المسالك و الممالك، ونديداد، فيلم مستند جان مرجان و اسناد تصويرى كربلا (به صورت مشترك ميان ايران و عراق) ثبت شده بود.

همچنین تا كنون ٩ اثر از ايران شامل: شاهنامه بايسنقرى، وقفنامه ربع رشيدى، مجموعه اسناد تشكيلات ادارى دوره صفوى در آستان قدس رضوى، التفهيم لاوائل صناعه التنجيم، پنج گنج (خمسه) نظامى، مجموعه نقشه هاى تاريخى ايران در دوره قاجار، ذخيره خوارزمشاهى، مسالك و ممالك (مشترك با آلمان) و كليات سعدى در حافظه جهانى به ثبت رسيده است.

گفتی است، «عرفات العاشقين و عرصات العارفين» توسط تقى الدين محمد اوحدى حسينى اصفهانى تأليف شده و نسخه ثبت شده عرفات العاشقين در كتابخانه و موزه ملك نگهدارى مى شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها