پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
نمایشگاه بین‌المللی «فرانکفورت»/ نمایشگاهی با حجم انبوه معاملات و تبادلات

سالانه نمایشگاه‌های معتبری در زمینه کتاب در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر آن شدیم نگاهی کوتاه به این نمایشگاه‌ها داشته باشیم. نمایشگاه کتاب «فرانکفورت» با سابقه‌ای دیرینه، دومین نمایشگاهی است که سراغ آن رفته‌ایم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-نمایشگاه «فرانکفورت» به دلیل تعداد شرکت‌های انتشاراتی حاضر در آن  بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب دنیاست و به دلیل تعداد بازدیدکنندگان در آن پس از نمایشگاه بین‌المللی «تورین» بزرگ‌ترین در دنیا محسوب می‌شود.

این نمایشگاه هر سال در ماه اکتبر در نمایشگاه تجارت «فرانکفورت» برگزار می‌شود. سه روز اول نمایشگاه مربوط به بازدیدکنندگان خاص است و دو روز پایانی ویژه بازدید عموم.

نمایندگان شرکت‌های انتشاراتی و چندرسانه‌ای از سراسر دنیا  به نمایشگاه «فرانکفورت» می‌آیند تا حق چاپ آثار و مجوز انتشار بین‌المللی آن را دریافت کنند. اسپانسر این نمایشگاه شرکت‌های انتشاراتی کشور «آلمان» و مؤسسه فروشندگان کتاب است.

در طول مدت برگزاری قریب 7000 ناشر از 100 کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و حدوداً 286هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. نمایشگاه «فرانکفورت» که از سال 1949 برگزار می‌شود به دلیل میزان بالای تبادلات و معاملات تجارت نشر یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتابِ دنیاست.

نمایشگاه قدمتی بیش از 500 سال دارد. کمی بعد از اینکه «یوهانس گوتنبرگ» صنعت چاپ را در «ماینتس» ایجاد کرد فروشندگان کتاب نمایشگاهی به راه انداختند که تا پایان قرن هفدهم مهم‌ترین نمایشگاه اروپا شناخته می‌شد. در نتیجه توسعه سیاسی و فرهنگی در دوره «روشنگری» نمایشگاه «لایپزیک» جای نمایشگاه فرانکفورت را گرفت. پس از جنگ جهانی دوم اولین نمایشگاه کتاب «فرانکفورت» در سال 1949 و در کلیسای «سنت پال» برگزار شد و از آن زمان تا کنون جایگاه فاخر خود را به عنوان بهترین نمایشگاه دنیا پس گرفت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک اتفاق مهم در دنیا محسوب می‌شود زیرا علاوه بر خرید و فروش حق و مجوز فروش کتاب بسیاری از بازدیدکنندگان فرصت کسب اطلاعات بسیاری درباره بازار نشر، شبکه، و تجارت را دارند. ناشران، فروشندگان کتاب، کتابداران، استادان دانشگاه، هنرمندان، نویسندگان، نقاشان، فراهم‌کنندگان خدمات و امکانات چندرسانه‌ای در فعالیت‌های تجاری این نمایشگاه شرکت می‌کنند. در سال 2006 افزون بر 11هزار خبرنگار از 66 کشور طی گزارشی اعلام کردند 7272 فرد مستقل از 113 کشور و 183 هزار بازدیدکننده تجاری در این نمایشگاه شرکت کردند.

در طول این نمایشگاه جایزه صلح کتاب تجاری آلمان طی مراسمی اهدا می‌شود. مراسم این جایزه از سال 1950 تا کنون برگزار می‌شود.

نمایشگاه فرانکفورت مراسم «بهترین فروشنده برای فروش کتابی با عنوان عجیب» نیز اولین بار خلق کرد که جایزه‌ای کمدی است و به کتابی که عجیب‌ترین عنوان را دارد اهدا می‌شود.

از سال 1976 به بعد این نمایشگاه هر سال یک کشور را به عنوان مهمان افتخاری می‌پذیرد. برای انجام این کار راهروی اختصاصی برای کشور مزبور در نظر گرفته می‌شود و انتشارات مختلف آن کشور در یک راهرو قرار می‌گیرند و ادبیات کشور خود را به بازدیدکنندگان به طور اختصاصی ارائه می‌دهند.

البته انتخاب بعضی از این میهمانان افتخاری در گذشته موجب ایجاد شبهاتی شده است. آن‌چنان که در نمایشگاه سال 2007 رسانه‌های آلمانی و اسپانیایی انتقاداتی به این موضوع وارد کردند. مثلا روزنامه آلمانی «اشپیگل» نوشته بود قرار است فرهنگ کاتالان‌ها به مردم عرضه شود اما اجازه حضور همه کتاب‌های مربوط به کاتالان‌ها را در نمایشگاه امسال صادر نکردند. در سال 2009 نیز حضور «چین» به عنوان مهمان افتخاری و شرکت ندادن همه کتب مربوط به حقوق بشر و حمایت مسئولان نمایشگاه از این کشور انتقاداتی را متوجه آنان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها