یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
هاشمی‌نژاد: کودکان با بن‌کارت‌های دانش‌آموزی استقلال مالی را تجربه می‌کنند

رضا هاشمی‌نژاد، مدیر مسئول انتشارات افق، معتقد است ارائه بن‌کارت‌های دانش‌آموزی به بچه‌ها سبب می‌شود که آنها احساس استقلال مالی کنند. این کار از نظر روانشناسی تأثیر خوبی بر بچه‌ها می‌گذارد.

رضا هاشمی‌نژاد، مدیرمسئول انتشارات افق، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره طرح بن‌کارت دانش‌آموزی اظهار کرد: این طرح که امسال برای نخستین بار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب 95 اجرا می‌شود طرح خوبی است زیرا دانش‌آموزانی که به خاطر مشکل مالی توانایی خرید کتاب ندارند به خرید کتاب تشویق می‌شوند و می‌توانند خودشان کتاب انتخاب کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر چون در ایران معمولاً کتاب‌های کودکان و نوجوانان را پدر و مادرهایشان می‌خرند، ارائه این بن‌کارت‌ها به خود بچه‌ها سبب می‌شود که آنها تا اندازه‌ای احساس استقلال مالی کنند و این استقلال مالی را با کتاب تجربه کنند. این کار از نظر روانشناسی تأثیر خوبی بر روی بچه‌ها می‌گذارد و خاطره خوبی در ذهنشان می‌سازد. از طرفی چون ارائه این بن‌ها با نمایشگاه کتاب همراه است، همین رفت و آمد و حضور در نمایشگاه و دیدن حجم انبوهی از کتاب که به آنها قدرت انتخاب می‌دهد برایشان جالب و هیجان‌انگیز است و تأثیر خوبی بر ذهنش می‌گذارد.

مدیر مسئول انتشارات افق توضیح داد: همچنین با توجه به اینکه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در خارج از شهر تهران برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد ارائه بن‌کارت‌های دانش‌آموزی بتواند پیش‌بینی افت 50 درصدی مراجعه‌کنندگان را به 20 درصد کاهش دهد. علاوه بر این، با ارائه این بن‌کارت‌ها به همه دانش‌آموزان، دهک‌های پایین‌تر جامعه هم تشویق می‌شوند که حضور یابند و می‌توانند علاوه بر 50 درصد تخفیف از تخفیف 20 درصدی ناشران بهره‌مند شوند.

وی در ادامه سخنانش به آفت‌هایی که این طرح را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین آفت، ناشران کمک آموزشی هستند. پیش‌بینی می‌شود حجم زیادی از این بن‌کارت‌ها برای خرید کتاب‌های کمک آموزشی و اگزم بوک‌ها صرف شود. درحالی‌که اصلاً نباید اگزم بوک را جزو کتاب حساب کرد چون نه درس می‌دهد نه پیشرفتی ایجاد می‌کند. وجود این‌گونه کتاب‌ها نشان می‌دهد ما سیستم محتوایی مناسب و کاملی نداریم و کتاب‌ها به شکلی تدوین شده‌اند که حتماً باید چیزی به آن ضمیمه شود و تلاش معلمان و محتوای کتاب‌های درسی و تمرینات آن برای پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزان کافی نیست. این مساله نشان‌دهنده ایراد و اشکال در سیستم آموزش‌وپرورش است.

به گفته هاشمی‌نژاد، باید توجه داشت مطالعه هزاران اگزم‌بوک، کسی را کتاب‌خوان نمی‌کند. بچه‌ها باید غیر از کتاب‌های درسی‌شان کتاب‌های غیردرسی و ادبیات داستانی هم مطالعه کنند تا ذهن آنها خلاق شود و به کتابخوانی جذب شوند. باید تلاش کنیم با روش‌های مختلف کودکان و نوجوانان را به کتاب خواندن تشویق کنیم و آنها را به خاطر درس و کنکور از مطالعه باز نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها